Lader voor lithium batterij

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
MC474G
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 19:40

Lader voor lithium batterij



Bericht door MC474G »

Heeft er iemand een idee welke lader ik het best zou aankopen voor het laden van mijn 128A lithiumbatterij zowel uit 230V als 12V van mijn Fiat zodat deze snel kan laden
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader voor lithium batterij



Bericht door Kroppie »

eerst maar eens aan de leverancier van de accu vragen naar de specificaties waar de lader aan moet voldoen lijkt u ook niet , dit is veel te weinig informatie?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lader voor lithium batterij



Bericht door Metor »

laden van mijn 128A lithiumbatterij zowel uit 230V als 12V van mijn Fiat
Voor 230V laden een lithium (waarschijnlijk heb je Lifepo4 met een ingebouwde BMS) compatible lader nemen van 30A tot 40A. Weet dat deze batterijen soms meer laadstroom kunnen hebben, maar 0.25C tot 0.35C is beter voor de levensduur en laadt je lege accu toch in minder dan 4 uur volledig op aan de paal.
Voor het laden tijdens het rijden hoef je waarschijnlijk niets te doen als je een ongeregelde dynamo hebt (euro4 of 5). Laadstroom kun je meten, als die typisch ongeveer 40A is, niets aan doen. Niet erg dat de laadspanning niet helemaal optimaal is bij dynamo gebruik. Wel laadstroom niet te hoog (zou zeggen 50A max. bij lege accu).
MC474G
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 19:40

Re: Lader voor lithium batterij



Bericht door MC474G »

Het betreft inderdaad een Lifepo4 met een ingebouwde BMS 125A, mijn huidige regelaar - lader levert maar 15A en het duurt dus lang om de batterij op te laden.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lader voor lithium batterij



Bericht door myway »

Zo een heeft het dubbele vermogen van wat je nu hebt.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... =Acculader&" onclick="window.open(this.href);return false;



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie