Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)

jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door jansloos »

Doe vandaag wat ervaring op.
En ga vandaag eens rijden :-B door de polder, over dijken, leg je sneeuwkettingen eens om, of je spijkerbanden.
Verwissel op een landweg eens een band in een meter sneeuw :-B

Blijf eens staan in niemandsland met de moter en de kachel uit. ( defect 8-) )
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door gjvonk »

Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar tegen de tijd dat ik dit soort bestemmingen in dit jaargetijde wil gaan maken, zou ik o.a. als voorbereiding b.v. een Webasto EVO5+ laten installeren (verwarmt interieur en motorblok via het koelvloeistof circuit). Geen 230 volt nodig, de auto accu volstaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Een waterverwarmer werkt inderdaad beter en sneller.
Maar het kosten plaatje is ook anders.
Ik heb destijds voor elektrisch gekozen omdat er al een aggregaat onder de camper hangt
en elektriciteit aanwezig is.
Maar ieder mag zijn eigen keuze maken.
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Peter LMC schreef:
Beste Peter

Bedankt voor deze waardevolle tips, met afdichten van de voorkant bedoel je dan, frontgrill van de camper dichtmaken? Wat bedoel je met een blokverwarmer?

Mvg Jeroen
Inderdaad dat bedoel ik Jeroen. Een plaatje of zo wat je in of achter de grill plaatst zodat er geen rijwind door gaat met een temperatuur van ver onder nul.
Dan komt je motor beter op temperatuur en die warmte kun je beter gebruiken voor je verwarming.
Een blokverwarmer is wel handig bij strenge kou.
Zie ook dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=8462125&p=1678297&h ... r#p1678297
Ja het kan ook zijn dat het bv maar net onder het vriespunt is maar de volgende dag kan het weer goed streng vriezen.
Niets zo veranderlijk als het weer. Ook daarboven. Bij open weer heb je strenge koude en veel kans op het Noorderlicht.
Prachtig om naar te kijken.
Dag Peter,

Bedankt voor de info. En ik volg zeker even de topic over de blokverwarming.
Het noorderlicht is natuurlijk het ultieme doel van onze reis :-)

Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

jansloos schreef:Doe vandaag wat ervaring op.
En ga vandaag eens rijden :-B door de polder, over dijken, leg je sneeuwkettingen eens om, of je spijkerbanden.
Verwissel op een landweg eens een band in een meter sneeuw :-B

Blijf eens staan in niemandsland met de moter en de kachel uit. ( defect 8-) )
Beste

Kheb 14j internationaal transport gedaan, een sneeuwketting leggen bij wat sneeuw lukt nog wel hoor, gelukkig heb ik altijd nachtchauffage gehad dus dat slapen zonder verwarming is niet nodig :-)

Toch merci voor de tip :-)
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

gjvonk schreef:Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken, maar tegen de tijd dat ik dit soort bestemmingen in dit jaargetijde wil gaan maken, zou ik o.a. als voorbereiding b.v. een Webasto EVO5+ laten installeren (verwarmt interieur en motorblok via het koelvloeistof circuit). Geen 230 volt nodig, de auto accu volstaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Dat is inderdaad een punt, elk heeft een eigen budget en z'n eigen verlangs qua luxe en bepaalde eisen van z'n voertuig.
Het is ook een groot verschil een motorblokverwarming te plaatsen op een wagen van enkele jaren oud, of op een wagen van 25j oud. Maar ik bekijk het zeker eens. Beter goed voorbereid en bepaalde situaties voor te zijn. Dan op m'n geld te zitten en niet kunnen genieten van m'n reis. Al moet het wel deftig blijven.

Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door gjvonk »

@Jeroen: als ik de verhalen over Scandinavië in wintertijd lees, komt het investeren in een dergelijk systeem op mij eerder over als een noodzakelijke voorziening ipv een luxe accessoire...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Vertrokken4 »

Wellicht een budgettair aantrekkelijk idee:

Koop een paar (4) gebruikte winterbanden die bijna versleten zijn, draai er studs in bij aankomst in Zweden (zie mijn filmpje) en donder ze weg bij terugkomst. Als je het niet aandurft om terug door Duitsland met spijkers te rijden (=verboden) zou je drie banden (+ je reservewiel = 4) ergens bij de haven achter kunnen laten bij een bandenbedrijf en daar je banden wisselen voor dat je de boot op gaat.

Neem een accuboormachine met een traditionele accu, geen lithium, die scheidt er absoluut mee uit bij die buitentemp.

Vroeger waren er inderdaad bedrijven waar je spijkerbanden kon "huren" in Zweden, ik kan ze nergens meer vinden.

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door kampo »

Mijn ervaring is dat bepaalde merken echt niet meer starten onder de min 20°C, waaronder mijn eigen camper.
Dat komt omdat het toerental te laag is voor de zelfontbranding van de diesel. De olie is zo dik dat de motor te traag rondgaat.
Zelfs met volle accu's. Je kan best winterolie opdoen. Dat helpt maar voorverwarmen op 230V of met een diesel motorblok voorverwarming is de betere optie.
Als je die investering niet kan/wil doen, begrijpelijk voor éénmalig gebruik, dan is het best winterolie te gebruiken en
de motor bij iedere aankomst in te pakken met een deken. En niet langer als een nacht blijven stilstaan.

Natuurlijk moeten de winter dieselkwaliteit goed zijn en de accu's van uitstekende staat zijn.
Stroom monitoring is altijd belangrijk, niet enkel in de zomer.
De accu's zullen gegarandeerd je grootste probleem zijn, als je gaat stilstaan.

Winterbanden heb je altijd nodig. Een extra set banden in de koffer meenemen dat gaat toch niet !!
In bepaalde landen zijn 4 kettingen verplicht, 2 onvoldoende. Die gebruik je enkel als nodig op de aangedreven as.
Studs zou ik zelf altijd meenemen. Afhankelijk van de situatie draai je ze er ter plaatse in met je accuboor. 2 uur bezig.
En dan laat je ze zitten tot je het land verlaat. Je kan ze gewoon weer verwijderen.

LMC heeft hier al een paar andere waardevolle tips geschreven. :thumbup:
Groeten Kampo
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Vertrokken4 »

Hey Kampo,

Dat verwijderen is wel een puntje hoor, dat mag je even voor komen doen. Dat gaat echt twee dagen ipv 2 uur duren.

Groetjes,

JP
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Suntracker »

Jervig schreef:Wellicht een budgettair aantrekkelijk idee:

Koop een paar (4) gebruikte winterbanden die bijna versleten zijn, draai er studs in bij aankomst in Zweden (zie mijn filmpje) en donder ze weg bij terugkomst. Als je het niet aandurft om terug door Duitsland met spijkers te rijden (=verboden) zou je drie banden (+ je reservewiel = 4) ergens bij de haven achter kunnen laten bij een bandenbedrijf en daar je banden wisselen voor dat je de boot op gaat.

Neem een accuboormachine met een traditionele accu, geen lithium, die scheidt er absoluut mee uit bij die buitentemp.

Vroeger waren er inderdaad bedrijven waar je spijkerbanden kon "huren" in Zweden, ik kan ze nergens meer vinden.

Groetjes,

JP
Voorschrift is dat banden op de aangedreven wielen van een auto boven 3,5 ton minimaal 5 mm dient te zijn. Jouw tip gaat dus niet op om een paar vesleten banden te kopen en vervolgens weg te "donderen". Als ze je aanhouden ben je de "klos".
André
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Vertrokken4 »

Ik schreef bijna versleten en niet versleten. Waar je uit concludeert dat de TS een camper boven 3,5T heeft is me overigens een raadsel. En dat wegdonderen heeft te maken met het uitdraaien van de studs, is heeeeeeeeeeeel veel werk en bovendien houd je natuurlijk banden over met heel veel beschadigingen.

JP
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Suntracker »

Jervig schreef:Ik schreef bijna versleten en niet versleten. Waar je uit concludeert dat de TS een camper boven 3,5T heeft is me overigens een raadsel. En dat wegdonderen heeft te maken met het uitdraaien van de studs, is heeeeeeeeeeeel veel werk en bovendien houd je natuurlijk banden over met heel veel beschadigingen.

JP
Wat voor camper TS heeft is mij niet bekend en ik heb daarom geen conclusie getrokken, maar slechts een voorbeeld getracht te noemen. Het maakt mij ook totaal niet uit hoe jij of TS op stap gaat. Dat zoek je zelf maar uit.
De wettelijke voorschriften m.b.t. winterbanden zijn vrij omvangrijk geworden hier in Zweden, vooral de laatste jaren is er veel veranderd. Dat is met name gekomen na de serie zware ongelukken die hier gebeurd zijn in winterse omstandigheden. Dat ging o.a. om schadegevallen met een paar honderd voertuigen. Vooral heel veel buitenlandse voertuigen hadden de verkeerde banden gemonteerd zitten tijdens de ongelukken.
Maar dat is een zaak voor de verzekeringen. Als je goed verzekerd bent betalen ze gewoon de schade die is ontstaan, ongeacht wie er verantwoordelijk is. Dat wordt later allemaal via rechtzaken uitgespeeld, maar daar merk je als chauffeur/campereigenaar niet zo veel van.
Je hebt helemaal gelijk dat het uitdraaien van studs veel werk is. Dat doet niemand hier.
Hoe je met je camper op stap gaat is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid. De kans dat er ongelukken of andere nare dingen gebeuren door gladheid en andere winterse omstandigheden is hier ( vooral in het noorden ) in Zweden/Scandinavië wat groter dan in de rest van Europa.
Ik woon nu sinds 10 jaar permanent in Zweden en heb een beetje ervaring opgedaan met e.e.a. Daarvoor hebben we ruim 25 jaar met onze UNIMOGs veel in de sneeuw en vooral Scandinavië gereisd. Een klein beetje praktijkervaring heb ik dus wel...
Succes en rijd voorzichtig!
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Vertrokken4 »

Over ongelukken gesproken, komt me in midden Zweden afgelopen december een lijnbus tegemoet op een deels bevroren ondergrond. De chauffeur verloor de controle over het stuur door de veel te hoge snelheid, het ding danste alle kanten op, schampte mij in het voorbijgaan. Kleine 1000 euro aan spiegels etc naar de klote, veel lakschade door glassplinters. Die bus is doorgereden natuurlijk. De moraal komt echter nog, een maand of twee later ligt diezelfde lijnbus op hetzelfde tracé op dezelfde tijd van de dag in de kant van de weg, 3 kinderen dood. Of het dezelfde chauffeur was heeft de Zweedse politie mij (wellicht terecht) nooit laten weten.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie