Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?

Op ontdekking
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 22:17

Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Op ontdekking »

Hallo,

Wij zijn volledig nieuw hier op het forum. Ik heb al veel berichten gelezen, omdat we met ons gezin deze zomervakantie voor het eerst met een camper op vakantie gaan. Omdat wij echt een volledige leek zijn op dit gebied, hoop ik dat er een aantal doorgewinterde camperaars ons kunnen helpen met tips, routes, campings/camperplaatsen etc.

Het idee om met een camper op vakantie te gaan ontstond toen wij vorig jaar een rondreis met de auto maakte door Zweden en Noorwegen. Overal campers!! We hebben ook een aantal jaar met een boot door Nederland gevaren, dus rondtrekken spreekt ons erg aan. Komende vakantie (jul/aug) hebben we dus 3 weken een camper kunnen huren van een particulier en gaat ons nieuwe avontuur beginnen. Maar… we zitten nog boordevol met vragen. Wie helpt ons?

We zijn een gezin met 2 kinderen (11 en 13 jr) en willen richting Zuid-Frankrijk, want daar zijn we nog nooit geweest (alleen in Normandië en Parijs). Het liefst mijden we de tolwegen en pakken we leuke/mooie routes. Wie weet een mooie route (misschien via het oosten richting het zuiden en dan een beetje via het westen/andere route weer terug, of is dat te ver voor 3 weken?). Wie weet camperplaatsen die we gezien moeten hebben? Onze kinderen willen ook graag soms op een camping (met zwembad…) staan. Tips?

Langgekoesterde wens van onze dochter, een bezoek aan Parijs. Ons idee is om op de terugweg ergens in de buurt van Parijs een camping/camperplaats te zoeken en dan met het openbaar vervoer een daagje de stad in te gaan. Iemand tips?

Welke stadjes/dorpjes zijn uniek op de route?
Bijzonder plekje aan de Middellandse Zee?
Vergeet ik nog wat/heel veel?

Inmiddels heb ik al wel de app van NKC gedownload. We willen niet van alles plannen en voorbereiden (komt uiteindelijk toch niets van), maar een leuke route en een paar goede bestemmingen brengt ons hopelijk in de juiste richting voor een onvergetelijk vakantie.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door LMC591A28JTD »

Hoi,
Kids en de camper is nogal een dingetje. Wij staan alleen op camperplaatsen als we op doorreis zijn. Kinderen maken graag vriendjes en op de camperplaatsen die wij gezien hebben, blijft iedereen bijna altijd slechts 1 nacht. Weg vriendjes, de dag erna.....
Daarom staan wij altijd op campings met zwembad, liefst met een zwemparadijs en blijven we altijd een paar dagen, soms een week. Een must is in ieder geval een camping met een tafeltennistafel, waar de jeugd rond de tafel een geweldige tijd heeft.

Op de route naar Zuid Frankrijk vind je heel erg veel moois en dan is het juist goed om niet over de autoroute du soleil te rijden en de routes nationales te nemen. Vaak kom je langs de mooiste dorpen, je moet het gewoon zelf ervaren en je zult zien dat Frankrijk heel veel biedt.

De steden: Neem bijvoorbeeld Nancy, de meeste Nederlanders scheuren er langs op weg naar de autoroute. Je moet die stad gezien hebben. Aan de westkant van Frankrijk moet je Arras gezien hebben, ook daar scheurt iedereen bijna altijd langs...
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Yvonne57 »

Voor Parijs kan ik Maissons Lafitte aanbevelen: 20 treinminuten van het centrum. En verder ja, Frankrijk heeft zoveel moois te bieden.De app Archie's campings biedt een overzicht van alle campings en op de site van Hurktoilet vind je heel veel tips!
Yvonne
Op ontdekking
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 22:17

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Op ontdekking »

Bedankt voor jullie tips! Die camping nabij Parijs ga ik zeker onthouden, top! Bedankt ook voor de mooie steden, wie weet scheuren wij er niet langs :-B ...

Onze kinderen zijn kat-uit-de-boom-kijk-types, dus trekken ze graag samen op (nu nog wel :roll: ). Dus vriendjes maken is geen must. En lekker zwembad hebben ze wel graag.

Weet iemand nog een bepaalde route die erg mooi is richting het zuiden? Of maakt het niet uit als we nationale wegen pakken.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door hurktoilet »

Allereerst sluit ik me aan bij LMC591A28JTD zowel wat betreft kinderen en camperplaatsen (sterker nog, wij zien maar weinig camperaars met kinderen) als wat betreft dat Nancy en Arras beslist de moeite zijn.
Dat gezegd hebbend: Frankrijk is een paradijs voor camperaars: je mag vrijwel overal wild staan en vindt overal onderweg wel plekken waar je je toilet kunt legen en water kunt tappen. En dan zijn er ook nog een paar duizend boeren waar je gratis mag staan als je geen voorzieningen nodig hebt. Vrij staan in Parijs is niet toegestaan. Beste oplossing daar is de camping in het Bois de Boulogne, vanwaar een pendelbus je naar metrostation aan rand centrum brengt.
Zie mijn pagina's camperen in Frankrijk en zelf bezochte camperplaatsen in Frankrijk. Vanaf die pagina's kun je (zoals Yvonne al aangaf) ook doorklikken naar een boel andere info over Frankrijk
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Op ontdekking
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 22:17

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Op ontdekking »

Hurktoilet, bedankt voor je tips. Ik heb al even op je site zitten neuzen en daar staat inderdaad heel veel informatie op. Geweldig, heb ik weer wat te lezen :-B
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Jan en Simonne »

Als je in de buurt komt, ten oosten van Orléans zijn mensen bezig, om een middeleeuws kasteel te bouwen, op middeleeuwse wijze.
Als je daarvan houdt, is het een belevenis om te gaan kijken.
Het staat bij ons al een hele poos op de to-do lijst, misschien komt het er dit najaar wel van.
Vooral met kids lijkt me dit geweldig!
http://www.guedelon.fr/nl/presentatie_162.html
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door pschreur »

Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking over kinderen op een camperplaats. Wij hebben kinderen die zich perfect met z'n tweetjes weten te vermaken. Wij staan daarom best wel vaak op camperplaatsen. Wij zorgen wel dat wij een paar dagen camperplaats afwisselen met een leuke camping. En over het algemeen proberen wij een camperplaats te vinden waar ook wat te doen is. Daarnaast staan wij minstens een week op een leuke camping met zwemvoorzieningen.

Ik laat het wel een beetje van de kinderen afhangen. Als ik merk dat zij het rondtrekken niet meer zo leuk vinden dan gaan wij gewoon meer op camping's staan. Maar nu gaat het zo nog goed.

Persoonlijk vind ik de gebieden Tarn en Drome erg leuk om naar toe te gaan. Daar zijn een heleboel camping's en is voldoende te doen. Ook heel mooi is de Provence met de rivier de Verdon. Ruige natuur en bij Lac de St'Croix kun je heerlijk zwemmen. Het is daar echter wel druk, dus een plekje vinden is wat lastiger.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Bohemia »

Drie weken met kinderen, middelste week wat langer ergens staan aan zee, overweeg afhankelijk van het weer dan ook Bretagne, is minder ver en ook erg mooi.
Wij staan ook vaak met kinderen op camperplaats, het is een beetje van plek tot plek afhankelijk of ze zich er vermaken.
Verder inderdaad niet te veel plannen je doet toch maar een fractie van wat je van te voren bedacht.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Bob Diesel »

Bretagne minder ver :roll:
Ligt er aan
Vanuit mijn woonplaats naar Brest is ongeveer 950 km
Naar montelimar is 875km ,dan 75 km oost of west af
Dus de Ardeche en Drome zijn niet verder
Maar wel meer kans op constant mooi weer

Btw ,de vendee net zo ver 880km en mooie stranden :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Bohemia »

Bob, het klopt, afstand is afhankelijk van waar je vertrekt.

Gevraagd werd naar een bijzonder plekje aan de Middellandse Zee. Er zijn in Frankrijk ook bijzondere plekjes aan de Kanaal en Atlantische kust, waar je in de zomervakantie ook heerlijk weer kan hebben en wat minder ver rijden is, met kinderen ook een voordeel.

Wij wonen in het midden van Nederland en hebben 1200 km nodig om aan de Middellandse zee te staan, terwijl de Mont Saint Michel op 750 km ligt, Brest is het uiterste puntje van Bretagne en zo'n 250 km verder. Ook de Vendee of Normandie zijn goed aan te rijden en te combineren met een aantal dagen Parijs.

Een paar jaar geleden wilden wij net als de vraagsteller drie weken Frankrijk met de kinderen en ook op de terugweg een paar dagen Parijs. Het idee werd een rondje Bretagne: noordkust heen, zuidkust terug. Effectief hadden we maar twee weken om echt rond te trekken en was het stuk tussen Mont Saint Michel en Paimpol al meer dan genoeg. Er was zoveel leuks te doen en te zien! De rest van Bretagne blijft wel op ons verlanglijstje staan.
Gebruikersavatar
Camperco
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 11:48
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door Camperco »

Veel info te halen van de websites van camperaars. Beschrijving van reizen, bezochte plaatsen etc. etc.

en alle door ons gereden routes staan ook op onze website. Ook een aantal trips door Frankrijk staan erbij.

zie http://camperco.webs.com/routekaarten

Veel plezier met de voorbereidingen, veilige kilometers, en laat eens weten waar jullie geweest zijn.
groet uit Hellevoet (of ergens onderweg)
Frans & Gerda

http://www.camperco.nl/
Ik heb niks aan gelijk, ik heb liever geluk.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door MonRoe »

Als je via het oosten wilt rijden, ga dan via de Elzas/Vogezen naar de Jura, zak dan verder af naar de Alpen, pak eventueel Route Napoleon naar de Middellandse Zee (geen aanrader in het hoogseizoen) of ga richting de Drome. Een heerlijke rivier waar je camperplaatsen en ook campings langs vindt. Vanaf daar kan je naar de Ardeche (ook een rivier), dan naar de Auvergne en via de Loire omhoog richting Parijs.

Onderweg genoeg te doen voor de kinderen, mooi natuurschoon onderweg, leuke stadjes en dorpjes te bezichtigen en toch niet al te ver weg.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tips, route etc. voor onervaren gezin met de camper?



Bericht door hurktoilet »

Waarom zou de Route Napoleon geen aanrader zijn in de zomer? Best mooie route, zeker als je ook de zijwegen naar het nationaal park van de Ecrins inslaat. Ergste dat je kan gebeuren is dat je een vrachtwagen voor je krijgt, dan doe je er wat langer over.
Wel oppassen, ook buiten de zomer, als je deze route tussen Gap en Grenoble in noordelijke richting neemt. Na een pittige afdaling krijg je daar een scherpe bocht naar rechts. Je zult de eerste niet zijn die daar met defecte remmen rechtdoor gaat en een in een ravijn belandt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie