LPG-tank vervangen
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: LPG-tank vervangen
Hij hoeft helemaal niet naar de RDW, er zit al een LPG installatie in en nergens staat dat je er geen tank bij mag plaatsen. Wordt het netjes en goed gedaan zal niemand er iets van zeggen.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: LPG-tank vervangen
Heb de maten van de 180liter tank doorgekregen.
Dat is toch net iets te groot voor onderbouw.
Zal een iets kleiner exemplaar gaan worden.
120liter ofzo...
Heb plek genoeg onder de camper.
Maar je zit met je bodemvrijheid.
Monteer hem i.d.d. tegen een dwarsbalk aan.
Zodat daar bij remmen de kracht opkomt.
De plaatsing was het probleem ook niet.
Ging mij meer om het veilig aansluiten/doorkoppelen
Dat is toch net iets te groot voor onderbouw.
Zal een iets kleiner exemplaar gaan worden.
120liter ofzo...
Heb plek genoeg onder de camper.
Maar je zit met je bodemvrijheid.
Monteer hem i.d.d. tegen een dwarsbalk aan.
Zodat daar bij remmen de kracht opkomt.
De plaatsing was het probleem ook niet.
Ging mij meer om het veilig aansluiten/doorkoppelen
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: LPG-tank vervangen
Ik heb onder mijn Chevy ook 2 tanks, die zijn op elkaar aangesloten dus ik hoef er niet eerst een leeg te rijden.
Wat wil je precies weten? Dan kan ik straks eens kijken als je wilt.
Wat wil je precies weten? Dan kan ik straks eens kijken als je wilt.
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: LPG-tank vervangen
Je bevestigt een frame aan de onderkant van de wagen en daar hang je met speciale spanbanden
de tank aan, kan met 8 x m 10 bouten.
Minimale hoogte is meende ik 25 cm boven de weg bij voertuigen boven de 3500 kg
en 20 cm tot 3500 kg. leeg.
Frame en spanbanden zijn evt zo te koop bij de gasboer.
Op elke tank zit een klep, die kun je apart schakelen.
Je gebruikt de 180 liter tank en is die leeg dan neem je de andere tank als reserve en kun je
intussen uitkijken naar een tankstation.
Zo doe ik dat ook.
De vulslangen kun je koppelen zodat je 1 vulpunt hebt.
Daar zijn kopelingen voor maar niet met E keur, daarom krijg je dit zo niet door de RDW keuring.
Hetzelfde geldt voor de afname kant.
Je kunt er aan de vulkant ook nog een dampgastank aanhangen.
Als je vloeibaar gas en dampgas uit dezelfde tank wilt halen dan heb je een speciale tank nodig.
Die zul je moeten laten maken want ze zijn zo niet leverbaar.
Heeft allemaal niks met APK te maken.
Zelf heb ik er al jaren een 70 liter en een 130 liter tank onder hangen.
Met de kentekenkeuring zei de keurmeester: die 2e tank moet je er later onder hangen.
Dus eerst naar de RDW met 1 tank en als je het kenteken heb de 2 e er onder, kraait geen haan naar.
Ben.
de tank aan, kan met 8 x m 10 bouten.
Minimale hoogte is meende ik 25 cm boven de weg bij voertuigen boven de 3500 kg
en 20 cm tot 3500 kg. leeg.
Frame en spanbanden zijn evt zo te koop bij de gasboer.
Op elke tank zit een klep, die kun je apart schakelen.
Je gebruikt de 180 liter tank en is die leeg dan neem je de andere tank als reserve en kun je
intussen uitkijken naar een tankstation.
Zo doe ik dat ook.
De vulslangen kun je koppelen zodat je 1 vulpunt hebt.
Daar zijn kopelingen voor maar niet met E keur, daarom krijg je dit zo niet door de RDW keuring.
Hetzelfde geldt voor de afname kant.
Je kunt er aan de vulkant ook nog een dampgastank aanhangen.
Als je vloeibaar gas en dampgas uit dezelfde tank wilt halen dan heb je een speciale tank nodig.
Die zul je moeten laten maken want ze zijn zo niet leverbaar.
Heeft allemaal niks met APK te maken.
Zelf heb ik er al jaren een 70 liter en een 130 liter tank onder hangen.
Met de kentekenkeuring zei de keurmeester: die 2e tank moet je er later onder hangen.
Dus eerst naar de RDW met 1 tank en als je het kenteken heb de 2 e er onder, kraait geen haan naar.
Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op zo 21 jan 2018, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: LPG-tank vervangen
Als je voldoende ruimte onder de camper hebt en gewicht speelt een secundaire rol, waarom plaats je die 180 liter tank er niet gewoon erBIJ.
Een M10 bout dien je bij een op trek belasting met die 8,5 mm rekening te houden en bij afschuiving kan je 10mm gebruiken. Buiten dat hou je een zekere veiligheids-factor rekening. Die zal iets van >2 zijn. En dan heb je ook nog bouten in kwaliteitsfactoren. Boutjes bij de dhz zaken zijn gemaakt van urinebak-ijzer. De 'echte' stalen bouten kan je op de kop aflezen welke kwaliteit die heeft. Dus opzich hoeft een M10 bout helemaal geen probleem te zijn. De berekening zal dat moeten uitwijzen.
Dan zijn er de constructieve zaken waar rekening gehouden moeten worden. Als de bouten onder belasting van alles meeneemt, is ook niet handig. Dit houdt in dat de krachten overgebracht dienen te worden van constructie naar de bouten en die weer naar het chassis. Daar zijn constructieve trucjes voor.
Arie
Een M10 bout dien je bij een op trek belasting met die 8,5 mm rekening te houden en bij afschuiving kan je 10mm gebruiken. Buiten dat hou je een zekere veiligheids-factor rekening. Die zal iets van >2 zijn. En dan heb je ook nog bouten in kwaliteitsfactoren. Boutjes bij de dhz zaken zijn gemaakt van urinebak-ijzer. De 'echte' stalen bouten kan je op de kop aflezen welke kwaliteit die heeft. Dus opzich hoeft een M10 bout helemaal geen probleem te zijn. De berekening zal dat moeten uitwijzen.
Dan zijn er de constructieve zaken waar rekening gehouden moeten worden. Als de bouten onder belasting van alles meeneemt, is ook niet handig. Dit houdt in dat de krachten overgebracht dienen te worden van constructie naar de bouten en die weer naar het chassis. Daar zijn constructieve trucjes voor.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: LPG-tank vervangen
De 180 liter tank..is te groot
Komt mijn bodemvrijheid in gevaar.
Wordt een iets kleinere.
Maar zit met de vraag.
Hoe je deze twee tanks dan leeg gaat rijden.
1 voor 1?of wordt het 1geheel qua inhoud.
Meeste vrachtwagen hebben ook 2 tanks.
Diesel
Die doorverbonden zijn.
Met 1voor1 is de vraag
Schakel je die dan apart in (2 schakelaars)
Hoe zit het dan met je brandstof meter (led display bij mij).
Hoe werkt het op jouw chevy van?
1 groot geheel..met behoud van het nu aanwezige aan/uit display
Met bijbehorende brandstof ledjes
Lijkt mij het meest ideaal
Het onderbouwen kom ik wel aan uit (frame en ophanging)
Komt mijn bodemvrijheid in gevaar.
Wordt een iets kleinere.
Maar zit met de vraag.
Hoe je deze twee tanks dan leeg gaat rijden.
1 voor 1?of wordt het 1geheel qua inhoud.
Meeste vrachtwagen hebben ook 2 tanks.
Diesel
Die doorverbonden zijn.
Met 1voor1 is de vraag
Schakel je die dan apart in (2 schakelaars)
Hoe zit het dan met je brandstof meter (led display bij mij).
Hoe werkt het op jouw chevy van?
1 groot geheel..met behoud van het nu aanwezige aan/uit display
Met bijbehorende brandstof ledjes
Lijkt mij het meest ideaal
Het onderbouwen kom ik wel aan uit (frame en ophanging)
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: LPG-tank vervangen
Ik zou het gewoon zien als 1 tank, die hoef je niet leeg te rijden maar kun je tijdig vol tanken. Dat is met vullen en leegrijden het simpelste.
Re: LPG-tank vervangen
En hoe het met de display moet; twee tanken wordt twee meetsensoren en twee uitlezingen of een wisselschakelaar.
Maar je gebruikt gelijktijdig uit twee tanken dus twee uitlezingen lijkt mij het slimst.
Maar je gebruikt gelijktijdig uit twee tanken dus twee uitlezingen lijkt mij het slimst.
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: LPG-tank vervangen
Heb ik gedaan met een benzine - gas schakelaar.ducati 900 schreef: Op elke tank zit een klep, die kun je apart schakelen.
Je gebruikt de 180 liter tank en is die leeg dan neem je de andere tank als reserve en kun je
intussen uitkijken naar een tankstation.
Links de linker tank, rechts de achterste tank en in de midden beide tanks dicht.
Die inhoudsmeters werken niet goed, maak je daar niet druk om.
Gewoon de dagteller op nul als je getnkt hebt en kijiken hoe ver je komt.
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: LPG-tank vervangen
Bij mij zijn de tanks gekoppeld, ook heb ik maar 1 metertje die de hoeveelheid van de tanks aangeeft ( die is best nauwkeurig )
Ik zal morgen eens kijken of ik er achter kan komen hoe dit werkt, ik heb me daar nooit in verdiept namelijk.
Ik zal morgen eens kijken of ik er achter kan komen hoe dit werkt, ik heb me daar nooit in verdiept namelijk.
Re: LPG-tank vervangen
Bij mij werken ze prima, niet op de liter nauwkeurig maar voor een grove indicatie goed bruikbaar.ducati 900 schreef:Die inhoudsmeters werken niet goed, maak je daar niet druk om.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: LPG-tank vervangen
Wat is nauwkeurig. Ik had er 5 ledjes voor, als de laatste nog brandde ging ik tanken, er zat dan nog een liter of 40 in. Hier in NL maakt het ook niet zoveel uit want overal kun je lpg tanken dus is ie leeg op benzine en naar de dichtstbijzijnde lpg pomp. Als je eenmaal weet hoe ver je ongeveer komt op een vulling kan het ook op de trip teller uiteraard.