Rond de Bodensee

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dolda
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 22:19

Rond de Bodensee



Bericht door dolda »

is er iemand die ervaring heeft met camperplaatsen rond de bodensee.
Mainau spreekt ons ook aan.
Het is jaren geleden dat we daar nog geweest zijn.
Maar of daar camperplaatsen zijn heb ik nog niet kunnen ontdekken.
groetjes dolda
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:



Bericht door Saviemeke »

Er zijn daar verschillende camperplaatsen, wij hebben er vorig jaar voor gekozen om op campings te gaan staan, omdat bv de camperplaats bij Uberlingen boven in het stadje ligt waardoor je een flink eind moet lopen om in het oude centrum en bij de boulevard te komen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
beewee
Berichten: 86
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 9:55



Bericht door beewee »

Ik ben daar (met de caravan en tenttrailer :oops: ) geweest, houdt er rekening mee dat de Duitse en Oostenrijkse kant qua verkeer en parkeren de laatste jaren vaak behoorlijk druk zijn geworden, zeker bij Meersburg en Lindau, die plaatsen kun je in het weekend beter mijden, zeker met de camper. Vergeleken met 1988 was het er in 2001 en 2007 wel twee keer zo druk.

In de buurt van Friedrichshafen en Immenstaadt heb ik camperplaatsen gezien. Ook meen ik me te herinneren dat er bij het zwembad van Meersburg (aan de oostkant) veel campers stonden. Parkeren was daar weliswaar betaald, maar je staat daar ook vlak bij het water. Maar over het algemeen staan de campers daar op een camping.

Een goede centraal gelegen camping is campings Wirthshof (www.wirthshof.de) in Markdorf, 6 km ten noorden van het 'midden' van de Bodensee, met wel veel Nederlanders, maar in het bovenste veld en het tentenveld onderin ook veel camperaars op doorreis. Het toiletgebouw net onder het (prima) restaurant moet je gezien hebben, een belevenis. De slagboom gaat daar tussen de middag dicht, en dat is met de camper wel eens lastig. De camping ligt wel heel centraal, je zit in een wip bij de voornaamste plaatsen zonder steeds langs die drukke kustweg te moeten.

De campings direct langs het water zijn meer op jongeren en luidruchtiger volk ingesteld, bij Untermaurach en Nußdorf was er geloof ik een wat rustigere camping.


Het klimaat is in deze regio top, een soort van subtropisch microklimaat, en dat op maar 700 km van de Nederlandse grens... Maar als het ook daar slecht weer is, dan blijft 't even hangen, dan kun je beter even doorsteken naar de zuidzijde van de Alpen (Wallis, Osttirol, Tessin)

Ik ben qua toeristische info misschien een beetje aan het uitwijden terwijl jullie er al eerder geweest zijn, maar dit prachtige gebied is bij veel Nederlanders nog echt onbekend. Nergens vind je zo dicht bij een gebied met zo'n lekker klimaat en een hier en daar bijna mediterrane sfeer, en een binnenland waar je lekker kan fietsen en wandelen. De Duitsers daar zijn echte levensgenieters en wel degelijk gastvrij, zolang je maar beleefd bent doen ze alles voor je.

Ravensburg (ja, die stad van de Ravensburger spellen) is ook een aanrader, al kun je daar rond het centrum bijna alleen maar in parkeergarages parkeren. Aan de noordkant van het centrum lukt het beter denk ik. Veel mooier is het ook ietsje noordelijker, in het Deggenhausertal.

Vergeet de fietsen niet!
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Duitse kant:
De omgeving van de Bodensee.
BTW ik wist niet dat de Bodensee zo groot was dat hij ook nog aan oostenrijk grensde :wink: Weer wat bijgeleerd maar ik denk dat jij het over Zwitserland hebt.
Laatst gewijzigd door janschrik op vr 04 jul 2008, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus TI Sport 650 2007
Kulgar
Berichten: 38
Lid geworden op: di 03 jun 2003, 19:27
Locatie: Hansweert
Contacteer:



Bericht door Kulgar »

In Meersburg is een camperplaats, klein stukje lopen van het centrum van daan. Je kunt er leuk staan en was in 2006 redelijk rustig op deze plaats.
Het centrum is heel leuk en ligt direct aan de Bodensee.
kijk ook eens op onze webpagina: www.onzecamper.nl
beewee
Berichten: 86
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 9:55



Bericht door beewee »

janschrik schreef:Duitse kant:
De omgeving van de Bodensee.
BTW ik wist niet dat de Bodensee zo groot was dat hij ook nog aan oostenrijk grensde :wink: Weer wat bijgeleerd maar ik denk dat jij het over Zwitserland hebt.
De Bodensee is letterlijk één groot drielandenpunt: Duitsland vormt de noordzijde, Zwitserland de zuidzijde, en een stukje Oostenrijk met Bregenz als voornaamste stad aan de oostzijde. Zie ook http://www.bodensee.de/karte/
Gebruikersavatar
dolda
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 22:19



Bericht door dolda »

bedankt iedereen ik denk dat ik met deze informatie al wat verder kan.
Suggestie's zijn natuurlijk altijd welkom.
Ik kijk er al naar uit.
Als je beneden naar de bodensee gaat moet je dan een vignet hebben voor oostenrijk of kom je daar dan niet of niet op de autostrade.
ge ziet nog vele vragen he!
Zal wel te maken hebben met de eerste keer weg te gaan met de camper zeker.
groetjes dolda
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:



Bericht door Saviemeke »

Voor de binnenwegen heb je geen vignet nodig, wij hebben een rodje gedaan vanaf Uberlingen, langs het westen, door een stukje Zwitserland, Oostenrijk naar Obersdorf in Oostenrijk zonder vignet.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Laikatrin
Berichten: 3007
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)



Bericht door Laikatrin »

Ik volg even mee want wij vertrekken ook richting Bodensee om dan de Deutsche alpenstrasse te rijden! :wink:
Keep calm and let karma finish it!
beewee
Berichten: 86
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 9:55



Bericht door beewee »

dolda schreef: Als je beneden naar de bodensee gaat moet je dan een vignet hebben voor oostenrijk of kom je daar dan niet of niet op de autostrade.
Je kunt ook de parallelweg nemen, maar let op, want voor je 't weet zit je op de snelweg, daar in de buurt van Dornbirn (was in 2001, zeg 't even uit het blote hoofd).

Ietsje noordoostelijk vanuit Duitsland Oostenrijk binnenrijden (ruwweg van Ravensburg naar 't oosten, en dan naar 't zuiden afzakken naar Lech) is ook de moeite waard. De route Friedrichshafen-Lindau-Bregenz is niet echt prettig: druk, veel stoplichten, volgebouwd.
Plaats reactie