Geologie en de thermale bronnen van Marokko

Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

Als leek ben ik gestuit op een aantal artikelen over de thermale bronnen van Marokko.
Ik heb dit ook eens gedaan voor Griekenland en daarom ga ik het nu proberen voor Marokko.
In dit forum heb ik nog niet kunnen lezen of iemand daar eens aandacht heeft besteed.

Als dit je interesseert geef dat een like :thumbup:
Vind je het helemaal niks sla dit dan maar over. :)

Afijn, kijkend op de kaart zag ik dat Marokko verdeeld werd door het Rif gebergte en het Atlas gebergte. Tussen deze bergen vallen vooral de meren op. Maar dieper kijkend zie je ook de symbolen van de bronnen.
Google gaf al snel diverse thermale powerplants te zien waar ik dus niet in geïnteresseerd ben.

En zo kwam ik uit op een studie van de UNIVERSITE MOHAMMED V-AGDAL
Helaas voor mij in het Frans. Een goede oefening om de taal te leren.

Uit deze studie heet: LES SOURCES THERMALES DU MAROC SEPTENTRIONAL: RELATION ENTRE LA TECTONIQUE ET LE THERMALISME

Vette kost dus. Maar met Google maps en de Michelling kaart naast mij kon ik dus diverse thermale bronnen opsporen.
Doordat er in het gebergte bijna horizontale breuken lopen zijn veel bronnen niet erg opgewarmd en daarvan varieert de temperatuur zo tussen de 17gr en 24gr Celcius.
Slechts enkele bronnen krijgen hun water van grotere diepten en kunnen tussen de 40gr en 52 gr Celcius zijn.

Een van de warmere bronnen is die van La station thermale de Moulay Yacoub
Het water van deze bron komt van 1200 m diepte en heeft een temperatuur van 54gr Celcius.
Deze bron word commercieel benut en is voorzien van een modern zwembad.
De coördinaten zijn : 34.089767, -5.183664. http://www.moulayyacoub.com/
Helaas word op dit moment het zwembad gerenoveerd en zal ergens in 2018 klaar zijn.


Dit was de eerste aflevering. Moeten er nog meer volgen geef een :thumbup:

Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Joske »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Thermale bronnen vindt je op diverse plekken in Marokko.
Soms borrelen ze op en wordt er niets met de energie gedaan, vaak ook omdat het hier ijzerhoudend/fosfaat is.
Voorbeelden: oost van Guelmim en tussen Errachida en Rissani in.
Maar ook zwembaden worden gevoed zoals Eibano (badwater temperatuur) of Meski (sources bleu).
Ik ben benieuwd naar je verdere artikelen.

En met Geologie kun je ook alle kanten op.
Het gebied zuid van de Anti Atlas is 500.000.000 jaren oud, met nog heel veel fossielen en stromatolites, overblijfselen van plankton-aangroei op 1000 meter hoogte. Jammergenoeg wordt daar de N10 verlegd, dwars door dit gebied heen. Deze micro fozielen behoren tot de oudste bewijzen van leven op aarde. De oudste zijn 3-2,75 miljard jaar oud van de Precambrian periode.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Frankia FF2

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Frankia FF2 »

Langs de N13 ten zuiden van Errachidia, zijn wij geweest bij thermaalbad Hamat Moulay Ali Cherif.
Aan de voorkant staat een mooi bankje met afdak, gemaakt van takken, plastic en touw.

Groet Lia
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Jan en Simonne »

:thumbup:

Heel interessant.
Wij houden daar van.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

dank voor de likes. we gaan dus verder.

Heb ik net 2 artikeltjes gemaakt en opgeslagen onder een verkeerde noemer.
Dus maar even opnieuw.

We reizen naar Sidi Yahay.
Deze bron ligt op 5 km ten ZO van Oujda.  
Coordinaten : 34.666095, -1.862897

Vanuit geologisch oogpunt behoort het brongebied tot de vlakte van Angad maar niet ver van het Horsts-land.
 In dit gebied vormen de calcareo-dolometische formaties van Lias, min of meer diep en gebroken, het belangrijkste reservoir artesisch. Ze klimmen in de bergketens die zich beperken tot het noorden en zuiden van de vlakte van Oujda.
 
De bron van Sidi Yahya, komt naar voren in het "Oujda circus", een enorme depressie (laagvlakte) die een verzakkingsbekken vormt, waarschijnlijk in het voordeel van een E-W breuk die de jbel Hamra doet dalen in vergelijking met de vlakte van Oujda.

De bron ligt waarschijnlijk in het park van Sidi Haya. Er is een mausoleum naast en de souk ligt op loopafstand.

Er zijn geen camperplaatsen.

https://www.google.nl/maps/place/Sidi+Y ... 8421?hl=nl

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

De thermale bronnen van Guefait:
 Ook bekend als Gafait.
Coordinaten: 34.227588, -2.390985

Ligt 20 km ten zuidwesten van de stad Jerrada bronnen Guefait zijn onderverdeeld in verschillende winkels in de buurt van Oued El Hai (Oued Za) in een kloof E-W, waar ontsluitingen van Tertiair continentale land.
 
De regio Guefait maakt deel uit van de Hooglanden, ook wel Meseta Oran of High Plains genoemd. Ze verschijnen als een gewone monotoon landschap waarvan de hoogte altijd groter is dan 1000 meter. Ze zijn voorzien van verhoogde gebieden tussen de Tlemcen gebied ten noorden, de noordelijke Atlas zuidbreuk, het Midden-Atlas naar het westen en het oosten gebied préatlasique.

Er zijn geen camperplaatsen

https://www.google.nl/maps/place/Gafait ... 2989?hl=nl

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

De thermische bron van El Hamma-Outita:

         Gelegen op 12 km van de stad Sidi Slimane, op de weg naar Khemisset, is de bron in de buurt van de rotonde Sidi Moulay Yacoub, op de bodem van de kloof N-S aan de Oued El Hamma.

Deze bron was wat moeilijk te vinden.
Coordinaten : 34.163097, -5.762792

De bron wordt gekenmerkt door een gemiddelde temperatuur van 40 ° C en een chemische afzetting van natriumchloride bij zeer hoge mineralisatie.
Verdere gegevens zijn nogal wazig.

Er zijn geen camperplaatsen

:wave:
Rene

Nagekomen bericht.
Op een andere plek vond ik deze coördinaten : 34°07'59" -05°50'20"
Deze locatie lijkt er meer op maar is verder niet verifieerbaar voor mij. Dus als iemand iets hierover weet dan gaarne commentaar.
Laatst gewijzigd door Digiwalker op zo 19 nov 2017, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Jan en Simonne »

Leuk dit René, dankjewel!
Ik wilde, dat ik iets kon bijdragen.
We zijn een keer langs een thermale bron gekomen, maar we reden in een zandstorm en zijn maar doorgereden.
Ik heb alleen geen idee meer, waar die was...
Ik weet alleen, dat er wel bij overnacht kon worden, maar hij was echt een aantal km van de weg af.
Sorry...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

Ain Boudra:

 Coördinaten : 34.203887, -5.696161

De thermische bron bevindt zich aan de voet van de westelijke helling van Jbel Boudra, 2 km ten ZO van de stad Sidi Kacem.
De bron wordt gekenmerkt door calciumarmafzetting met een laag mineralisatiebicarbonaat en een temperatuur van maximaal 25 ° C
Achter een paar gebouwtjes tegen de voet van een bergwand ligt een natuurlijke bron.

In de opkomstzone worden twee Miocene lithostratigrafische formaties belicht, één voorgesteld door melasse van het bovenste Mioceen en de andere door de laat-miocene marnocalcaries.
 
De boorgegevens laten zien dat de Jurassic-serie begint met een dik carbonaat (400 m) gedomineerd door een Toarcische klei (500 m) en een zandsteen Aaleno-Bajocian.
 Het transgressieve Mioceen op de onderliggende formaties bestaat uit drie formaties: -marno-rode kalksteen (vasteland) die ontsluit onder de Miocene klif van de bergrug van jbel Boudra. - bioklastic kalksteen, zwak zandsteen (molasse), en tenslotte witte mergelsteentjes.

Geen camperplaatsen
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

'Ain al Hammam
Marokko
Coordinaten: 34.124732, -4.910285

De thermische bron bevindt zich aan de voet van de noordflank van Jbel Zalagh op ongeveer tien kilometer ten noorden van de stad Fez.  
De thermische bron wordt gekenmerkt door zijn chemische samenstelling van natriumchloride met met afgifte van H2S en zijn hoge temperatuur van ca 37 graden.

Geen canperplaatsen

Dichtbij Moulay Yacoub

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

Bron van Moulay Idriss Zerhoun:
 
Deze bron bevindt zich in de vallei van Oued Kroumane, die de stad Moulay passeert. Idriss Zerhoun.
De coördinaten van deze bron :34.050252, -5.506246

Ik heb deze locatie niet kunnen verifiëren Er is in Moulay wel een zwembad.

Bij een temperatuur van meer dan 32 ° C wordt de bron van Moulay Idriss gekenmerkt door een chemische samenstelling die rijk is aan sulfaat.
Afbeelding

         Vanuit stratigrafisch oogpunt komt de bron naar voren in de middelste en bovenste Lias-reeks behorend tot de rit van Fert El Bir.  
Ze komen overeen met een afwisseling van marieniveaus en kalk- of marnocalcaire banken. Deze training is rijk shell puin (Lamellibranchs Brachiopodes, Bélimnites, Ammon Crinoiden ....) In ijzerhoudende deeltjes en holen. Deze formatie wordt gedomineerd door mergel en mergel hemipelagische reflecteren van een vlakke buitenvorm van sedimentatie medium van Domerian lagere leeftijd
Kalkstenen die de top vormen die afdaalt naar My.Idriss, en die het voorgebergte vormen waarop het zuidelijke deel van de stad is gebouwd.  
De bovenste mergelsteenkalk is rijk aan bioclasten (Lamellibranches, Gastropoden, Ammonieten ...). Deze upper-middle-age formatie getuigt van een oceanische omgeving van het externe platformtype 0).
De deposito's van de bovenste-Bajocien Lias van het noordelijke deel van de Ride zijn samengesteld uit de volgende cursussen: - grijze mergel - de zandstenen kalkmergel - de mergel calacires zandsteen aan Cancellophycus - grijze mergel en wit kalkmergel .

3 camperplekken in de omgeving zie http://park4night.com/
:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Aloys »

Heb je dit door een vertaalmachine gehaald?
Ik mag dan aardrijkskundeleraar zijn, maar ik kan er hier en daar geen touw aan vastknopen... :D

Misschien wel leuk om het hier en daar te voorzien van een bronvermelding.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Digiwalker »

Klopt ja, en de bron staat in mijn eerste verhandeling. Voorts vertaalt google vanuit het frans naar nederlands ook niet consequent alle woorden correct. En over geologie heb ik geen kaas gegeten. Dus echte leken onzin . Helaas. Maar het is een poging om een aantal natuur-fenomenen op de camperkaart te zetten.
Ook verdenkt ik de onderzoekers ervan dat het bepalen van de exacte locatie van de bronnen niet hun sterkste kant was. Of Google maps moet een trucje met mij spelen. Afijn ik hoop dat er mensen van kunnen genieten.
Groeten
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geologie en de thermale bronnen van Marokko



Bericht door Aloys »

Prima Rene, ik vind het wel een leuk onderwerp hoor. Ik ben ook nog even aan het zoeken gegaan met Google en Google-maps.
In de jaren '80 ben ik in Marokko langs Atlas en de Sahara getrokken, van zuidwest (o.a. Ouarzazate) naar het noordoosten.

Mijn interesse gaat meer uit naar Geomorfolgie, de studie van de vormen, zichtbaar aan het aardoppervlak. zo kwamen we
daar ergens door een enorm brede maar droge rivierbedding, groter dan de Rijn. De weg liep er dwars doorheen. Dat blijkt dan
een rivier te zijn geweest in de laatste ijstijd, zo'n 10.000 jaar geleden. Toen had de sahara een geheel ander klimaat, met veel
meer neerslag (en plantengroei) dan nu. Fascinerend vind ik dat.

Ga rustig verder, ik wil ook nog wel eens die kant uit! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie