Oekraine

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
koenrik ukraine
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 12:15

Re: Oekraine



Bericht door koenrik ukraine »

ik wil jullie allemaal bedanken voor de vele reacties .Het helpt me al een stuk vooruit.

bedankt en

hou het veilig .

grtz Koen :-B
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Oekraine



Bericht door burow »

http://www.presseurop.eu/nl/content/art ... de-dnjestr

Even wat tips voor die mensen die ook dit jaar deze richting uitgaan.
Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: Oekraine



Bericht door vim »

Een dorpsgenoot zit nu daar met zijn camper en schrijft dagelijks een reisverslag

http://www.mahn.tv/

Heel interessant om te lezen.
Doe er je voordeel mee
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Oekraine



Bericht door burow »

Leuke site, Hij zit in Turkije en is vorig jaar in Ukraine geweest. Turkije hebben we in 2005 uitgebreid bezocht maar helaas nooit zo mooi verslag bijgehouden.
Weggaan is ook thuiskomen
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine



Bericht door Ruud Adam »

Zomaar wat info over Oekraine.
Ben net terug uit dit land.
Niet met de camper gegaan, maar wel met een (gehuurde) auto in West-Oekraine rondgereden.

Waarom is Oekraine een goed land voor camperaars?
* Machtig mooie natuur, veel bezienswaardigheden zoals kastelen.
* Vriendelijke bevolking
* Goedkoop (supermarkten, restaurants, cafes, brandstof)
* Je zet de camper neer waar je wil (bijna dan...)

Waarom is Oekraine geen goed land voor camperaars?
* Wegen zijn vaak onnoemelijk slecht. Gaten, bulten, scheuren.
* Geen of nauwelijks campings of camperplaatsen
* Geen uitgebreid netwerk van vakgarages die zich op campers richten
* Kan een tijdje duren voor je de grens overbent.
* GPS-systemen met goedwerkende kaarten zijn er nauwelijks (of ik kon ze niet vinden...)

Toerisme is zeer onderontwikkeld. Ben een paar Amerikanen tegengekomen, wel veel Polen omdat West-Oekraine vroeger grotendeels Pools was. Service-niveau is vaak erbarmelijk. Maar al die jaren communisme en daarna corrupte regering na corrupte regering zorgen nog steeds voor gebrek aan initiatief.
Maar wie van avontuur houdt, en graag een reis 'terug in de tijd' maakt, is Oekraine een mooie bestemming.
Groet, Ruud
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Oekraine



Bericht door burow »

Beste mensen,

wij zijn onlangs thuis gekomen van onze grote Oost europa reis. Ruim 2.5 maand onderweg geweest en 10.000 km verder. We hebben met plezier bezocht Albanië Macedonië Bulgarije, Roemenië, ( o.a Donaudelta) en de Oekrainie . Odessa en de Krim , Kiev, Lviv. We hebben hoofdzakelijk vrij gestaan en inderdaad is een van de grootste problemen de kwaliteit van de wegen in de Oekrainie en Albanië . Voor reizigers die interesse hebben in ons reisverslag stuur me een PB tje met je mailadres en dan laat ik het je toekomen zo gauw ik het gereed heb. Wij hebben een geweldige reis gemaakt en vooral de Krim vonden we geweldig.
.
P.S de Garmin nuvi met Europa kaart werkt daar prima maar wel altijd een recente wegenkaart erbij houden natuurlijk.
Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Oekraine



Bericht door FrS »

burow schreef:Opm: grensovergang kan lang duren ivm taalschrift verschil en het is het beste om een extra Wa verzekering
af te sluiten kosten +/- 20 euro voor een heel jaar. (kan onderweg naar gevraagd worden )en dan
is het lastig ivm taalproblemen ,want de overheid spreekt bijna alleen maar russich. ( dit is een citaat)

Hoi wat bedoel je met de extra Wa verzekering? De normale verzekeringen zijn daar toch gewoon geldig?

voor ons wel maar de ze willen nog extra geld,
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Oekraine



Bericht door burow »

Wij hebben alleen bij het overschrijden van de grens met Moldavië enkele Lei,s betaald. verder zijn er geen kosten bij de grensovergangen.
Weggaan is ook thuiskomen
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine



Bericht door Ruud Adam »

Je moet kijken op (bijvoorbeeld) je groene kaart in welke landen je verzekerd bent.
Sommige landen zijn doorgestreept. Als je die bezoekt, dan moet je je daarvoor extra verzekeren.
Bij mijn weten is er geen enkel land in Europa waar dat hoeft.
Zeker niet in Oekraïne, Wit-Rusland of Moldavië.
Wel betaal je als je bijvoorbeeld van Oekraïne naar Roemenië wilt. Want dan kom je door een strook Moldavie, en zij heffen een soort van eco-tax.
Ook kan er geld gevraagd worden als je Transnistrie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Transnistri%C3%AB ) wil bezoeken.
Maar dat verandert per week en het is een totale boevenstaat, dus er is geen peil op te trekken.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
sampdoria
Berichten: 1707
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 16:51
Locatie: Almere

Re: Oekraine



Bericht door sampdoria »

ontsmettingskosten heb ik een keer betaald aan de grens Bulgarije-Roemenie, en van Oekraine naar Polen een keer een boete
omdat de gezondheidsverklaring van de hond op roze papier was, en dat mag natuurlijk niet dat moet groen zijn, dat weet toch iedereen,
dom, dom :mrgreen: ach, 25 euro, en we reden weer..
- lieber mit den Reisemobil in einer Schlange als eine Schlange im Reisemobil -
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Oekraine



Bericht door burow »

Beste mensen, Ik heb voor jullie een reisverslag in PDF klaarstaan. Stuur rustig een pbtje met je mailadres en ik stuur het graag toe
Weggaan is ook thuiskomen
koenrik ukraine
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 12:15

Re: Oekraine



Bericht door koenrik ukraine »

Hoi iedereen ,we zijn net terug met de camper van oekraine , het is allemaal goed gegaan zelfs de grens met polen was geen enkel probleem .Alleen de weg van Lvov naar Vinnietsja via Ternopil +- 300 km ,het is een snelweg (word verondersteld ,op de kaart staat m12 ) maar deze is een straat van net na de 2 de wereldoorlog .In het terugkomen zijn we langs Kiev gereden , het is een omweg als je van de Krim komt maar het gaat veel sneller .We hebben daarmee 1 dag gewonnen . Voor de rest was alles goed ,geen controles gehad van de lokale politie al waren die daar om de 30 km aan het controleren .
Grtz Koen :lol:
Plaats reactie