Wat is er leuk aan een groepsreis?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vertrokken2 »

Zit je ergens op een camping aan een idyllische baai in Zuid-Kroatie onder je luifeltje te genieten van het moment komen er ineens 20-30 Nederlandse campers (merendeel) en caravans de camping opgereden. Aan de grote ACSI stikker achterop de voertuigen betreft het waarschijnlijk een groepsreis.
Zit je het tafereeltje eens rustig te bezien.
Iedereen wordt door een daadkrachtig echtpaar dat al eerder aangekomen was gedirigeerd naar een toegekende plek. Op de achtergrond echter pikt de een de schijnbaar mooiere plek van de ander in. Wel vermakelijk om te zien.
Vervolgens hebben een aantal verkeerde stekkers bij zich, maar ook dat lost zich op.
Dan gaan een aantal hun schotel opzetten. Lekker gezellig als je op groepsreis bent.
Soit, tot zover het aanschouwde tafereel.

Vervolgens ga je je een aantal zaken afvragen.
- Op dit forum staat de vrijheidsgedachte bij camperaars hoog in het vaandel. Ik zie dat niet zo goed bij een groepsreis.
- wat is er leuk aan om in kolonne te rijden? Waarschijnlijk ook nog in een slakkegangetje.
- gaat iedereen tegelijkertijd tanken?
- stopt iedereen bij de pech van een ander?
- maar bovenal, wat is er toch leuk aan....?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door javanes »

Hier zoiets.
http://www.omroepmax.nl/televisie/alle- ... stus-2014/
Vermaak je :wink:

En dan te weten dat een dergelijke reis in mijn ogen een vermogen kost.
Laatst gewijzigd door javanes op zo 31 aug 2014, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
loeki

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door loeki »

Heb dat op tv algezien die groepsreizen
Rijden zou ieder op eigen tempo doen
Ze vertrekken wel gezamenlijk doch rijden zoals ze willen, als ze 's avonds maar zijn waar ze moeten zijn

Je hebt zo van die kuddedieren die hier plezier aan beleven

Reizen, uitstapjes, samen zwemmen, etc

Gelukkig ieder zijn meug doch voor ons leve de vrijheid en gaan en staan waar we zelf willen

Voor de goedkoop of beterkoop moet ge het ook niet doen en als ge meedoet, dan staat ge ook met Uwen mobi op een dure camping ipv zoals wij nu op een CP

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde
SuzanneR1978
Berichten: 530
Lid geworden op: do 13 jun 2013, 13:57
Locatie: Emmeloord

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door SuzanneR1978 »

We zijn er bijna van Omroep Max, inderdaad. Geweldig om naar te kijken, vooral met twitter ernaast, haha. Wees blij, jij maakt het allemaal live mee.
Maar zelf zoiets doen? No way! Maar als die mensen dat fijn vinden, prima toch?
groetjes Suzanne
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vertrokken2 »

Duur zijn de campings hier niet. Ik betaal nu eur 12,- incl electra (16a), en die ACSI organisatie zal wel groepskorting krijgen. Maar het gaat me niet om het geld, het gaat me om de beleving. Ik zie dat niet zo, maar probeer het alleen wel te begrijpen zonder vooroordeel.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Marjorie »

Persoonlijk moet ik er ook niet aan denken, maar ik vermoed dat er mensen zijn die zich veiliger voelen in een groep. Zo zie je ook nogal eens campers die altijd met zijn tweeën (soms met zijn drieën) op pad zijn. Misschien zijn er mensen die niet alleen kunnen of durven te reizen?
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Aloys »

Gobert schreef:- wat is er leuk aan om in kolonne te rijden? Waarschijnlijk ook nog in een slakkegangetje.
- gaat iedereen tegelijkertijd tanken?
Die mensen rijden overdag alleen, of in tweetallen (met vrienden). 's Avonds komen ze weer bij elkaar en staan met zijn allen
op een camping, of vrij. Zo'n reis is vooral interessant voor mensen die al wat ouder zijn en zo'n reis in hun eentje een té grote
onderneming vinden, of mensen die onzeker zijn over zo'n lange reis alleen, de gevaren onderweg, stel dat je pech krijgt...
Met ANWB-reizen gaat/ging er bijv. ook altijd een camperende automonteur mee.

Mijn ouders hebben in de jaren '75/80, toen ze hun bedrijf hadden verkocht, ook veel van dit soort reizen georganiseerd voor de
NKC. Mijn moeder zat dat een hele winter voor te bereiden, maakte (en stencilde) boekjes, ringbandjes erdoor. Regelde campings,
of een groot dorpsplein voor de hele groep door de burgemeester een brief te schrijven. Regelde visa, overtochten etc. Mensen
die meegingen betaalden voor een reis van 1 a 2 maanden iets van Fl. 50 per camper. Inclusief een gezamenlijk afscheidsdiner
aan het eind van de reis. Toen de NKC daar vele honderden guldens per 'equipe' voor wilde vragen teneinde de clubkas te
spekken zijn mijn ouders afgehaakt, dat was een grote teleurstelling voor ze.

De ouderen onder ons herinneren zich wellicht mijn ouders (moeder en stiefvader) als Gerrit en Dini, met een lange MB 508,
creme/bruin-kleurig. De langere reizen gingen naar de Noordkaap, Marokko, Turkije enz. Nadat Gerrit, mijn (stief)vader, tijdens
zo'n reis in 1989 in Praag aan een hartstilstand (in de camper) is overleden, heeft moeder de MB 508 verkocht en een Mitsubishi
L300/Kip Niwatori-camper gekocht. Hiermee heeft ze nog aardig wat reisjes gemaakt, waaronder met een groepje naar Roemenië
aan de Zwarte Zee, 8000km in 2 maanden tijd in haar eentje, als vrouw van 73. Moeder was ook lid van de NKC-solo's.

Na moeders' overlijden in 1996 hebben wij de Mitsubishi nog een paar jaar gedeeld met mijn zus en zwager, voordat we hem
hebben ingeruild voor een Dethleffs alkoofcamper.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Alien
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 20:52

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Alien »

Soms vinden mensen het eng om naar een land te gaan waar ze de taal niet van spreken. Of ze vinden het spannend om voor het eerst zelf met een camper of caravan te rijden. Of ze hebben geen zin om zelf na te denken waar je naar toe kunt en wat je kunt doen/zien onderweg. Of mensen vinden het gezellig om met anderen samen op te trekken. En zo kan ik nog wel een heleboel redenen bedenken. Zelf zie ik er niks in, maar ieder z'n meug.
Ik heb ook wel eens geprobeerd om te begrijpen wat er leuk is aan postzegels verzamelen. Is ook niet gelukt. Zo zijn er wel meer dingen.
Maar het lijkt me wel dolkomisch om het kuddegedrag van dichtbij te kunnen observeren!
Gebruikersavatar
Goldedition
Berichten: 1513
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 12:30

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Goldedition »

Wel grappig dat sommige camperaars dit soort reizen verwerpen, als voorvechters van de Vrijheid (met grote V) om dan vervolgens netjes in het rijtje te gaan staan op een camperhaven met 300 plaatsen

90% van de camperaars reist gewoon georganiseerd, op één of andere manier
Er zijn mensen zat waar dit ideaal voor is
I write because I dont know what I think
untill I read what I say
Flannery o'Connor
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Marjorie »

@Aloys, jouw ouders hebben wel een voortrekkersrol vervuld, zeg. Mooi verhaal en wat een dappere moeder. Je hebt het dus van geen vreemde :-B
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door annoh »

Wat mij aan de reacties opvalt is dat er iets geschreven wordt over gedrag en beleven van anderen. Het zou veel interessanter zijn als mensen die meedoen aan groepsreizen gaan reageren.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door 't Busje »

Met de camper zullen we het niet doen, maar naar bestemmingen ver weg is een groepreis erg gemakkelijk. Je hoeft niets te organiseren, al het transport en de overnachtingen zijn geregeld en dat is in niet-westerse landen erg handig. Sommige mensen zullen een zeker gemak voor bestemmingen dichterbij ook best prettig vinden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Vopper »

Ik heb ook het idee dat je met zo'n reis veel meer van de interessante plekjes ziet dan wanneer je het op eigen houtje doet. Het is toch jammer dat je een eind reist en later merkt dat je veel moois niet hebt gezien.
Natuurlijk kun je veel van te voren opzoeken, maar plaatselijke gidsen weten het vaak veel beter.
Het in colonne reizen hoeft niet en zou ik beslist niet doen, maar als de plek van tevoren gereserveerd is, scheelt dat veel stress, evenals het taalprobleem.
Vele mensen kunnen zo toch een prachtige reis en tijd beleven wat ze op eigen houtje niet zouden doen.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Camperco
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 11:48
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat is er leuk aan een groepsreis?



Bericht door Camperco »

Ach ieder zijn plezier.

Jaren geleden op een camping in Salzburg waren er wat veldjes afgesloten met een lint voor naar later bleek een groep camperende Fransen.
Amusant om te zien hoe die groep daar werd ingedeeld.
Maar voor ons voorlopig (nog) geen groepsreizen, alhoewel ik mij kan voorstellen dat er genoeg mensen zijn die dit wel willen.
En zoals bij iedere groepsactiviteit, het is leuk als de groep leuk is, maar ja, dat weet je nooit van tevoren.

Wij spreken regelmatig camperaars die in het verleden aan een groepsreis hebben deelgenomen, maar nu weer individueel op pad waren. Vaak is het reisdoel een reden om aan een groepsreis mee te doen. (bv in het verleden reizen naar het Oostblok).
groet uit Hellevoet (of ergens onderweg)
Frans & Gerda

http://www.camperco.nl/
Ik heb niks aan gelijk, ik heb liever geluk.
Plaats reactie