Guedelon: ze bouwen een fort!

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

Re: Guedelon: ze bouwen een fort!



Bericht door de Guust »

wij zijn er afgelopen jaar geweest, waanzinnig en echt de moeite!!

in treigny kan je goed staan, echter te ver om effe naar het kasteel te lopen, fiets of met de Camper, parkeerplaats genoeg, en de camperplaats heeft ook genoeg plaats, is gratis, alles aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de zit een heel dorp omheen met alle werkplaatsen, an alles met de hand zo het in de middeleeuwen gebeurde, echt een ongelooflijk stukkie vakmanschap!!!!
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Guedelon: ze bouwen een fort!



Bericht door Hoofdnoorman »

Deze foto is genomen op 12 augustus 2011.
Zo te zien zijn ze nog niet veel opgeschoten ondertussen. :-B


Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Guedelon: ze bouwen een fort!



Bericht door Yvonne57 »

Naar aanleiding van dit topic stond Guédelon ook op ons Frankrijk-lijstje. We zijn er op 24 juli geweest.
De bouw vordert langzaam:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn nu voornamelijk met de muren bezig. Als je bedenkt dat bv het cement met de hand aangemaakt wordt, vervoerd per paard en wagen, gestort op de binnenplaats en dan in een mandje op de schouder over de muur naar boven gebracht wordt, dan snap je dat ze er lang over doen! Echt zo als het in de Middeleeuwen ging, elk tegeltje wordt handmatig gemaakt, elke dakspaan, zelf elk stuk touw dat gebruikt wordt..

Hier een waterpas:

Afbeelding

Het woonhuis gedeelte voor de kasteelheer is nu zo goed als klaar, in de woonkamer:

Afbeelding

en hier het totale plan:

Afbeelding

Wij vonden het erg leuk om te zien en een bezoek zeker waard. We gaan over een paar jaar zeker nog eens kijken! Ook een bezoek aan het naburige Saint Fargeau is de moeite waard. Dit kasteel dient enigszins als voorbeeld voor de bouwers. Vrijwilligers en bouwlieden van Guédelon hebben hier gratis toegang om te kijken hoe bepaalde constructies in elkaar zitten en dergelijke. De eigenaar van het kasteel van St Fargeau is ook de bedenker van het plan om in deze tijd een kasteel te gaan bouwen met Middeleeuwse bouwtechnieken.

Er zijn ongeveer 35 mensen vast in dienst op Guédelon en per jaar komen er zo'n 700 vrijwilligers een handje helpen, sommigen een week, anderen een paar maanden. Dus wie zich geroepen voelt.... lijkt me op zich erg leuk, maar ja, moet nog gewoon werken hier..

maar om te gaan kijken wat mij betreft wel de moeite waard! 8-)
Yvonne
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Guedelon: ze bouwen een fort!



Bericht door durisotti »

Mooi project, staat nog op het verlanglijstje !!
Gebruikersavatar
gertjan
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 13 aug 2004, 10:54
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: Guedelon: ze bouwen een fort!



Bericht door gertjan »

Ik ben er verschillende keren geweest, hartstikke interessant.
Maar vooral in de zomer vind ik het iets te druk.

GJ
Groet,
Gertjan
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Guedelon: ze bouwen een fort!



Bericht door Yvonne57 »

Toen wij er waren viel het wel mee met de drukte, zie foto's. We waren er om ongeveer half 12, schat ik en konden prima parkeren. Ook op het terrein was het niet overvol, misschien omdat het een warme dag was? Die arme bouwvakkers liepen te zweten, maar werkten toch gewoon door!

Voor de liefhebbers: er ligt ook een cache, buiten het terrein.
Yvonne
Plaats reactie