Evia: de moeite waard?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Evia: de moeite waard?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Zit me een beetje te oriënteren naar welke streek we in Griekenland zullen gaan. Zat aan Evia te denken. Is dat de moeite waard qua natuur? Ik vind bv de westkust van de Peloponnesos wel heerlijke stranden hebben, maar de natuur vind ik daar niet bijzonder. Ik vind juist de bergen in combinatie met de zee zo prachtig altijd... zoals aan de oostkant van de Peloponnesos.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Digiwalker »

Evia is zeker de moeite waard. Kijk bij de reisverslagen van M2. Groetjes Rene

Verstuurd vanaf mijn SM-T210R met Tapatalk
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Amstel »

Ik zou zeggen, ga naar Kythira!!
Heel rustig, zeer schoon, geen vrije honden, leuke (aparte) natuur, bergen-zee-stranden aan alla kanten, zeer gedoogzaam, geen lange afstanden enz. Als je niet de moeilijkste plekken opzoekt en op asfalt/beton blijft is het best te doen met jullie camper.
Daarmee niet gezegd dat Evia verkeerd is! Ook wij vonden Evia prachtig en zeer gedoogzaam.
Doch, wat de natuur betreft zie ik het verschil niet zo duidelijk. Wij vinden dat het meer afhankelijk is van het jaargetijde. Het natte voorjaar op zuid Peloponnesos is groener dan groen, terwijl het najaar op Evia (2014) ook vrij verdord was.
Maar zoals Rene zegt: M2 heeft 't al prachtig verteld zowel op Evia: http://mm2greece2015.blogspot.se/
als op Kythira: http://mm2greece2016.blogspot.se/
En de Bolletjes deden Evia van zuid naar noord een maand geleden:
http://tweebosschebollenopreis.jouwweb. ... -juni-2016
Veel plezier en groeten,
Julian
Afbeelding
Evia, Erétria
Afbeelding
Evia, Marmaris
Afbeelding
Evia, Agia Paraskevi
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Julian,
Alweer erg bedankt voor je antwoord. Dat verhaal van de 2boschenbollen had ik idd vandaag zitten lezen. Zal die van M2 ook nog gaan lezen. Kythira lijkt me ook mooi, had daar al over gelezen van de diverse mensen die daar geweest zijn. Maar daarvan wordt dus ook gezegd dat je met een grotere camper niet heen moet gaan? Onze camper is 220x650. Dat is dan toch wel te doen volgens jou?

Wat een mooie foto's heb je weer erop gezet, echt wauw!

Nogmaals bedankt, Hennie
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Amstel »

Hallo Hennie!
We zijn er een week geweest met onze camper 3,5 Ton 2,35x7,30m, overhang 1,6m. Laagste vrije hoogte 22cm direct achter de voorwielen. Max. hoogte 2,65m. Onze camper is dus zeer laag. En toch hebben we de meeste plaatsen op Kythira kunnen bezoeken. Rustig aan en uitkijken, kom je ver mee!
Ik heb ooit eens gezegd dat ik niet meer naar Kythira ga met onze camper! Dat neem ik hierbij terug. Wij doen het wel weer! We hebben geen zin in een andere camper dus hoogst waarschijnlijk komen we er weer met deze, misschien volgend reisje al. De krassen vielen mee bij thuiskomst, het meeste verdween met een paar uur rubbing.
Jouw camper is iets kleiner, dus red je het wel! De ticket Neapoli-Diakofti kost 84€ enkele reis en duurt 1½uur. En Rene heeft alle camperplekken verzamelt. Op 11 van de 15 zijn we met onze camper geweest en er zijn nog meer leuke plekken voor wat grotere campers.
Evia is ook leuk maar wij vonden Kythira toch leuker, juist omdat 't zo klein is, dat spaart veel diesel en meer tijd voor relaxen!
Groeten, Julian
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Julian, fijn je uitgebreide antwoord! Je hebt me overtuigd. Ik denk dat ik dan toch ook eens op Kythira ga rondkijken. Eerst even bij René snuffelen voor de camperplaatsen. Hoe heb je de overtocht geregeld? Gewoon ter plekke neem ik aan? Sowieso is het daar natuurlijk nog lekker warm in oktober.

Groetjes Hennie

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door faalhaas »

In Neapoli zit aan de boulevard een havenkantoor, daar koop je de kaartjes. 1x in de week gaat er ook een ferry van/naar Githio
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Digiwalker »

@ Hennie,

Hoe bedoel je met "snuffelen" ?? :-B :-B
Wil je er ook een ouzo bij dan?? Of koffie?

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Amstel »

Zwerfleeuwen schreef:Hoe heb je de overtocht geregeld? Gewoon ter plekke neem ik aan?
Voor de duidelijkheid, Hennie! Wij boeken nooit vooruit. Kopen tickets een paar uur voor embarkering aan de balie.

De ferry "Porfyrousa", vaart dagelijks van Neapoli naar Diakofti op Kythira.
OBS! Vaartijden zijn seizoengebonden! Enkele reis 12€ per person + 10€/m.voertuig.
http://agreekisland.com/schedule-ferry-porfyrousa/
De ferry Vitsentzos Kornaros vaart op woensdag (donderdag in 't voorjaar) vanuit Gythio via Kythira-Antikythira naar Kissamos op Kreta. Vanaf Gythio naar Kythira is het met deze ferry wel meer dan 2 x zo duur. (en je komt dan niet langs Boza! :-B )

De tickets voor de Porfyrousa zijn verkrijgbaar in Neapoli bij Vatika Bay 36.5122,23.0559
https://www.google.com/maps/place/36%C2 ... !4d23.0559

Voor de Vitsentzos Kornaros bij Rozakis Shipping in Gythio 36.7569,22.5683
https://www.google.com/maps/place/36%C2 ... !4d22.5683
Niet terzake, maar de twee rederijen zijn bittere vijanden! De één verteld niets van de ander.

Afbeelding
Neapoli Vion, 500m voor de ferrypier

Afbeelding
Gytheio

Groet, Julian
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Evia: de moeite waard?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Dank dank dank Julian, wat een service, zelfs met foto hoe de kantoren eruit zien, hoe makkelijk wordt het voor ons. Varen zullen we vanaf Neapoli, is de kortste vaarroute en dat is wel zo prettig voor iemand die heel snel zeeziek wordt.
Enne... ik wil Boza ook wel eens opzoeken. Wie weet loop ik daar Rene wel tegen het lijf?! Ik heb het verslag van M2 gelezen en alles wat jij op het forum over Kythira hebt geschreven. Je schreef op een gegeven moment dat je het niet aanraadde om naar Kythira te gaan :-B Maar toch van gedachte veranderd dus. Wij gaan het zien. Ik heb er zin in!

Iedereen erg bedankt voor de reacties.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Plaats reactie