Wonen op een camperdorp?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door JoopBrekken »

Brekken schreef:Ja maar dat is niet wat Martin zei.
Ik wil graag weten wat er volgens hem niet legaal zou zijn als je van deze camperdorpen (volgens de aanwijzingen ) gebruikt maakt.
Martin ik ga er van uit dat je niet zomaar iets roept dus graag uitleg SVP.
Gebruikersavatar
yvonne van den berg
Berichten: 279
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 19:46
Locatie: Bakel
Contacteer:

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door yvonne van den berg »

Oké wij wonen niet in een camperdorp maar op een recreatiepark waar heel veel mensen een camper bezitten......is dat niet hetzelfde? Wij wonen sins 1994 op dit park en hebben een gedoogbestemming wat niks inhoud omdat wanneer het bestemmingsplan binnen de gemeente verandert vervalt je gedoogbestemming. Zo simpel is het...
Het inschrijven bij de gemeente kan gewoon gebeuren alleen krijg je na verloop van tijd een brief van de gemeente dat je er niet mag wonen.....wij hebben nog niet een keer meegemaakt dat er daadwerkelijk een bewoner van het park is verwijdert door dezelfde gemeente sins 1994! Omdat de eigenaren van de woningen een brief kregen van de gemeente dat ze er misschien af moesten probeerde vele onder hun de woningen te verkopen wat niet lukte omdat er niemand meer een recreatie woning koopt.....dus toen kwamen de uitzendbureau's en die huurde alle huizen van de eigenaren en walla de Polen hadden huisvesting en stonden ingeschreven bij het uitzendbureau! Van de 350 recreatie woningen zijn er 80 bewoond door Nederlanders en de rest zijn dus de polen die hier met complete gezinnen al jaren wonen!.En dat mag want niemand ook bij de gemeente weet wie er op het park woont! Ze hoeven zich niet bij de gemeente in te schrijven maar ondertussen wonen er al jaren! En wij ? Wij lopen het risico dat we misschien eruit moeten.....en dit duurt nu al 21 jaar..... ondertussen maken we ons nergens zorgen over en zal het onze tijd wel duren.

Even een kanttekening; misschien voor vele een min punt dat er zoveel Polen wonen maar we hebben een strak beleid waar iedereen zich aan moet houden, het werkt voor ons en de Polen nu iedereen weet waar hij of zij zich aan moet houden. 99% van de Polen heeft werk in de tuinderijen.
leave no trace take only pictures.....

http://www.bloggen.be/silenyvonvdberg/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door JoopBrekken »

Bij de camper dorpen waar het hier om gaat heeft de betreffende gemeente toestemming gegeven om in de BRP in te schrijven en er een bepaalde tijd te verblijven. NOEM HET NOOIT WONEN!
Gebruikersavatar
yvonne van den berg
Berichten: 279
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 19:46
Locatie: Bakel
Contacteer:

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door yvonne van den berg »

Brekken schreef:Bij de camper dorpen waar het hier om gaat heeft de betreffende gemeente toestemming gegeven om in de BRP in te schrijven en er een bepaalde tijd te verblijven. NOEM HET NOOIT WONEN!
Oke wij recreëren al vanaf 1994.....

Maar dan stel ik dezelfde vraag als eerder wat als je geen camper meer hebt moet je dan vertrekken?
leave no trace take only pictures.....

http://www.bloggen.be/silenyvonvdberg/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door JoopBrekken »

Je voldoet dan niet meer aan de voorwaarden, maar hoe heet de soep op je bord komt???
Gebruikersavatar
nummer36
Berichten: 413
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 19:40
Locatie: Pernis
Contacteer:

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door nummer36 »

Best wel veel informatie. Ik moet dus zorgen dat we ingeschreven worden bij de GBA. en een brief adres hebben. We mogen er verblijven niet wonen. Voor de rest moeten we lekker veel op stap met de camper. En maar afwachten wat Den Haag gaat doen en de gemeente. Voor de rest is het afwachten denk ik.
Groetjes van Brenda en een poot van kleine Max.

Kijk ook op http://www.effeweg.net hij is weer aangepast op 18 april 2016
Afbeelding Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door Jan en Simonne »

Als je je dat kunt veroorloven, prima.
Een stukje grond (op erfpacht) kost tussen de 60 en 80 duizend.
Daar moet een chalet op, wat (neem ik aan) ook wintervast moet zijn en alleen maar aangeschaft mag worden bij aangesloten chaletbouwers.
Ook al gauw zo'n 80 duizend tot 100 duizend.
Krijg je nog een hypotheek voor 30 jaar?
Kortom een hele investering op een wankele basis.
En je miet dus ook nog een woonadres hebben.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door Autocaravana »

Dan maar een appartementje kopen. Is heel wat waardevaster waarschijnlijk, een hypotheek is niet lastig en je hebt er geen omkijken naar als je op reis bent. En alles legaal, dat is ook wat waard.
Onder 100.000 euro kun je in veel plaatsen best wel wat aardigs vinden.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
nummer36
Berichten: 413
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 19:40
Locatie: Pernis
Contacteer:

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door nummer36 »

Dat is het juist we willen niet in een appartementen, we hebben nu een vrijstaand huis in bij Rotterdam, we willen kleiner gaan wonen en meer in de natuur. Dus wie een leuk optrekje weet liefst in of bij het bos max drie kamers gelijkvloers dan hoor ik het graag


Groetjes van Brenda
Groetjes van Brenda en een poot van kleine Max.

Kijk ook op http://www.effeweg.net hij is weer aangepast op 18 april 2016
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door Blauwkous »

Er zijn best goede alternatieven. Mits je een hypotheek kan krijgen. In Zeeland zijn goedkope huisjes te koop. Bij een hypotheek van zeg maar €70.000,00 betaal je bruto circa €320,00 per maand. Netto bij 45% IB is dat circa € 200,00. Plus natuurlijk je vaste lasten van een eigen woning.
Voor ons is het niets, maar als je dus veel (of het hele jaar) met de camper weg wil! Je hebt een echt woonadres. Relaiseer wel dat door de vele woningen die in Zeeland zijn omgebouwd tot recreatiewoning er leegloop in de dorpen is ontstaan. Daarom mag een dergelijke woning bv in Colijnsplaat alleen nog maar als twee woning of hoofdadres worden gebruikt. Niet recreatief verhuurd worden.
Een voorbeeld, klik hier.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door Opgezegd »

Brekken schreef:
Brekken schreef:Ja maar dat is niet wat Martin zei.
Ik wil graag weten wat er volgens hem niet legaal zou zijn als je van deze camperdorpen (volgens de aanwijzingen ) gebruikt maakt.
Martin ik ga er van uit dat je niet zomaar iets roept dus graag uitleg SVP.
Een uitleg vind je hier. Ook de camperdorpen hebben een recreatiebestemming bleek bij raadpleging van de betreffende bestemmingsplannen. Bedenk daarbij dat het Basisregistratie personen een verblijfregister is, dus inschrijven betekent niet dat je er ook mag wonen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door JoopBrekken »

Dank je Martin, ook voor alle andere info op jou sites die ik al 2 x op deze punten had doorgelezen.
Is mijn samenvatting dat het niet echt legaal maar ook niet helemaal illegaal is, voor een niet jurist, acceptabel?
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door Opgezegd »

@Brekken
Wonen is in strijd met het bestemmingsplan, dus niet toegestaan en illegaal. Veel gemeenten gaan sinds 2011 over op handhaving, maar ook veel gemeenten gedogen het. Meestal gaat wonen prima en zonder problemen, enkelen komen in grote problemen doordat ze uitgeschreven worden en niet meer bekend zijn. De overheid zegt daarover: "In een bestemmingsplan staat welke bestemming een gebouw heeft. Zo heeft een recreatiewoning de bestemming recreëren. U mag alleen permanent in een recreatiewoning wonen als deze de bestemming wonen heeft. Uw gemeente bepaalt dit. Gemeenten kunnen optreden tegen mensen die onrechtmatig in een recreatiewoning wonen". Over gedogen wordt aangegeven dat dit in tijd beperkt moet zijn. Ondanks dat velen er wonen en zeggen dat ze langere tijd met de camper op stap zijn, blijft het in strijd met het bestemmingsplan.

Ik heb contact gehad met twee gemeenten waar camperparken zijn die aangeven dat je er wonen mag. Beide gemeenten ontkennen dit. Ik heb deze vraag gesteld alsof ik van plan was daar te gaan wonen.

Overigens help ik op dit moment iemand die op een bootje woont. Ik geef daarbij aan dat in artikel 1 van de Wet Basisregistratie personen staat immers dat het woonadres is, het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten. Ik overnacht hier al veel langer dan een half jaar, tevens is dit de vaste standplaats van mijn vaartuig. Dat mijn vaartuig een woning is blijkt o.a. uit de omschrijving die ik u in mijn eerdere schrijven aangaf.

Door dit artikel ga ik er vanuit dat je in een camper mag wonen of gemeenten dat ook vinden? Maar zelfs als ze dit toelaten moet het wel op een standplaats zijn met een woonbestemming en dat zijn de betreffende camperparken nog steeds niet. Misschien vestigen op het plaatselijke woonwagenkamp.

Maar iedereen moet zelf bepalen of hij het risico wel of niet wil nemen.
Laatst gewijzigd door Opgezegd op wo 16 sep 2015, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wonen op een camperdorp?



Bericht door JoopBrekken »

Duidelijk Martin bedankt!
Plaats reactie