Rondreis Kroatie

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Rondreis Kroatie



Bericht door truus53 »

Op deze saaie zondag ben ik me maar eens gaan verdiepen in onze zomervakantie.
Deze zomer willen we graag voor 3,5 week richting Kroatië. We reizen met onze VW camper en dochter van 10.
Op ons lijst staan in ieders geval de plitvic meren.
Een globale route heb ik tot zover: plitvic-zadar-kustweg richting sibenek-krka watervallen-trogir-split- hoppen naar Brac/Hvar of Korcula? of door naar Dubrovnik?
Enkele vragen die ik heb:
-Vanuit plitvic richting zadar: iemand tips voor een mooie route?
-Vanuit Split misschien naar een eiland gaan? Of doorrijden naar Dubrovnik?
- welke weg terug? Via binnenlanden? Of hoe kun je een mooie lus maken?
Ik kies automatisch in mijn route voor kust weg maar kan me ook voorstellen dat t binnenland erg mooi kan zijn.

Activiteiten die ik in gedachte had:
Plitvic meren bezoeken, evt. berenopvang
zadar zee orgel
krk watervallen
dagtrip kornatie eilanden?
Paklenica?
Dorpjes bezoeken Sibenek, trogir , split of allemaal de moeite waard?

Ik weet t, we kunnen niet heel Kroatie in een keer zien.

Ik heb begrepen via wat reisverslagen dat we het beste via Regenburg, Graz kunnen aanrijden op de Plitvic. Dit scheelt tunnels en tol?

Wie heeft wat tips of aanvullingen voor ons?
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door de hoekies »

Zoals zovele staat er ook op onze onze site een verslag van Kroatie, ook de tips die je zelf noemt kom je daar tegen.
Als je het ware Kroatie wilt zien moet je inderdaad de binnenlanden eens inrijden, indrukwekkend vonden wij het .
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door eef van baal »

wij zijn er vorig jaar weer geweest, ik geef altijd vanaf München in autowegen vermijden, en tolwegen vermijden.
als eerste doel dus de plitvice meren daarna door naar Split, en toen verder naar Dubrovnik, dan weer teru via de kustweg naar Rijeka, je net daar voor de links af naar Krk, wij zijn doorgereden naar Porec.
al met al een droomreis.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Annelies
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 22:17
Locatie: Best

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door Annelies »

Misschien is het een idee om vanuit de Plitvice meren door Bosnië naar Dubrovnik te rijden, en van daaruit langs de Kroatische kust weer terug.
Wij hebben dit namelijk vorig jaar gedaan, en Bosnië heeft ons echt verrast.
Het is een bijzonder land met vriendelijke mensen en een overweldigend mooie natuur, ondanks de oorlog restanten die je hier en daar natuurlijk nog wel tegenkomt.
Er staat al de nodige info op dit forum, maar mocht je meer willen over de reis die wij hebben gemaakt dan hoor ik het wel.
guybri
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 11:24

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door guybri »

Annelies schreef:Misschien is het een idee om vanuit de Plitvice meren door Bosnië naar Dubrovnik te rijden, en van daaruit langs de Kroatische kust weer terug.
Wij hebben dit namelijk vorig jaar gedaan, en Bosnië heeft ons echt verrast.
Het is een bijzonder land met vriendelijke mensen en een overweldigend mooie natuur, ondanks de oorlog restanten die je hier en daar natuurlijk nog wel tegenkomt.
Er staat al de nodige info op dit forum, maar mocht je meer willen over de reis die wij hebben gemaakt dan hoor ik het wel.

Dit is precies wat we in juni van plan zijn. Eerst opnieuw naar Plitvice (niet zozeer voor de meren, maar wel voor de vriendelijke gastheer op de camperplaats daar), daarna verder naar Dubrovnik en terugkeren langs de kust en Slovenie. Tips zijn zeker welkom.
koopspijker
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 12:16

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door koopspijker »

altijd leuk, een reis plannen naar Kroatie!

misschien een tip, zie een dochter van 10.........mijn kinderen zijn altijd gek op kanoën, misschien jullie dochter ook? Kijk dan hier eens. http://www.campercontact.nl//campersite/detail/id/12570. als je "begint" in Plitvice, kan je daarna via mooie binnnenwegen naar deze camping. Vanuit de camping kan je hele leuke kanotocht maken, je wordt op de camping met een busje gehaald, en komt met de kano terug op de camping. Duiken/springen van de brug, en slingeren aan een touw boven het water waren ook favoriet. het water is daar heeeeeeeeerlijk. Wel fris, maar zo helder!
Ook NP Krka vonden we super, zelfs nog beter dan Plitvice, omdat je mag zwemmen bij de waterval. Ook de grote boottocht naar de verste waterval is een aanrader.
En dan de eilanden.......ik zou zeker een aantal eilanden bezoeken (lus maken). Totaal andere sfeer dan het vaste land. Super!
Pag is heel bijzonder, qua landschap. Als je een lus wilt maken kan je bv Plitvice, Obrovac, Split, Trogir, Zadar, Pag, met veerboot terug naar vasteland (Prizna), als je nog tijd hebt is Krk (eiland) goed te doen, en dan weer terug naar huis...........

Wil je nog ergens info over, vraag gerust!
Succes met plannen
macspike
Berichten: 47
Lid geworden op: za 09 jun 2012, 9:07

Rondreis Kroatie



Bericht door macspike »

Is dat Bistro Marina, die gezellige camperplaats ?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door de hoekies »

Wij hebben gestaan bij boerencamping Cvetkovic op het adres Jezerce 28 Plitvicka Jezera (coördinaten : N 44.86339 E 15.63912)
Een heel gezellige man die volop verhalen te vertellen heeft.
Mooie rustige plaats met Wifi , de eigenaar brengt je naar de ingang van de plitvice meren en haalt je ook weer op .
Afbeelding
Laatst gewijzigd door de hoekies op di 15 jan 2013, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
koopspijker
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 12:16

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door koopspijker »

macspike schreef:Is dat Bistro Marina, die gezellige camperplaats ?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Ik denk ook dat het de camping is die "hoekies" beschrijft. Zeer aardige eigenaar!
Bij Marina kan je ook prima staan, maar dat is gewoon een parkeerplaats, bij een overigens prima restaurantje
John S.
Berichten: 194
Lid geworden op: do 04 okt 2007, 21:32
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door John S. »

Als je toch naar Kroatië gaat dan zou ik ook naar Cres gaan, zijn we afgelopen zomer geweest en we waren zeer verrast. De zee is veel mooier dan in Istrie en veel minder "luidruchtige" Nederlanders.
Vooral het stadje Cres is top.
Adria Corol 660 SP
macspike
Berichten: 47
Lid geworden op: za 09 jun 2012, 9:07

Rondreis Kroatie



Bericht door macspike »

Toevallig foto' s van Cres ?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Annelies
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 22:17
Locatie: Best

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door Annelies »

Beste Guybri,

Wij zijn vanuit de Plitvice meren naar Bihac gereden waar we overnacht hebben op camping/hotel Aduna (http://www.aduna.ba)
Nette camping met veel bomen zodat er genoeg schaduw is. Langs de camping ligt een leuk restaurant waar je iets kan eten of drinken aan de rivier.

Het nationaal Park Una (http://nationalpark-una.ba/eng/index.php) is echt schitterend, de route die wij hebben gereden is:
Bihac - Orasac (Ruïne) - Kulen Vakuf (Ruïne) - Martin Brod (watervallen) - Drvar (grot van Tito) - Jajce.
De tweebaansweg is goed te berijden. De ruïne van Orasac is alleen met een 4x4 bereikbaar, maar je ziet hem wel heel mooi liggen vanaf de weg.
De watervallen van Martin Brod zijn zeker de moeite waard om te bekijken, het is er nog heerlijk rustig.
Bij de grot van Tito zijn nog twee hele kleine musea.

De camping in Jajce heeft prachtige nieuw sanitair gebouwen en een goed restaurant. Een plek om een paar dagen te relaxen aan het Plivsko meer.
(http://jajcetours.com/auto-camp-plivsko-jezero/) Ook het stadje Jajce is leuk om een dagje in rond te wandelen.
Het staat niet in de reisgidsen vermeld maar je kan hier in de Katholieke kerk een bezoek brengen aan het skelet van de laatste Bosnische Koning, hij ligt in een glazen kist. Je moet je melden in de souvenirshop. Er wordt geen entree geheven maar men stelt het wel op prijs als men een kleinigheidje koopt in de souvenirshop.

Camping Oaza in Sarajevo is wat minder luxe en ligt aan de snelweg. Maar het is een goede uitvalsbasis om het mooie Sarajevo te bezoeken.
In ongeveer 10 min wandel je naar de metro, welke je midden in de oude stad afzet. (http://www.hoteliilidza.ba/site/oaza/index.html)
Het tunnelmuseum in Sarajevo is wel wat moeilijk te vinden aangezien ze de ingang hebben verplaats naar het andere uiteinde van de tunnel.
De wegwijzers naar het museum kloppen dus niet meer. (http://www.visitsarajevo.biz/sightseein ... ar-tunnel/)

Wij wilden via het noorden Montenegro in rijden om van daaruit naar Durmitur NP te rijden. Helaas vanwege de bosbranden moesten we boven bij de grens aangekomen weer terug. De tweebaansweg van Sarajevo naar de noordelijke grens is smal en bochtig dus niet echt geschikt voor hele grote campers.

Mostar en Blagaj zijn erg toeristisch maar toch zeker de moeite waard.
Er zijn hier verschillende campings. Wij hebben overnacht op een hele leuke kleine river camp. (http://www.camping-blagaj.com/)
Bij aankomst krijg je van de eigenaar volop informatie over wat er in de omgeving te zien of te doen is.
Verder ligt aan de andere kant van de rivier (paar minuten wandelen) een leuk restaurant en zijn er twee kleine winkeltjes.
Dit is echt een hele leuke en bijzondere plek, er is maar plaats voor hooguit 10 campers, en heeft een prettige sfeer.

Omdat we in het noorden niet naar Montenegro konden zijn wij langs de oostkant van Bosnië naar Trebinje gereden, en van daaruit naar Dubrovnik.
En na Dubrovnik op weg naar boven zijn we Bosnië weer opnieuw ingereden om Mostar te bezoeken.

In de omgeving van Mostar ligt Medjugorje, een soort Lourdes van Bosnië.
En Pocitelj een mooi oud stadje.
(http://www.visitmostar.net/Pocitelj.htm)


Bosnië is misschien niet een bestemming waar je in eerste instantie aan denkt om daar je vakantie door te brengen.
Maar als je het een kans geeft zul je aangenaam verrast worden door de schitterende natuur, de vele bezienswaardigheden en vooral door de vriendelijke bevolking die altijd in zijn voor praatje. Het is nog geen super toeristische bestemming zoals Kroatië, waardoor het op vele plekken er nog gemoedelijk aan toe gaat.
Dus ik zou zeggen als je kan ga nu voordat het ook hier voorgoed is veranderd.
Wij gaan er in ieder geval zeker nog eens terug.

PS
Een goede reisgids in het Nederlands is die van Wereldwijzer
(http://www.uitgeverijelmar.nl/boek/were ... rij-elmar/)


Groetjes,
Annelies
coenenstephan
Berichten: 50
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 20:39

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door coenenstephan »

Hallo

We zijn vorig jaar 3 weken rond getrokken in kroatie.
Begonnen in istie,krk eiland, plitvice meren, nin tot aan Murter.
In 1 woord geweldig.
Wat een mooi, schoon land met een prachtig blauwe, warme zee.
Dit jaar willen we terug.
Maar dan zuidelijker gaan.
Wie heeft er tips voor route, camperplaatsen, cultuur enz. omgeving van zadar tot split en omgeving.
Alle tips zijn welkom.
Voor wie info of meer tips van onze campings, ervaringen van vorig jaar wil horen we dit graag!

groetjes de coentjes
nieuwelingen
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 897
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 21:34

Re: Rondreis Kroatie



Bericht door Bram »

Om dit topic weer een beetje omhoog te stuwen :) het volgende:

Hoewel net als vorig jaar onze eerste optie deze zomervakantie de Magrietroute Denemarken
en Zuid -Noorwegen is. Is het mogelijk dat weersomstandigheden evenals vorig jaar ons een
alternatief laten voorbereiden.

En dat is dit jaar Kroatië!

Wij zijn nog nooit verder dan Italië geweest dus alles daar is nieuw, evenals antwoord hierboven
alle info-verhalen-tips en wetenswaardigheden zijn welkom. a.u.b. geen verwijzingen naar
oude topic's die heb ik allemaal gescreend.
Wat veel verhalen en siteverwijzingen wel opleverden zijn heel veel 4 en 5 sterren campings.
Van die campings waar wij van dromen als we slecht gegeten hebben, waarvan de
plaatjes ons koude rillingen en nachtmerries doen hebben.
Dus tips over kleine rustige plekken zijn zeer welkom !

bvd
Mijn Hobby was een Hobby maar nu een Adriatik
Plaats reactie