Koppeling-probleem in de Algarve

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

Fiat Ducato14 2.8JTD met hydraulische bediening van de koppeling. 170.000km / 2002. VAB-reisbijstand.

Toen we enkele weken geleden vertrokken naar de Algarve bleef bij het terugschakelen het koppelingspedaal op de grond liggen. Met de hand heb ik het terug omhoog getrokken en alles terug ok. Zo zijn we blijven rijden, meer dan 2000km zonder probleem.
Hier in de Algarve aangekomen reed ik begin van de week naar een Fiat-dealer, die zei dat de 2 pompen moesten vervangen worden maar dat de MH (6m) te lang was om op de brug te zetten (???). Hij verwees me door naar een andere Fiat-dealer, die wilde ook maar enkel de 2 pompen vervangen maar kon dit maar begin februari doen. Aangezien we begin februari terug thuis moeten zijn hebben we dan maar beloten om de gok te wagen en zonder herstelling naar huis te rijden (2400 km)
Ondertussen weet ik waar de pompen zitten en kan er gemakkelijk aan.
DE vraag: zou het een idee zijn om de slag van het koppelingspedaal te" verkleinen door op de aanslag zelf enkele mm materiaal te bevestigen
zodanig dat ik de pompen niet tot op het einde duw of win ik daar niets mee?
Alvast bedankt voor de antwoorden en eventuele andere tips!
Willy
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door myway »

Kun je dan niet beter iets onder het pedaal maken zodat je hem niet helemaal in kunt trappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door isoplus »

Gewoon voor vertrek het pedaal helemaal omhoog trekken, een paar keer pompen en tijdens de rit af en toe met je tenen ONDER het pedaal controleren of het nog omhoog staat. Zo kom je wel thuis, wel de tolwegen nemen dat scheelt veel koppelen. Het ding is tenslotte wel defect.
Anders rij je even naar Auto Boliqeueme die kunnen je wel vertellen of ze het nu nog kunnen herstellen.
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door umpie30 »

Meestal is de pomp onder het pedaal de boosdoener
Slag kan je niet veranderen omdat dit hydraulisch is
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door de Jonckheer »

Je geeft niet aan of het probleem is teruggekomen of dat ie normaal zijn werk doet. Die 2 cilinders vervangen is idd het werk niet maar als het niet nodig is? De cilinder bij het pedaal is de boosdoener, als de onderste niet lekt kan die blijven zitten.
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door c.dekker »

Alleen de boverste vervangen is geen optie , gezien de leeftijd kunnen de zuiger cupjes gegroeit zijn en kan tevens de cilinders lichte corosie hebben daar door kan hij moeilijk terug gaan . Advies bijde revderen of vervangen systeem reinigen en uiteraard weer vullen en ontluchten , als het systeem niet aangesloten is op de remvloeistof vorraadtankje zou ik DOT 5 gebruiken neemt minder vocht op .
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

myway schreef:Kun je dan niet beter iets onder het pedaal maken zodat je hem niet helemaal in kunt trappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt! dat komt op hetzelfde neer maar de vraag is: helpt het?
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

isoplus schreef:Gewoon voor vertrek het pedaal helemaal omhoog trekken, een paar keer pompen en tijdens de rit af en toe met je tenen ONDER het pedaal controleren of het nog omhoog staat. Zo kom je wel thuis, wel de tolwegen nemen dat scheelt veel koppelen. Het ding is tenslotte wel defect.
Anders rij je even naar Auto Boliqeueme die kunnen je wel vertellen of ze het nu nog kunnen herstellen.
Ik ga zeker jou raad opvolgen.

die garage in Boliqueime, is dat een fiat dealer? Heb jij ervaring met die garage?

Bedankt!
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

umpie30 schreef:Meestal is de pomp onder het pedaal de boosdoener
Slag kan je niet veranderen omdat dit hydraulisch is
De slag kan ik wel (kunstmatig) verminderen (zie mijn oorspronkelijk bericht) maar gaat dit helpen?
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

de Jonckheer schreef:Je geeft niet aan of het probleem is teruggekomen of dat ie normaal zijn werk doet. Die 2 cilinders vervangen is idd het werk niet maar als het niet nodig is? De cilinder bij het pedaal is de boosdoener, als de onderste niet lekt kan die blijven zitten.
Op dit ogenblijk doet hij normaal zijn werk.De laatste 2200km heb ik geen probleem gehad. Het inkrten van de slag van het koppelingspedaal, zou dat het risico verkleinen?
Bedankt voor de hulp!
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

c.dekker schreef:Alleen de boverste vervangen is geen optie , gezien de leeftijd kunnen de zuiger cupjes gegroeit zijn en kan tevens de cilinders lichte corosie hebben daar door kan hij moeilijk terug gaan . Advies bijde revderen of vervangen systeem reinigen en uiteraard weer vullen en ontluchten , als het systeem niet aangesloten is op de remvloeistof vorraadtankje zou ik DOT 5 gebruiken neemt minder vocht op .
Bedankt voor de hulp!
Ik gebruik reeds jaren DOT 5.1 als remvloeistof. Op dit moment wil ik enkel proberen zonder probleem terug thuis te komen, zou een vermindering van de slag van het koppelingspedaal (zie mijn eerte bericht) hey risico omht problem terug voor te hbbn verminderen?
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door Vertrokken4 »

Ik denk van niet. Het is overigens een veelvoorkomend euvel bij dit type en brengt slechts zelden de boel tot stilstand. Zolang jij niet twee of drie keer hoeft te trappen om de koppeling vrij te trekken (om te kunnen schakelen zonder tanden poetsen) blijft ie het nog wel even doen. Thuis wel allebei de cilinders laten vervangen, als je er maar een doet dan komt de ander onherroepelijk kort daarna.

JP
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door volvop31 »

Jervig schreef:Ik denk van niet. Het is overigens een veelvoorkomend euvel bij dit type en brengt slechts zelden de boel tot stilstand. Zolang jij niet twee of drie keer hoeft te trappen om de koppeling vrij te trekken (om te kunnen schakelen zonder tanden poetsen) blijft ie het nog wel even doen. Thuis wel allebei de cilinders laten vervangen, als je er maar een doet dan komt de ander onherroepelijk kort daarna.

JP
Jervig,
Hartelijk bedankt voor dit antwoord waar ik echt iets aan heb!
Willy
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: Koppeling-probleem in de Algarve



Bericht door Ger en Loes »

Hoi, wij staan momenteel in Silves in de Algarve. Net van iemand gehoord dat hij in Bouliqueme goed was geholpen met zijn fiat. Ik zal je het telefoonnummer geven dan kun je bellen. De eigenaars schijnt een Nederlander te zijn dus communicatie geen probleem. Succes ,dit is het nummer 289366754.
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Plaats reactie