De reclameregels uitgelegd...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

De reclameregels uitgelegd...

Bericht door Aloys »

Naar aanleiding van een ander topic schreef ik onderstaand bericht als wat ik ook heb geplaatst als aanvulling op de regels:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8394039
Opmerking:
Heb beide namen niet genoemd, omdat ik helemaal niets snap van het beleid van het wel of niet vernoemen van bedrijven.
Is prima zo, hoewel de plaatsnamen er wel bij staan... :wink:

Ons beleid is aldus:
wanneer we het hebben over bedrijven, bedoelen we voornamelijk camperbedrijven en dergelijke (camperverzekeringen, schade-
bedrijven, kampeerwinkels etc.) omdat we daar de meeste impact op hebben.
Als jij dus dat bedrijf zou noemen en ze een "warme douche" geeft, dan is dat goede reclame voor dat bedrijf. Dat geeft ze extra
omzet, want hier zit een behoorlijk deel van hun doelgroep. Andere forumleden gaan er dan ook een schotel aanschaffen.

Op zich lijkt dat geen probleem, misschien krijgen forumleden wel korting en hebben we een win-win-situatie.

Maar... nu gaat er een forumlid heen die niet tevreden is, ruzie gaat maken met deze leverancier en al zijn woede en ongenoegen
hier op het forum de vrije loop laat. Dan heb ik dus dezelfde avond die leverancier nog aan de telefoon hangen: vriendelijk legt hij
mij uit dat het heel anders in elkaar zit, dat het helemaal niet zijn schuld is. Of, dat heb ik ook meermaals meegemaakt: hij is ook
woest, het bericht moet er vanavond (meteen!) af anders staat hier morgenochtend een advocaat voor de deur met een stevige
schadeclaim: voor mij, de forumeigenaar. Want dit laat hij er niet bij zitten!!

Als ik die "warme douches" toelaat, dan moet ik die klachten ook toelaten. Dan word ik -onbedoeld- een soort tussenpersoon
tussen de leverancier en de klager. Dan ben ik het die moet gaan uitmaken wie er gelijk heeft en of het bericht dan wel of niet
wordt verwijderd. Aan de andere kant: als we "warme douches" toestaan begint het al snel op reclame te lijken. Wellicht krijgen
we dan de situatie dat de leverancier personeel of familieleden gaat aanmoedigen hier een account aan te maken om zodoende
zélf die "warme douches" te gaan uitreiken. Dat is geen onzin, we hebben het meegemaakt in de begintijd van het forum, toen je
nog zonder account kon plaatsen!

Wat betreft klachten: dit forum is niet van de consumentenbond en ook niet Vara's Kassa. Die rol ambieer ik ook niet, om een soort
tussenpersoon zijn tussen klant en leverancier. Daar beleef ik helemaal geen genoegen aan, ik ben geen jurist en het zou me
bovendien veel te veel tijd kosten en die heb ik gewoon niet.

Conclusie:
Je mag best zeggen dat een product van de Gamma, Karwei, Action, V&D en noem maar op goed of slecht is voor de camper. Daar
gaan genoemde bedrijven niet aan ten onder, terwijl de omzet toename door het bericht in dit forum ook niet merkbaar zal zijn.
Maar de (veel kleinere) camperbedrijven, die kunnen van een negatief bericht op dit forum serieuze schade ondervinden. Terwijl we
niet kunnen (of willen) controleren of het wel terecht is. Daarom niet dus, geen positieve en geen negatieve berichten.
Wil je tóch weten of een bedrijf goed en betrouwbaar is, dan meld je dat in een bericht en vraag je antwoorden per email of pb.
Dat is dan de "sluiproute"! :wink:

Toevoeging: bedrijven noemen
Een forumlid vraagt waar je een bepaald onderdeel voor de camper zou kunnen kopen.
Een antwoord luidt: "Bij de firma de Wit in Schijndel, die hebben dat in voorraad."

Dát mag dus wel, een bedrijf noemen als informatie. Maar hang er géén waarde-oordeel aan! Zeg niet: "dat bedrijf ben ik geweest,
perfecte service, niet duur, fantastisch!" Want dan zegt een ander: "Niets van aan, waardeloos! Bij mij hebben ze wielen er dwars
ondergezet, ik kon alleen nog naar links en naar rechts rijden, dwars over de weg!"
Soms komt er een nieuw lid, die zoekt alle topics (ook van 6 jaar geleden) waar luchtvering het onderwerp is. Dan zet ie onderaan
elk topic een nieuw bericht: "Voor luchtvering kun je ook terecht op http://www.luchtveertjes.nl.

Of iemand zijn eerste bericht: "We waren op camping Bosvreugd, gewéldig in één woord!!" Wanneer een ouder lid een keer zoiets
plaatst, ok. Maar als dit het enige is wat een nieuw lid heeft te melden, dán beschouwen we het als reclame en wordt het verwijderd.

En komen wij er als individuele moderator niet uit, dan overleggen we het samen en nemen op basis daarvan een beslissing. Vrijwel
altijd unaniem, gelukkig... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gesloten