Alkoof raam verwijderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Hey,

Ik heb een Ford Rimor 679 van 1996 sinds vorig jaar. Hier hebben we heel wat werk aan gehad (en een defecte versnellingsbak op reis...Ford 2.5TD...). Het meeste is nu wel opgelost muv een starter die soms niet 'inpikt' en een alkoof raam dat telkens opnieuw lekt, enkel als we rijden.

Het frame van dit raam is ooit eens geplakt omdat dit gebarsten was en er zit nu plexiglas in het frame omdat het originele glas ook kapot was. Nu krijgen we telkens een lek tussen het buitenframe en binnenframe, het hout blijft gelukkig droog maar het water drupt op onze matras. Ik heb dit meermaals proberen oplossen maar dit blijft goed voor korte tijd waarna na een lange rit er opnieuw een lek is. Ik denk dat dit komt door de druk van de rijwind en de werking van de alkoof. Gezien we ook telkens tegen het frame aan de binnenkant botsen tijdens het slapen wil ik dit raam er dan meteen uit gooien.

Ik heb gelezen dat veel mensen dit oplossen door het raam te verwijderen en een stuk polyester plaat te kleven. Nu heb ik 3 vragen:
-Welke lijm/kit gebruik ik hiervoor? sika 221? De alkoof is van aluminium, gaat dit houden als je denkt aan de werking van aluminium en polyester?
-Is het voldoende om die plaat 10cm groter te nemen dat het gat in de alkoof? Het gaat over een heel klein raampje.
-Hoe dik moet de plaat zijn?
-Heeft iemand een closeup foto van zo een herstelling?

Mvg
Jonathan
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door blizard »

Ja, ik heb dat ook gedaan. Gat net zo groot als het raam. Er zit nl een houten raamwerk achter
Bij de bouwmarkt dat harde isolatie gehaald, op de juiste dikte, de buitenkant met een stuk 2mm aluminium met sika221 vastgezet, en randen met glasvezel-epoxy, en daarna met polyester glad gemaakt.
Van binnen kun je met 3mm buigtriplex de ronding mooi maken.

Die rotramen lekken altijd...
Foto moet ik even naar zoeken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Kroppie »

ik heb het raam ook weggehaald, gat dichtgemaakt met dummy raam van latjes met board, in het gat gelijmd, buitenkant glad geschuurd, en over de hele breedte en ronding van de alkoof een polyesterplaat van 1,5-2mm gelijmd met bouwkit van bison, alkoof was gelakt aluplaat, binnenzijde afgewerkt met een stuk vloervinyl van de kwantum met een passend houtnerf motief.
voor mijn doen keurig geworden.

polyesterplaat van marktplaats, handelaar; verwijst in uden, zoeken op polyester plaat MET SPATIE anders vind je hem niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door myway »

Met een stuk Trespa moet het ook lukken met polymeerkit lijmen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Bedankt voor de antwoorden. Ik vraag me dan af hoe je de randen afwerkt. Je hebt dan een rand van 1,5-2mm waar vuil rond blijft hangen of valt dit wel mee? De kit laat je eronder uit komen en kuis je af voordat die hard is?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Kroppie »

myway schreef:Met een stuk Trespa moet het ook lukken met polymeerkit lijmen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
als de alkoof rond loopt gaat het niet lukken met trespa, en waarom zou je zo,n klein stukje doendat plaat kost weinig ik was nog geen 30 euro kwijt voor plaat voor de hele ronding en strak tussen de hoeklijsten, geen lelijke kitranden, gewoon een bijna onzichtbare reparatie geworden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door blizard »

Trespa is keihard, en laat zich niet buigen.
Je moet er wel vanuit gaan dat je de alkoof helemaal moet rollen/ spuiten.
Vanwege spanningsverschil zou ik het afwerken met alu, een beetje kit is niet erg, 221 is overschilderbaar.

Dat idee van Jos werkt ook, maar ik vond buigtriplex mooier.

Nog een tip: Je kan nu mooi wat kabels wegwerken, ik heb bv de antenne op de alkoof geplaatst, en omtrekverlichting gemaakt
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Even voor de duidelijkheid. Het gaat me vooral over de buitenkant. Het stuk alkoof waar het raam zit is vlak. Een hele plaat over de gehele alkoof onder de hoeklijsten lijkt me een beetje teveel van het goede voor zo een klein raam? Het gaat over het raam vooraan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door blizard »

Ok,
Dan kan je een stuk trespa gebruiken.
Ruitje verwijderen, incl rubbers, een frame erin maken van latjes en daar het trespa op lijmen
Ik zou in jou geval sika 291 gebruiken, dat heeft betere lijmkracht, 221 is meer een kit dan een lijm.
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jan van Gemert »

Als het aluminium met een soort wolkjesprofiel is heb ik nog wel een rol staan, ong 1mm dik. Hoop een foto ervan te kunnen plaatsen.
Bijlagen
alu plaat.jpg
alu plaat.jpg (37.99 KiB) 3045 keer bekeken
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Jan van Gemert schreef:Als het aluminium met een soort wolkjesprofiel is heb ik nog wel een rol staan, ong 1mm dik. Hoop een foto ervan te kunnen plaatsen.
Bedankt voor het aanbod maar de plaat is volledig glad.
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door PaulBng »

Of kijk in de bouwmarkt?
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

In de bouwmarkt in België hebben ze zo iets niet, enkel traanplaat en doordchijnende polyester of platen van meer dan 6mm dik. En dat per vierkante meter. Dus dan zou bovenstaande site wel het voordeligste zijn indien dat de juiste plaats is.
Plaats reactie