Nog meer Noorse superweggetjes

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
jan dirk
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 19:02

Nog meer Noorse superweggetjes



Bericht door jan dirk »

Ik ben motorreisjournalist en schrijf regelmatig over Noorwegen. De gepubliceerde verhalen zet ik soms later op mijn eigen website. Daar komen niet alleen motorrijders op af, maar ook heel wat camper- en caravanrijders. Helemaal grappig wordt het als je in Noorwegen merkt dat een paar Nederlandse camperbezitters een uitgeprint artikel over de mooiste wegen van het land bij zich hebben. Dit dus. En bedankt nog voor de koffie.

Voor Promotor - motorblad van de ANWB - heb ik een soort vervolg op dat artikel gemaakt, dat nu in de winkels ligt. Daarbij hoort ook een kleine website met filmpjes, kaartjes en routes. En die kunnen jullie natuurlijk ook gewoon bekijken: http://www.horizon-taal.nl/verborgen-schatten/
Deze keer zijn het absoluut geen makkelijke wegen (vaak onverhard) en alleen bestemd voor de meer avontuurlijk aangelegde chauffeurs. Maar ze zijn wel bijzonder mooi. Dus wellicht heb je er iets aan. En komen we elkaar daar nog eens tegen.

Hartelijke groet,

Jan Dirk
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:



Bericht door Peter LMC »

Hallo dirk Jan.

Deze site's ken ik.
Heb ik al diverse route's van gereden.

Gewoon prachtig. :D

Ik hou wel van die spannende weggetjes.
Mogen gerust onverhard zijn.

Ook deze zomer wil ik weer naar het noorden om
een paar mooie route's te rijden.

Ga zo door en hou ons op de hoogte.
Misschien komen we mekaar ergens tegen. :D
Gebruikersavatar
Bussi
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 21:22
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:



Bericht door Bussi »

Ook wij hebben ideeen van deze site gehaald.

Bedankt. :D
Wij rijden in een Sunset camper.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

En ik ga een linkje toevoegen op de pagina Noorwegen van de Campersite!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jan dirk
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 19:02



Bericht door jan dirk »

Dank je Aloys. Ik blijf het hier een beetje in de gaten houden - als er reisvragen zijn die ik kan beantwoorden, zal ik dat proberen te doen.

hartelijke groet,

Jan Dirk
Gebruikersavatar
Bussi
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 21:22
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:



Bericht door Bussi »

Net terug van een rondreis Scandinavie en we hebben zowel de Sognefjell als de Slådalsvegen gereden. Het zijn beide zeer mooie wegen (ook geschik om langd te overnachten).

Bedankt
Wij rijden in een Sunset camper.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:



Bericht door Peter LMC »

Bussi schreef:Net terug van een rondreis Scandinavie en we hebben zowel de Sognefjell als de Slådalsvegen gereden. Het zijn beide zeer mooie wegen (ook geschik om langd te overnachten).

Bedankt

Laat ik toevallig hier in Scandinavië zijn op dit moment.
Vandaag de Rodane route gereden. Weg nr 27 van Foldal naar Ringebu.
En de Friisveien er meteen achteraan.
Het is prachtig hier boven in de bergen

Ook de Slådalsvegen en de Valdresflye route staan nog op het programma met nog een paar route's.

Verder heb ik de gehele Inlandsvagen (E45) in Zweden af gereden en de Noorderlichtroute gereden en de Lofoten bekeken en de Sagavagen gereden met de Wildernisroute er achteraan.
We hebben de tijd.

En we gaan nog niet naar huis :D

O ja ben ook nog daarboven bij Vardo en Kirkenes geweest.
opstapkip
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 09 aug 2006, 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nog meer Noorse superweggetjes



Bericht door opstapkip »

jan dirk schreef: Helemaal grappig wordt het als je in Noorwegen merkt dat een paar Nederlandse camperbezitters een uitgeprint artikel over de mooiste wegen van het land bij zich hebben.
Hallo Jan Dirk

Prachtig! Dat herinnert me aan een soortgelijke ontmoeting. Als camperaar reden we in Griekenland (2005) en kwamen op een camping (omgeving Delphi). We dachten een bekende te zien, maar dat was niet zo. Toch nodigde de ander ons uit iets van de ervaringen te vertellen.
Ik citeer nu uit mijn reisverhaal dat ik op mijn website (opstapkip.nl, Griekenland, 2005, week 4) geschreven heb:

Een gesprek ontvouwt zich. Mevrouw laat zich ontvallen veel informatie van internet te hebben gehaald en bij zich te hebben om zich te oriënteren. Vooral op de Peleponnesos. Of ze mogelijk mijn website dan ook gevonden heeft? Met de reis daarheen in 2001? Als ik de naam "opstapkip" laat vallen rent ze enthousiast naar binnen, bladert wat in een dikke map en jawel, even later rollen de pagina's van mijn eigen website met onze eigen foto's voor me heen! Tja, je schrijft het toch niet voor niks, merk je dan.

(Komisch hoor om bij een 'vreemde' te zitten en ineens een foto van je eigen vrouw te zien...)

Dan haal ik mijn vrouw er eerst eens bij. Kom even mee, ik moet je iets laten zien. Nieuwsgierig wat het zal worden volgt ze en ontdekt verrast: hé, dat ben ik op die foto! Tja, de wereld is klein. Heel klein zelfs. Zo'n leuke ontmoeting daar ga je even voor zitten en drink je samen wat.
We stellen ons voor en bij het noemen van mijn naam vallen de ogen zowat uit haar hoofd. Toch niet dé Mari Aangeenbrug van vroeger? Van de Mulo. Ik dacht al toen je aan kwam lopen... Jawel, die. Elly Starrenburg aangenaam, middelste rij, tweede bank. Ik, rij bij het raam, derde bank. Ken je ze nog, de leraren, Swank en Van de Kraats, Van Kempen en noem maar op? Weet je nog van toen. Waar ging onze schoolreis ook al weer heen.
En zomaar ineens bij het orakel van Delphi worden oude bronnen aangeboord, ...


Mooi hè, zo'n herkenning,

Groeten, Marius[/i]
jan dirk
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 19:02



Bericht door jan dirk »

Hallo Marius,

Ja, leuk dit soort ervaringen. En dan weet je in elk geval ook dat je het niet voor niets doet.

Groeten,

Jan Dirk
opstapkip
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 09 aug 2006, 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:



Bericht door opstapkip »

Dank je Jan Dirk.
Maar nog even over jouw promotieroutes: heel spannend zo te zien, maar volgens mij zijn die nauwelijks voor de camper te berijden. Zo smal...

groeten, Marius
jan dirk
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 19:02



Bericht door jan dirk »

Valt mee, Marius. Het weggetje naar de Osafjell bijvoorbeeld, is heel smal, maar ik heb het een keer met een camper gedaan. Halverwege liep ik toen wel vast in de sneeuw (te vroeg in het seizoen gegaan) en moest een paar honderd meter achteruit terugrijden. Maar het kon.

Blasjo is ook heel goed te doen. En de Dalsnibba. Of kijk eens op de site van Truus: www.ribbe.nl. Zij heeft me al een paar keer goed geholpen en op ideeen gebracht. En de meeste routes heeft ze volgens mij per camper gedaan.

Niet aan te raden per camper: laatste kilometer naar Krakenes Fyr - mag trouwens ook niet. De rest van die route is overigens fantastisch. Blaho is ook lastig, ook al zag ik daar wel iemand met een camper. Heel lastig: de Stalheimvegen, maar dat komt vooral door de touringcars die klem komen te zitten in de bochtenspaghetti.
Gebruikersavatar
Bussi
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 21:22
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:



Bericht door Bussi »

Afbeelding

We hebben ook op de Slådalsvegen overnacht, heerlijk rustig en een mooi uitzicht.
Wij rijden in een Sunset camper.
Plaats reactie