hoi,
wij gaan in de zomer naar de noordkaap. de route is nog niet zeker. kan via zweden-finland of noorwegen langs de kust.
mijn king-cab met opzet unit rijd op de snelweg een 450 km op een 70 liter tank(ik rijd dan wel 110-120 km p.u. en niet echt de tank leeg, een kwart blijft over). zeg maar 1 op 7
nu denk ik dat ik op vakantie in noorwegen en zweden wel een heel stuk minder hard rij. en mijn ervaring met vakantie in noorwegen is dat ik met een andere auto(normal personenwagen) die normaal 1 op 12 liep, haalde ik ruim 1 op 15. ik las op het forum dat op de weg naar de noordkaap de tankstations niet ruim bemeten zijn. soms op ruim 500 km.
ik neem een 20 liter tankje extra mee. maar wie kan mij helpen aan de tankstation die er zijn en op welke wegen.
groeten jp
Tankstations Noorwegen, Finland en Zweden -> Noordkaap
hoi,
nee, ik heb geen navigatiesyteem. is het mogelijk om dat soort punten in een gewone route planner te gaan gebruiken voor de laptop? als ik bijvoorbeeld route 66 zou aanschaffen?
ik zit er aan te denken om een gewone gps te kopen voor het wandelen en om de route te laten volgens tijdens het rijden en dan die in de pc te laten zetten. kan dit ook met een tomtom3?
groeten jp
nee, ik heb geen navigatiesyteem. is het mogelijk om dat soort punten in een gewone route planner te gaan gebruiken voor de laptop? als ik bijvoorbeeld route 66 zou aanschaffen?
ik zit er aan te denken om een gewone gps te kopen voor het wandelen en om de route te laten volgens tijdens het rijden en dan die in de pc te laten zetten. kan dit ook met een tomtom3?
groeten jp
Je mag zowiezo daar niet harder dan 80 of 90 km p/uur, dus je gaat alleen maar zuiniger rijden. Tankstations zijn er genoeg, meestal gecombineerd met restaurant en supermarktje. Noordkaap zelf is een grote commerciele bedoening zoals tunnel en parkeerplaats. Zelfs met de motor moest ik evenveel betalen op de parkeerplaats als een ander,maar je moet er eens geweest zijn net zoals andere plekken op de wereld.
Let op, denk niet dat er geen snelheidscontroles zijn. Ze zijn er wel degelijk en als je gepakt bent, zijn ze niet misselijk met beboeten.
Nico
Let op, denk niet dat er geen snelheidscontroles zijn. Ze zijn er wel degelijk en als je gepakt bent, zijn ze niet misselijk met beboeten.
Nico
Shell station locators
Beetje creatief denken en dan kom je bijv. met deze link, zou je ook kunnen doen voor zweden en finland met een merk als Statoil bijv,
groeten Henk
Beetje creatief denken en dan kom je bijv. met deze link, zou je ook kunnen doen voor zweden en finland met een merk als Statoil bijv,
groeten Henk
Re: Tankstations Noorwegen, Finland en Zweden -> Noordkaa
Diegene die dat geschreven heeft, heeft het alleen maar van horen zeggen! Die tijd is al lang voorbioj. Wij zijn al meermalen in Scandinavië geweest, tot aan de Noordkaap, en nog nooit problemen gehad met de tankstations. We deden ooit die trip met een auto die max. 300 km kon rijden zonder tanken, en ook dat ging zonder jerrycans. Ik denk niet dat ik ooit meer dan 75 km tussen 2 tankstations geteld heb.jpdejong schreef:hoi,
ik las op het forum dat op de weg naar de noordkaap de tankstations niet ruim bemeten zijn. soms op ruim 500 km.
groeten jp
Guy
In Noorwegen zelf nog nooit last gehad van te weinig tankstations
Je komt ze overal tegen, ook in de middle of nowhere.
Ga niet te snel op de tomtom af omdat er ook nogal eens een gesloten
is of faliet is.
Het is dan ook verstandig om zodra het metertje halfvol aangeeft het eerste beste station te nemen.
In Zweden ligt het iets anders daar zijn geen tankstations onderweg, alleen in de plaatsen, boven de poolcirkel liggen die soms wat ver uit elkaar, hou daar rekening mee dan kan er niet veel fout gaan.
Als je de route kaarten van de ANWB neemt kun je van te voren inschatten
waar te tanken.
Over het opschieten het volgende.
Reken altijd op een gemiddelde snelheid op de E6 van 60 km per uur.
Dan heb je een goede leidraad.
Ik heb eens tussen Mo i rana en Fauske 200km achter een vrachtwagen gereden, inhalen was niet mogelijk of je neemt heel veel risico.
In Zweden is dat anders de wegen zijn beter en de gemiddelde snelheid ligt rond de 80 km per uur, inhalen is ook beter geregeld, ze werken daar met drie rijstroken waarbij de vangrail in het midden staat en om de 5 à 10 km wisseld van 1 naar 2 rijstroken aan jouw kant dus dan kun je het langzaam verkeer makkelijk voorbij zonder gevaar en dat is op vakantie wel zo lekker.
Je komt ze overal tegen, ook in de middle of nowhere.
Ga niet te snel op de tomtom af omdat er ook nogal eens een gesloten
is of faliet is.
Het is dan ook verstandig om zodra het metertje halfvol aangeeft het eerste beste station te nemen.
In Zweden ligt het iets anders daar zijn geen tankstations onderweg, alleen in de plaatsen, boven de poolcirkel liggen die soms wat ver uit elkaar, hou daar rekening mee dan kan er niet veel fout gaan.
Als je de route kaarten van de ANWB neemt kun je van te voren inschatten
waar te tanken.
Over het opschieten het volgende.
Reken altijd op een gemiddelde snelheid op de E6 van 60 km per uur.
Dan heb je een goede leidraad.
Ik heb eens tussen Mo i rana en Fauske 200km achter een vrachtwagen gereden, inhalen was niet mogelijk of je neemt heel veel risico.
In Zweden is dat anders de wegen zijn beter en de gemiddelde snelheid ligt rond de 80 km per uur, inhalen is ook beter geregeld, ze werken daar met drie rijstroken waarbij de vangrail in het midden staat en om de 5 à 10 km wisseld van 1 naar 2 rijstroken aan jouw kant dus dan kun je het langzaam verkeer makkelijk voorbij zonder gevaar en dat is op vakantie wel zo lekker.