Santiago de Compostela

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Marions
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 sep 2012, 20:40
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Santiago de Compostela



Bericht door Marions »

Hallo allemaal,
In mei 2014 wil ik op de fiets van Blaricum naar Santiago de Compostela in Spanje gaan fietsen.
Mijn man rijdt de route mee met de camper.
Mijn vraag: Zijn er mensen die deze route ook hebben gereden en/of ervaring hebben met camperplaatsen op de route:
Blaricum-Tours
Tours- St.Jean Pied -de-Port
St.Jean Pied -de-Port - Santiago de Compostela

Alle info is van harte welkom!

Marion
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Santiago de Compostela



Bericht door wingman01 »

ik dacht altijd dat de bedevaart daarheen inhield dat je onderweg vaste slaapplaatsen aandeed die in een boekje stonden .
m.a.w. dat je een trip ondernam met een bepaalde instelling van eenvoud om jezelf te vinden , of tot inkeer te komen of wat dan ook, maar ik dacht niet dat het overnachten in een camper daar bij hoorde.
ik weet dat het geen antwoord op je vraag is.....
maar als IK het zou doen dan zoals het moet...
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Marions
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 sep 2012, 20:40
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Re: Santiago de Compostela



Bericht door Marions »

We leven ondertussen in 2012 en de vaste slaapplaatsen mag men zelf uitkiezen(tent, camping, hotel, refuges, b&b, etc) maar als je de volgende dag wil vergaan
van de jeuk van de wansen en op een houten plank wilt liggen... tja dan moet je gaan voor de ouderwetse manier!

En wat betreft "het jezelf vinden"...denk ik persoonlijk dat dat wel gaat lukken als je 100-125 km per dag gaat fietsen!
Laatst gewijzigd door Rolling Rodie op do 13 sep 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Angepast i.v.m. onnodig quoten
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Santiago de Compostela



Bericht door wingman01 »

ik vind het knap als je het haalt, want het is een flink eind op de fiets.
ff afwachten of er nog tips wat betreft CP,s komen .. :thumbup:
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Santiago de Compostela



Bericht door Opgezegd »

Ik zou de route bepalen en dan de overnachtingsplaatsen erbij zoeken. Moet niet zo moeilijk zijn lijkt me.
Marions
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 sep 2012, 20:40
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Re: Santiago de Compostela



Bericht door Marions »

Is ook niet moeilijk maar als er mensen zijn die op de route goede plaatsen weten
hou ik me aanbevolen want zoals ik het nu kan bekijken zijn er langs de route maar
weinig bekende CP's!
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Santiago de Compostela



Bericht door Gino608D »

Volgens mij zijn er niet veel camperplaatsen langs de route. Middels de bekende sites moet je die anders wel kunnen vinden. Ik zou er ook rekening mee houden dat campings ook vaak nog niet open zijn in mei. Ik heb dit zelf mee gemaakt langs de route. Ik ben namelijk mijn ouders op gaan zoeken toen ze de route liepen. Zij bevelen ook de refugio's aan. Je doet zo allerlei contacten op. Voetgangers hebben overigens voorrang op fietsers als het gaat om slapen in refugio's.

Overigens is een er compostella genootschap waar je allerlei informatie kan vinden. Steek daar je licht eens op.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Santiago de Compostela



Bericht door jepebe »

Ik heb in 2002 de route gefietst vanaf Winterswijk naar Maastricht, toen een 'fantasie'- route naar Saint Jean, ( via de notre dame in centrum parijs, ook een mooi punt) en vandaar de camino tot aan Santiago (en daarna nog een heel end verder naar uiteindelijk casablanca).

Over hoe het wel/niet hoort: In mijn beleving is een pelgrimstocht een tocht waarbij je in gesprek komt met jezelf. Dit klinkt zeer zweverig, als je veel fietst, en dan langere stukken, liefst wel eens alleen, dan snap je wel wat ik bedoel. Vroeger kwam je misschien ook in gesprek met de Heer, sommigen nu ook, maar tegenwoordig is dat jezelf leren kennen en ervaren wel een belangrijk aspect. Op welke plekken je slaapt is dan minder belangrijk. Het spaanse stuk biedt elke ca 10 km wel een slaapplek, zeker verderop in de route.

Dit jezelf leren kennen kan prima op een fietstochtje naar Santiago denk ik. Over het Franse deel kan ik je niet zoveel vertellen wat camperplaatsen op de route betreft. Frankrijk is vergeven van camperplaatsen en campings, ik weet niet of je daar al de echte pelgrimservaring opdoet. Ik niet zo, in elk geval.

Het Spaanse deel is zeer goed voorzien van overnachtingsplekken. Dit zijn deels authentieke herbergen, vaak ook bv sportzalen, spotgoedkope pensionnetjes met slaapzalen, etc. De Camino loopt langs veel dorpjes, en al die dorpjes hebben wel pelgrimsvoorzieningen. Wandelaars gaan voor fietsers, fietsers worden meestal pas zeker van een bed na 15:00 of daar in de buurt.

Die Spaanse herbergen en overnachtingsplekken zijn volgens mij prima bereid om je camper voor een aalmoes op het terrein of de parking te laten staan. IK kan me niet voorstellen dat dit grote problemen oplevert. Als je aanbiedt om het herbergtarief te betalen (max 5 € per nacht, vaak 1 of 2 €) dan zal dat wel mogen.
Je kunt bij het genootschap van de heilige sint Jacobus een pelgrimspas aanvragen, kopen voor een appel en een ei (ik dacht tenminste dat die club zo heette). Die pas, eigenlijk een stempelkaart, kun je gebruiken om stempels te halen van de plekken waar je geweest bent. Ik heb het ding nog steeds, het is een mooi souvenir,stempels vanaf winterswijk, en bovendien geeft soms een pension alleen met die pas toegang. Het maakt je pelgrimage wat 'officiëler'.

IK geloof niet dat er vaste overnachtingspunten zijn, veel mensen lopen vooral vanaf Saint Jean de eerste dagen natuurlijk wel steeds naar de zelfde plekken, maar naarmate de tocht langer duurt, valt dit uiteen, en is er meer spreiding. Er zijn wel een aantal markante punten waar iedereen langsgaat ( cruz de ferro, pas de roncesvalles ,Leon , klooster bj Astorga, Pamplona schiet me zo te binnen), maar daarover kun je veel lezen. Die plekken zijn wel heel leuk en interessant. Overigens is ook het contact met medereizigers op deze tocht geweldig leuk, dus als je bij een herberg in plaats van een camperplaats of camping kunt gaan staan, dan zou ik dat zeker proberen. Ik zou niet mijn wederhelft in de camper laten vragen of je mag staan ,een bezwete fietster maakt met zo'n verzoek meer kans denk ik, zeker met pelgrimspas.

goh, als ik zo die herinneringen ophaal krijg ik weer zin! Oh ja, ik weet niet of je t uit religieuze of sportieve overwegingen doet, dat kun je in Santiago de C. aangeven bij het pelgrimsbureau, en dan wordt je naam in de kerk voorgelezen tijdens de mis, met je startlocatie en je vervoersmiddel (benenwagen of fietsen), maar ga in ieder geval naar die kerkviering. Ik ben niet religieus, maar die dienst is wel heel mooi en speciaal om mee te maken als afsluiting van je pelgrimstocht. ( of fiets je ook terug?)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Santiago de Compostela



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou die man gewoon achterop nemen. Trapt wel wat zwaarder maar heb je meteen aanspraak onderweg en spaart diesel! :lol: :lol: :lol: :cheers:
Marions
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 sep 2012, 20:40
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Re: Santiago de Compostela



Bericht door Marions »

@Jepebe, ik ga het doen uit religieuze en sportieve redenen en heb er dan ook een goed doel aan vast gekoppeld waarvoor ik ga fietsen!
De praktische ins &outs weet ik wel want ik zou al eerder de tocht ondernemen maar helaas is het toen door omstandigheden(ziekte)
niet door gegaan.
Nu heb ik mijn ziekte goed onder controle(maar is wel 1 van de redenen dat ik ga eten en slapen in de camper).
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Santiago de Compostela



Bericht door wingman01 »

en DAT kan ik dan helemaal begrijpen.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
marek506
Berichten: 31
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 16:38

Re: Santiago de Compostela



Bericht door marek506 »

De tocht gedaan als begeleider van een groep fietsers ( 20 ) met vrachtwagen en geslapen in refuges en campings. Ik denk als je op die manier deze trip doet dit wel meevalt om slaapplaatsen te vinden. Er is wel een hoop voorbereiding te doen om slaaplaatsen vast te leggen en te reserveren.
Jvdberg

Re: Santiago de Compostela



Bericht door Jvdberg »

RESPECT :!: :!: :!:

Dat is een aardig tochtje wat je wilt maken, en ik hoop voor jou dan ook dat het zonder tegenslagen gaat lukken. :thumbup:
Kunnen we je dan ook nog via één of andere site volgen?
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Santiago de Compostela



Bericht door jepebe »

Geniet dan vooral NIET met mate zou ik zeggen! Als je tijd en plek vindt om met mensen onderweg te praten die hetzelfde doen, dan hoor je de meest ontroerende en prachtige verhalen. DAT vond ik zo leuk aan deze tocht.

Je schreef ergens dat je het in het voorSeizoen (mei?) ging doen. Ik was in september daar. IK denk dat je vroeg genoeg zit om van een voorseizoen te kunnen spreken. Die refuges/herbergen/hostels, daarover hoef je je helemaal geen zorgen te maken, die zijn er overal, en wij reserveerden niets, we konden altijd op de bonnefooi overal terecht. Als er iets vol is, dan gaat men echt op zoek voor je in het dorp, en je hoeft echt niet langs de weg te slapen.. Je hebt de camper, die raak je daar echt wel kwijt, en daar doet men heus niet moeilijk over. Je zou nog kunnen overwegen om je beweegredenen voor de tocht en de noodzaak om in de camper te slapen eens op papier te zetten en (ook) in het Frans en Spaans te (laten) vertalen. Dat kun je dan laten lezen als men wat zou tegensputteren bij de aanblik van de camper. (nogmaals, dat verwacht ik eigenlijk helemaal niet)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie