Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Vertrokken3 »

hurktoilet schreef:@Grumble: hebben die vriendelijke agenten je dan ook nog verteld in welke verordening dat dan geregeld was en hoe jij dat had moet weten?
In beginsel mag je in Frankrijk op enkele uitzonderingen, die bij mijn weten in de Gorges du Tarn niet van toepassing zijn, overal waar je mag parkeren ook overnachten in je auto. Sommige gemeenten proberen dat te omzeilen, maar dat is in beginsel illegaal.
Dat is volgens mij de reden dat er weinig boetes worden geschreven.
Hoe had je het kunnen weten?
In België is het ook niet algemeen verboden om te overnachten in een camper.
Sommige steden/gemeenten zien dat liever anders.... en dat kan door plaatselijk een verbod kenbaar te maken.
Is dat er niet aanwezig dan kan men je wel komen verwittigen dat je weg moet maar beboeten ligt moeilijk.

In Frankrijk zal er heus wel een wet zijn die overnachten in een "Parc National" verbied, maar als buitenlander kan je dat niet weten, dus komen ze je het gewoon melden.
Op plaatsen waar ze dat vaak moeten doen, zal er uiteindelijk wel een verbodsbord komen.
Natuurlijk indien je dit dan negeert, heb je het zelf gezocht. Je kan hoogstens uit de lucht komen vallen en doen alsof je niets gezien hebt. (wat uiteraard ook gebeurd kan zijn :sick: )

In Nederland was het vroeger simpel, landelijk mocht het niet. Werd op vele plaatsen wel gedoogd, maar je wist dat je iets deed wat niet mocht.
Met een beetje uitkijken lukte dat vrij aardig.
Tegenwoordig kan het op plaatsten wel, en andere dan weer niet.
Er is dan wel een lijst, maar volgens mij niet officieel.
Die lijst wordt aan de grens ook niet uitgedeeld, kom je dus bij de vraag "hoe kan ik het weten?".
Ik ga er dan gewoon, net als in andere landen, vanuit dat het wel ter plaatse aangekondigd wordt of dat ze het me vriendelijk komen vertellen.
Misschien naïef, maar doe het al jaren zonder probleem.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Opgezegd »

Noorderkempen schreef: In Nederland was het vroeger simpel, landelijk mocht het niet.
Noorderkempen, dat klopt wat je zegt. Maar ook op grond van de Wet op de Openluchtrecreatie kon men plaatsen aanwijzen. Daar is niet zoveel in veranderd. Op dit moment zijn weer veel gemeenten hun APV aan het wijzigen en ook zijn veel gemeenten overbodige regels aan het schrappen. In een test gemeente zijn ook alle verbodsbepalingen m.b.t. campers geschrapt. Ik noem nu de gemeente bewust niet om de proef te laten lukken.

Ook in Spanje is vrij overnachten toegestaan, de burgemeester van Nerja heeft toevallig van de week alle verbodsborden laten weghalen. Overigens vraag ik me het nut af van deze inventarisatie. Waar nu beboet wordt gebeurd het morgen misschien niet meer en waar niet beboet wordt morgen misschien wel.

Wel zou ik graag zien dat iedereen die in Nederland een boete krijgt voor parkeren en/ of overnachten minimaal bezwaar aantekent en indien mogelijk naar de rechter stapt. Op http://camperpunt.nl/bezwaarschrifte/ staan door Marius HRL en mij ontwikkelde voorbeelden. Als ik niet onderweg ben, wil ik mensen ook nog wel helpen met bezwaar aantekenen. Ik heb het idee dat bezwaar maken helpt, we hebben al meerdere goede resultaten.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door MonRoe »

jielus schreef:
De bekeuring was in Lefkas stad aan de boulevard.
En hoe hoog was die boete?
De bekeuring was 80 euro maar als je binnen 14 dagen betaald hoef je maar de helft te betalen. Dus dat hebben we maar gedaan.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
tonafoto
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 17:23
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door tonafoto »

Ik heb in het voorjaar, na een discussie van een half uur, een boete gekregen van € 140,00, omdat ik mijn camper had geparkeerd in natuur/recreatiegebied Delftse Hout.
Ik weigerde weg te gaan, ook na een vordering, omdat ie volgens mij op valse gronden werd gedaan.
Ik vertelde de diender dat er geen officier van justitie zich wilde branden aan mijn boete, omdat tijdens een gang naar de rechter het artikel in de APV geen stand zou houden.
Ik heb hem aangeraden om zijn huiswerk nog even te doen, voordat ie de boete zou doorsturen.
Deze agent kon zijn APV wel dromen, maar als het iets ingewikkelder wordt, en er hogere wetgeving aan te pas komt, dan zag je dat ie er eigenlijk niet mee om wist te gaan.

Nooit meer wat van mijn boete gehoord.
Laatst gewijzigd door tonafoto op vr 21 aug 2015, 2:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Lieke »

Sorry, nog geen boete, wel een keer wakker geklopt (3.45 's nachts) op illegale plek (natuurrecreatie terrein, geen toegang tussen zonsondergang en zonsopgang). Op de vraag of we wisten dat we daar niet mochten overnachten, zeiden we gewoon ja, en legden uit waarom we stout waren.
Dat snapten de heren en op voorwaarde dat we er de volgende nacht niet meer zouden staan, lieten ze ons verder met rust. Voorlopig zal een boete al onze gratis, niet op cp, overnachtingen ruimschoots dekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door jielus »

Ik ben er uit! Iedereen bedankt voor hun antwoorden en en fijn weekend!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Bob Diesel »

Je bent er uit :roll:
uit bed :?:
dus vertel :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door jielus »

Ik moet het eerst nog waterdicht verwoorden Bob voordat deze draad 50 pagina's wordt. Maar de conclusie komt voordat ik naar het verre Oosten vertrek.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door jielus »

Ik de genoemde plaatsen een voor een opgezocht en kan tot een voorzichtige conclusie komen dat het leeuwendeel van die boetes waarschijnlijk terecht is! Alleen een boete van € 22.500 lijkt me een schrijffout.

Aanvulling: Het artikel nog een keer gelezen en tot de ontdekking gekomen dat het minder dan 1 boete per dag is voor een toeristenland bij uitstek als Portugal is! Het lijkt mij zeer aannemelijk dat er minstens 1 domme campereigenaar op een plaats gaat staan waar het ècht niet kan. Dus deze getallen zeggen mij niet zo heel veel.

Zoals ik al vaker op het forum heb gelezen zijn de camperbestuurders uit bepaalde landen brutaler, lees asocialer, dan de gemiddelde camperbestuurder. Deze groep behoort dan hoogstwaarschijnlijk tot de groep die de boetes heeft ontvangen.

Ik hoop dat de boete ter plaatse moet worden voldaan!
Laatst gewijzigd door jielus op vr 21 aug 2015, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Bob Diesel »

Of hij stond olie te verversen :bang: :wink: :wink:
Ik denk ook een type fout

Maar het zijn daar natuurparken dus je kan het verwachten
Ben er zelf dit voorjaar ook geweest en ook vrij gestaan
Geen problemen gehad en de GNR vaak genoeg gezien

Wel in Altura op vriendelijke wijze er op gewezen
Solo aparcar NO Camping ,
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door Opgezegd »

Mogelijk een milieudelict, illegaal overnachten en je chemisch toilet legen. Dat kost veel geld, met en zonder chemicalien.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wie heeft er een boete gekregen voor vrij staan/parkeren



Bericht door hurktoilet »

Mocht iemand in de buurt van Dordrecht een boete krijgen, dan wil ik ook wel juridische bijstand geven :-B
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie