Onderhoud dampgasfles?
Onderhoud dampgasfles?
Wij gebruiken de camper deze winter veel meer dan voorgaande jaren.
Dus ook de verwarming m.b.v. een precies 10 jaar oude rode 20L dampgasfles (keuringstermijn )
Ik had mij voorgenomen de fles eens helemaal leeg te maken. I.p.v. telkens bij te vullen.
Verwarming deed het niet meer, dus ging ik er vanuit dat de fles leeg was.
Tot mijn stomme verbazing stond de meter nog op 12L en kwam er ook gas met veel druk uit. Helemaal in 1 keer open. Slaat hij af. Lijkt op een beveiliging?
Fles weer aangesloten: geen verwarming, alleen kleine vlam. Een grijze fles met blijkbaar nog wat inhoud aangesloten. Dan doet alles het (verwarming/gasstel).
Heb de dampgasfles buiten leeg laten lopen. Buitenkant fles veel ijsvorming.
Morgen maar eens op zijn kop zetten.
Mijn vraag is nu, kan ik nog wat anders doen?
Als autohobbyist denk ik dan meteen aan perslucht, WD-40 en Imal
Grt. Willart
Dus ook de verwarming m.b.v. een precies 10 jaar oude rode 20L dampgasfles (keuringstermijn )
Ik had mij voorgenomen de fles eens helemaal leeg te maken. I.p.v. telkens bij te vullen.
Verwarming deed het niet meer, dus ging ik er vanuit dat de fles leeg was.
Tot mijn stomme verbazing stond de meter nog op 12L en kwam er ook gas met veel druk uit. Helemaal in 1 keer open. Slaat hij af. Lijkt op een beveiliging?
Fles weer aangesloten: geen verwarming, alleen kleine vlam. Een grijze fles met blijkbaar nog wat inhoud aangesloten. Dan doet alles het (verwarming/gasstel).
Heb de dampgasfles buiten leeg laten lopen. Buitenkant fles veel ijsvorming.
Morgen maar eens op zijn kop zetten.
Mijn vraag is nu, kan ik nog wat anders doen?
Als autohobbyist denk ik dan meteen aan perslucht, WD-40 en Imal
Grt. Willart
Re: Onderhoud dampgasfles??
LPG is combinatie van propaan en butaan. Butaan verdampt slecht bij 5C of lager. De fles zit dus nog vol met butaan? Zie ook https://www.antargaz.nl/veelgestelde-vr ... en-propaan
Oplossing is dus fles leeg maken en opnieuw vullen maar in de kou alleen met propaan?
Kees.
Oplossing is dus fles leeg maken en opnieuw vullen maar in de kou alleen met propaan?
Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Onderhoud dampgasfles??
Hoi. Ik kende deze eigenschap van LPG wel. Alleen had ik het idee, dat de temperatuur nog een stukje lager moest zijn.
Als dat de oorzaak is en ik hem nu vul met LPG, gebruik ik dus de propaan deze koude dagen en zodra het weer warmer is de achterblijvende butaan ook weer.
Is het nu dan wel logisch, dat als de kraan opengedraaid wordt, er wel gas uitkomt (niks aangesloten op de fles)?
Grt. Willart
Als dat de oorzaak is en ik hem nu vul met LPG, gebruik ik dus de propaan deze koude dagen en zodra het weer warmer is de achterblijvende butaan ook weer.
Is het nu dan wel logisch, dat als de kraan opengedraaid wordt, er wel gas uitkomt (niks aangesloten op de fles)?
Grt. Willart
Re: Onderhoud dampgasfles??
Ik begrijp dus dat er nog wel gas uit komt maar te weinig. Dus kraan open en er komt ook gas uit?309T16 schreef: Fles weer aangesloten: geen verwarming, alleen kleine vlam. Een grijze fles met blijkbaar nog wat inhoud aangesloten. Dan doet alles het (verwarming/gasstel).
Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Onderhoud dampgasfles??
Ik had precies hetzelfde verschijnsel al bij temperaturen net onder 10°. De koelkast en het fornuis doen het prima, maar de Truma Combi6 weigert dienst. Er komt dus wel gas uit de fles, maar niet voldoende voor de kachel.
Truma geeft bij storingscodes 112, 121, 202 en 211 aan:
Truma geeft bij storingscodes 112, 121, 202 en 211 aan:
Butananteil in der Gasflasche zu hoch - Propan verwenden (Insbesondere bei Temperaturen unter 10 °C ist Butan zum Heizen ungeeignet.)
Daar bereik je in zo'n situatie niets mee.309T16 schreef:Als autohobbyist denk ik dan meteen aan perslucht, WD-40 en Imal
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za 15 aug 2015, 10:35
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Onderhoud dampgasfles??
Toch is het vreemd dat het gebeurt boven 0.5 graden onder nul, want das het kookpunt van butaangas.
Smeltpunt −138,35 °C
Kookpunt −0,5 °C
Vlampunt −60 °C
Zelfontbrandings- temperatuur 287 °C
BRON
Maar het gebeurt wel.
Mogelijk koelt het iets af als er veel gas word gevraagd en het door de koperen kraan stroomt en word daarom vloeibaar.
Propaan
Smeltpunt −188 °C
Kookpunt −42 °C
Vlampunt −104 °C
BRON
Smeltpunt −138,35 °C
Kookpunt −0,5 °C
Vlampunt −60 °C
Zelfontbrandings- temperatuur 287 °C
BRON
Maar het gebeurt wel.
Mogelijk koelt het iets af als er veel gas word gevraagd en het door de koperen kraan stroomt en word daarom vloeibaar.
Propaan
Smeltpunt −188 °C
Kookpunt −42 °C
Vlampunt −104 °C
BRON
McLouis Sovereign 74 150PK Gerobotiseerde Schakelbak.
Re: Onderhoud dampgasfles??
Zo vreemd is dat niet met veel of alleen butaan in de gasfles. Door het verdampen van het vloeibare gas koelt de fles nog verder af, waardoor de verdamping weer trager wordt en er onvoldoende gas uit komt voor een forse verbruiker als de kachel. Het fornuis en de koelkast gebruiken minder gas en die blijven het gewoon doen.
Bij ons deed de verwarming het heel even en net als hij goed op gang kwam, was het afgelopen en verscheen een van de eerder genoemde storingscodes op de display.
Bij ons deed de verwarming het heel even en net als hij goed op gang kwam, was het afgelopen en verscheen een van de eerder genoemde storingscodes op de display.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Onderhoud dampgasfles??
Klopt helemaal met de symptomen. Fles stond nog op 5L en stopte met leegstromen. Buitenkant voorzien van dikke laag ijs. Vervolgens de tank in de minder koude deel (+7 graden) gezet. Na een tijdje stroomde het er weer hard uit.
Kees, inderdaad stroomde er in het begin gas uit met een redelijk hoge druk. Schudden beïnvloedt het ook erg.
Morgen zet ik hem op zijn kop en tank hem daarna weer vol.
Lekkere stank trouwens.
Thks!
Kees, inderdaad stroomde er in het begin gas uit met een redelijk hoge druk. Schudden beïnvloedt het ook erg.
Morgen zet ik hem op zijn kop en tank hem daarna weer vol.
Lekkere stank trouwens.
Thks!
Re: Onderhoud dampgasfles??
Het is minder ingewikkeld dan je denkt.Oemoemenoe schreef:Toch is het vreemd dat het gebeurt boven 0.5 graden onder nul, want das het kookpunt van butaangas.
Smeltpunt −138,35 °C
Kookpunt −0,5 °C
Vlampunt −60 °C
Zelfontbrandings- temperatuur 287 °C
BRON
Maar het gebeurt wel.
Mogelijk koelt het iets af als er veel gas word gevraagd en het door de koperen kraan stroomt en word daarom vloeibaar.
Propaan
Smeltpunt −188 °C
Kookpunt −42 °C
Vlampunt −104 °C
BRON
een kookpunt bereik je bij een bepaalde druk.
bij de atmosferische druk zal butaan bij -0,5 in gasvorm overgaan, maar.............
een afgesloten (butaan)fles is net een hogedrukpan en daar kookt je water pas bij 110/120gr en dat gebeurt dus ook in je gastank de druk wordt iets hoger dus moet de temperatuur ook hoger worden om te verdampen.
Dat resulteert uiteindelijk dat je bij een temperatuur van een paar graden bóven nul een zodanige druk heb om te kunnen gebruiken.
Als de temperatuur lager wordt is er wel druk in de fles maar het kookpunt daalt evenredig mee dus komt er ook minder gas uit.
Dan nog het dichtslaan van de afsluiter.
Het kan een slangbreuk beveiliging zijn die dicht slaat bij een (te) grote uitstroming maar het kan ook het inwendig bevriezen van de afsluiter zijn.
Laatst gewijzigd door Iveco4x4 op za 20 jan 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Onderhoud dampgasfles??
En weer een paar kilo broeikasgas het milieu in.309T16 schreef:Lekkere stank trouwens.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Onderhoud dampgasfles??
waar is jouw elektrische camper?
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Onderhoud dampgasfles??
Ik leef niet lang genoeg meer om dat nog mee te maken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Onderhoud dampgasfles??
Het gaat niet geleidelijk, maar met "een klapje" stopt het plotseling.Iveco4x4 schreef: Dan nog het dichtslaan van de afsluiter.
Het kan een slangbreuk beveiliging zijn die dicht slaat bij een (te) grote uitstroming maar het kan ook het inwendig bevriezen van de afsluiter zijn.
Draai je de kraan dicht en meteen weer open, stroomt het er weer uit.
Zal dan wel een uitstroombeveiliging zijn.
Over de milieuvervuiling. Wel even over nagedacht of ik de barbecue er op aan zou sluiten. Komt het ook in het milieu, wel minder slecht.
Gelukkig geen buren dichtbij. Anders zou je nog van die telefoonacties kunnen krijgen.
Willart.
- eef van baal
- Berichten: 7517
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Onderhoud dampgasfles?
een oplossing is dit.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... erband.htm
maar beter is om in de winter puur propaan te tanken, is een paar cent duurder maar geen gezeik meer.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... erband.htm
maar beter is om in de winter puur propaan te tanken, is een paar cent duurder maar geen gezeik meer.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.