Onderhoud dampgasfles?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door 309T16 »

Thanks!

Ik ruik alweer een hobbyproject met een oude elektrische deken :)

Dat het zich pas na 10 jaar camperen uit, is duidelijk het gevolg van meer gasverbruik in deze winter door het frequenter gebruik van de camper.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door Kroppie »

bij de motorrace deden we wel eens een bandenwarmer om de fles.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door travelscout »

Voor het geld hoef je het niet te laten en bovendien kun je de warmte (35 hele watts), zelf mooi verdelen naar behoefte:

https://www.warmtekabel.nl/verwarmingsdraad
Paul.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door Cee Pee »

Dan wel de 12/24 volt draad nemen en niet de 12 volt.
De boord spanning kan wel oplopen tot 14 volt en daar kan die 12 volt draad niet tegen.

De draad is ook prima te gebruiken als vorstbeveiliging voor waterleidingen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Will
Berichten: 3550
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door Will »

Dus ook de verwarming m.b.v. een precies 10 jaar oude rode 20L dampgasfles (keuringstermijn )
Hallo,

Dit betekend toch gewoon breng de fles naar het keuringstation http://verhaafveghel.nl/ en zij vertellen wel of hij nog in orde is of niet.
Uit de smillies begrijp ik er uit dat je dit nog niet van plan bent.
Volgende maand bied ik twee rode dampgasflessen bij de keuring aan 100.- e en ze kunnen er weer 10 jaar tegen.
Een uitgebrande camper of erger ik moet er niet aan denken.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door 309T16 »

Heb de fles vandaag ondersteboven gezet. Daar kwam toch best nog wat vloeistof/water uit. Dus zeker goed om hem eens leeg te maken en op zijn kop te zetten.

Fles is in die 10 jaar ook vaak gevuld. Heb de fles een winter gebruikt voor de verwarming van de woonkeuken, omdat er geen werkende CV in de woning zat. Was toen wel 2 keer per week vullen. Daarnaast de barbecue, het campergebruik en bij klussen in een onverwarmde ruimte. Zal eerder 70 keer dan 20 keer gevuld zijn.

Over de keuring van de fles. Verzekering van de camper gaat niet verder dan de verplichte WA. Of ik risico loop vanwege aansprakelijkheid bij schade aan derden en of mijn persoonlijke WA-verzekering dat vergoedt is een tweede natuurlijk. Onze camper kent alleen de verplichte APK.
Wel zet ik regelmatig de gasleidingen onder druk om na een aantal dagen te checken of er nog druk opstaat. Gebruik ook een spuitbus "lekzoeker".
Vloeistof uit de gastank is niet troebel zoals het uit mijn luchtcompressor komt. Mijn conclusie is dan, dat er geen roestvorming in de tank is. Ik zie geen vervormingen of beschadigingen aan de tank. Totaal genomen, zie ik dus geen noodzaak om hem te herkeuren.

Maar zoals bij vele dingen is dit altijd een discussie bij hobbymatig werken.
Zo monteer ik ook remmen op een auto, die 270km/uur kan en waar mijn vrouw met kinderen mee rijdt.
Afgelopen week was ik in Leeuwarden en stond er een BMW stil op een rotonde. Blokkeerde al het verkeer. Bestuurder enigszins zenuwachtig. Verhaal was dat de auto gewoon niet verder reed, hoeveel gas je ook gaf. Veel stank aanwezig. Vastgelopen op de remmen? Rondje om de auto bevestigde, dat beide voorremmen bloedheet waren.
Mijn vrouw is in de BMW gaan zitten en wij duwen. Geen beweging in te krijgen. Na een kwartiertje afkoelen lukte het wel.

Auto had die middag een dure beurt bij de dealer gehad :wink:
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2204
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door Marinus »

309T16 schreef:Over de keuring van de fles. Verzekering van de camper gaat niet verder dan de verplichte WA.
Als je de fles wilt laten vullen bij een (officieel) vulstation zal dat niet meer gaan.
Voor het vullen kijken ze naar de keuringsdatum en keuringsdatum verlopen = niet meer vullen.

Als je zelf de fles vult is dat een andere zaak.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door Cee Pee »

Ik ben nog geen tankstation medewerker tegengekomen die plat op zijn buik onder de camper kruipt om de ingeslagen datum te checken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Onderhoud dampgasfles?



Bericht door 309T16 »

Marinus schreef:
309T16 schreef:Over de keuring van de fles. Verzekering van de camper gaat niet verder dan de verplichte WA.
Als je de fles wilt laten vullen bij een (officieel) vulstation zal dat niet meer gaan.
Voor het vullen kijken ze naar de keuringsdatum en keuringsdatum verlopen = niet meer vullen.

Als je zelf de fles vult is dat een andere zaak.
Daar loop ik dan dus tegen aan als ik hem in de winter met propaan laat vullen.

Fles is weer gevuld met LPG. In de winter is het 70% propaan en 30% butaan begrijp ik uit wat lezen.
Heb ik nu dus 14L propaan. Voldoende om er de winter mee door te komen denk ik zo.
Plaats reactie