tips voor camperreis door west-Canada?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Pardede
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 sep 2014, 12:07

tips voor camperreis door west-Canada?



Bericht door Pardede »

Volgend jaar mei gaan wij een camperreis maken door West-Canada. Nu zijn wij op zoek naar mensen die ervaring hebben in dit gebied en ons tips voor een route kunnen geven.Wij komen op 30 april aan en starten de reis op 1 mei vanuit Calgary en we willen niet te veel kilometers per dag rijden en hebben 20 dagen (19 nachten). We hoeven niet overal een extra dag te staan. We wilden een rondje maken met natuurlijk willen de Icefieldparkway rijden en naar Vancouver dusl en dan van daaruit weer richting Calgary waar we de camper weer inleveren op 20 mei. Alle tips zijn meer dan welkom, ook wat betreft het weer. gebruik van de camper en dergelijke. Wij zijn namelijk geen camperrijders is voor ons de eerste keer dat we dit doen


Alvast bedankt,
Pardede
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door swagmanneke »

Hallo

heb met Canada geen ervaring.
Maar een opmerking/ raad kijk eerst eens of begin mei alle bergpassen reeds open zijn( het kan voorkomen dat bepaalde wegen niet sneeuwvrij zijn) want anders zou je mooie dingen niet kunnen doen.

Zo hadden wij in de USA 3 jaar geleden geluk de Tioga pass , Yosemite national park, die was pas op 17 juni open.

Kijk ook eens rechtstreeks bij de canadese verhuurders soms kan je zaken doen door bv een nieuwe Moterhome van de fabriek naar een dealer te rijden. Je krijgt dan bv 3 weken om bij die dealer te komen en je doet een enorm voordeel in de huurprijs.

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
RobGT
Berichten: 122
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 19:47

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door RobGT »

Hallo Pardede,

Dit is een antwoord uit Calgary, Alberta, Canada.
Jullie hebben het plan een reis naar West-Canada te maken. Je vraagt aan forumleden om reisdoelen. Maar waar liggen jullie interesses?
In ieder geval ben ik het met Swagmanneke eens. Het is te vroeg in het jaar om in de Rocky Mountains rond te rijden; passen en wegen kunnen gesloten zijn.
Het is ook nog te vroeg om er te kamperen. Ik heb hier een lijst met kampeerterreinen (Mountain Parks) voor me liggen en van de 32 campgrounds op deze lijst gaat er eentje open op 1 april, enkele pas begin mei en ongeveer de helft gaat pas in juni open.
Er zijn natuurlijk ook commerciële campings maar die zul je niet in de Nationale parken vinden. Voorbeeld: in Calgary gaat “Calgary West Campground” pas 15 april open en deze ligt nog net niet in de bergen.
Daarbij komen we gelijk bij een ander aandachtspunt, dat is hygiëne. De laatst genoemde camping scoort een 8,5 (uit 10) punten op het gebied van hygiëne in de toiletgebouwen. Uit ervaring kan ik vertellen dat het er smerig is, maar dat is op heel veel campings in Canada en de USA. Daarom krijg je het advies mee een camper te huren met goede douche en toiletvoorzieningen. Let op: niet alle campers zijn uitgerust met een kachel in het leefgedeelte. Laat de verhuurder van de camper jou een extra lang aansluitsnoer voor de elektriciteit en een extra lange waterslang meegeven.
Pas onderweg goed op voor beren, wolven, coyotes, elanden en poema's (mountain lions).

Wij gaan binnenkort de Canadese Rockies in (nu nog niet want er ligt een dik pak sneeuw). Op ons lijstje staan:
  • * Kananaskis Trail en dan langs de Cowboy Trail naar ...
  • * … Waterton Lakes NP
  • * Banff en Jasper NP (gletsjers, skywalk, Lake Louise en veel meer)
  • * Joho NP
  • * Glacier NP
  • * Mt. Revelstoke NP
  • * Wells Gray Provincial Park (ligt niet op onze route)
  • * Osoyoos met Spotted Lake
Daarna rijden we de USA in.
Interessante plekken in de prairies:
  • * Drumheller, dinosaurs
  • * Red Rock Coulee (pas op voor schorpioenen en ratelslangen)
Veel succes met je voorbereidingen en een fijne vakantie toegewenst.
Volg ons op: GeoCruiser reist Pan Americana

Groeten uit Calgary,
Rob
Laatst gewijzigd door RobGT op do 11 sep 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak je dromen waar ...... leef nu.
www.GeoCruiser.nl
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door JohnN »

Wellicht is het een optie voor jullie om de camper in Calgary op te halen en in Vancouver in te leveren. Dan is het niet nodig om een 'rondje' te maken.

John
John
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door r3mco »

RobGT schreef:Hallo Pardede,

Dit is een antwoord uit Calgary, Alberta, Canada.
Jullie hebben het plan een reis naar West-Canada te maken. Je vraagt aan forumleden om reisdoelen. Maar waar liggen jullie interesses?
In ieder geval ben ik het met Swagmanneke eens. Het is te vroeg in het jaar om in de Rocky Mountains rond te rijden; passen en wegen kunnen gesloten zijn.
Het is ook nog te vroeg om er te kamperen. Ik heb hier een lijst met kampeerterreinen (Mountain Parks) voor me liggen en van de 32 campgrounds op deze lijst gaat er eentje open op 1 april, enkele pas begin mei en ongeveer de helft gaat pas in juni open.
Er zijn natuurlijk ook commerciële campings maar die zul je niet in de Nationale parken vinden. Voorbeeld: in Calgary gaat “Calgary West Campground” pas 15 april open en deze ligt nog net niet in de bergen.
Daarbij komen we gelijk bij een ander aandachtspunt, dat is hygiëne. De laatst genoemde camping scoort een 8,5 (uit 10) punten op het gebied van hygiëne in de toiletgebouwen. Uit ervaring kan ik vertellen dat het er smerig is, maar dat is op heel veel campings in Canada en de USA. Daarom krijg je het advies mee een camper te huren met goede douche en toiletvoorzieningen. Let op: niet alle campers zijn uitgerust met een kachel in het leefgedeelte. Laat de verhuurder van de camper jou een extra lang aansluitsnoer voor de elektriciteit en een extra lange waterslang meegeven.
Pas onderweg goed op voor beren, wolven, coyotes, elanden en poema's (mountain lions).

Wij gaan binnenkort de Canadese Rockies in (nu nog niet want er ligt een dik pak sneeuw). Op ons lijstje staan:
  • * Kananaskis Trail en dan langs de Cowboy Trail naar ...
  • * … Waterton Lakes NP
  • * Banff en Jasper NP (gletsjers, skywalk, Lake Louise en veel meer)
  • * Joho NP
  • * Glacier NP
  • * Mt. Revelstoke NP
  • * Wells Gray Provincial Park (ligt niet op onze route)
  • * Osoyoos met Spotted Lake
Daarna rijden we de USA in.
Interessante plekken in de prairies:
  • * Drumheller, dinosaurs
  • * Red Rock Coulee (pas op voor schorpioenen en ratelslangen)
Veel succes met je voorbereidingen en een fijne vakantie toegewenst.
Volg ons op: GeoCruiser reist Pan Americana

Groeten uit Calgary,
Rob
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door r3mco »

Beste Robgt ik vind het wel erg makkelijk om veel campings in de VS en Canada als smerig te bestempelen. Waarschijnlijk heb je ze allemaal bezocht maar mij is toch een andere mening toegedaan. Wij komen ook al jaren in die landen en naar mijn idee is het er keurig voor elkaar. Verder is het Soho Np en niet Joho. Althans ik ben het niet tegen gekomen.
Fijne vakantie verder en goede reis naar huis.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
RobGT
Berichten: 122
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 19:47

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door RobGT »

Ter aanvulling: wat ik heb geschreven is slechts een mening, het was mijn waarheid.
De topicstarter gaf blijk van missen van ervaring en om tijdens een dure reis teleurstelling te voorkomen heb ik het hygiëne-aspect aangekaart.
Beroepsmatig heb ik veel met hygiëne te maken gehad, het was een onderdeel van mijn beroep als o.a. Arbo-medewerker in een ziekenhuis. Ik kijk dus heel anders naar toiletgebouwen dan de meeste kampeerders. Zo heb ik de laatste 4 maanden alle dagen op meer dan 100 campings in de USA en Canada rondgelopen. Ik heb ook gezien dat de meeste kampeerders in hun eigen campers (RV's) zich douchen, wassen en gebruik maken van de toilet en daar is helemaal niets mis mee. Het is zelfs verstandig.
Onze kampeerauto is te klein voor dergelijke voorzieningen, dus zijn wij aangewezen op alle voorzieningen van de campings en daar hebben we zelf voor gekozen. Maar we zijn ervaren kampeerders en hebben geleerd daar mee om te gaan.
De meeste campings in de USA en Canada zijn opgezet in de jaren 60 en 70 en zijn nu dus oud. Veel van deze campings zijn nooit of slechts voor een klein deel gemoderniseerd. Het zijn campings opgezet door een ouderpaar. Deze ouders hebben de campings intussen overgedaan aan hun kinderen. Deze nieuwe eigenaren zien de campings vaak als melkkoe en investeren niet meer, waar dat hoog nodig is. Er wordt alleen nog hersteld of een likje verf gegeven. Voor kampeergeld van $30 tot $50 per nacht voor een kleine kampeerauto mag je meer van toiletgebouwen, hygiëne en veiligheid op campings verwachten.

Je hebt gelijk ik had de naam voor het Yoho NP verkeerd geschreven.

Groet, Rob
Maak je dromen waar ...... leef nu.
www.GeoCruiser.nl
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: tips voor camperreis door west Canada



Bericht door joske501 »

Beste,

Indien je van Calgary naar Vancouver rijdt zal je heel waarschijnlijk over delen van de hoofdweg 1 passeren. Ik heb een paar maanden in Salmon Arm gewerkt en moet zeggen het is een zeer mooie streek. Doe zeker en vast het Shuswap Lake aan en zijn omliggende natuurgebieden. Als je vanuit Salmon Arm naar de Silver Creek rijdt, komt ge rond een heel mooie bergketen-rotsformatie. De weg zelf is mooi vlak. Is voor mij nu 20 jaar geleden dat ik daar dagelijks passeerde en ik zie het nog steeds beeldig voor ogen. Man wat is de natuur daar mooi. Kijk maar eens op Google Earth.
We zijn zelfs eenmaal met de huurwagen een gravelweg ingereden naar de bergtop waar een steengroeve lag, dat heeft ons wonderbaarlijke foto's en vergezichten opgeleverd, maar dit is zeker niet te doen met een motorhome, zelfs de auto met automaat kon de steile hellingen maar op het randje aan.
Ik had het geluk daar 4 maal te mogen naar toe gaan en in 3 verschillende seizoenen, het is onvoorstelbaar hoe alles daar veranderd in een paar maanden tijd.
Je zal echt van deze reis genieten. :thumbup:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: tips voor camperreis door west-Canada?



Bericht door Gabriel »

Hallo Pardede,

we zijn net terug van 3 weken rondreizen op Vancouver Island met de tent en hebben absoluut geen slechte ervaringen m.b.t. de hygiëne zoals eerder beschreven (iedereen heeft natuurlijk wel een andere verwachting/standaard). Ik denk dat je je vraag beter op het Canada Prikbord kunt stellen zodat je meer en betere info krijgt. Icefield Parkway hebben we in 2009 gedaan en is zeker aan te raden. Ik heb helaas geen ervaring met reizen in het voorjaar en vertrekken vanaf Calgary en kan je hier dus verder niet mee helpen. Het enige wat ik wel weet is dat je beter uit Canada weg kan blijven omdat je anders verslaafd raakt aan het land en steeds vaker terug wilt.! :-) Veel succes met plannen en info vergaren. De voorpret is voor jullie begonnen en jullie gaan een hele mooie reis tegemoet.

Groetjes,

Gabriel.
Plaats reactie