Alkoof raam verwijderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Kroppie »

die plaat lijkt mij prima geschikt, vind het alleen jammer dat hij niet dunner is, maar bij een niet zo grote plaat valt het gewicht wel mee, en per slot van rekening het gewicht van het oude lekke raam gaat eraf.
mooie is ook, met ingeven van de gewenste maat zie je gelijk de prijs, ik zou zeggen , bestellen en succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Nog een laatste vraagje. Lijm ik de nieuwe plaat dan ook vast op het te maken frame ? Nu ligt de dakplaat los.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Kroppie »

ik heb het hele oppervlak van de alkoof gelijmd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door AadenAnke »

Dat zou ik zeker doen. Bij de bouwmarkten oa Formido heeft men in Nederland aliminium van 100x50cm van 0.5cm

Gr. Aad
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Het hele oppervlak lijmen is toch niet mogelijk? Dan moet ik heel het dak losmaken en opnieuw kitten...

Hier dan even een stappenplan voor wie er iets aan heeft:

- raam volledig verwijderen
-extra houten frame maken in de opening + isolatie
-stuk aluminium plaat lijmen langs de buitenkant met 10cm overlap en ook vastlijmen op nieuw frame
-klein kitrandje rond de rand van de nieuwe plaat
-binnenkant afwerken naar eigen smaak

Klopt?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Hoofdnoorman »

Natuurlijk klopt dit, maar het is nogal bewerkelijk en het resultaat zal niet fraai zijn.

Ik zou, in jouw geval het volgende doen.

Voor een dergelijk klein raam hoeft er geen extra frame.
Raam er uit.
gat met stevig papier afplakken
rand van het gat zorgvuldig aanwrijven met de vingers zodat je precies het juiste afdruk hebt.
Tussen plaat een isolatie met mes ongeveer 2 mm dik en 2 cm diep insnijden (lees losmaken van plaat t.o.v. isolatie.
Aluplaat van juiste dikte kopen. Ruim meten.
Isoplaat kopen van juiste dikte.
Isoplaat geheel op maat maken van het gat.
Isoplaat over de gehele buitenrand 2 mm diep en 2 cm breed insnijden.
Alvast de aluplaat precies op maat maken van de mal. Voorzichtig, gebruik een goede schaar (knabbel) zodat de plaat weinig vervormt.
Van het restant van de aluplaat 4 strippen maken ( 4 cm breed)
De ruimte tussen de dakwand en aluplaat vullen met MS- Polymeer.
De afgeknipte strippen tussen de wand en dakplaat drukken. ( Die gaat dan ongeveer 2 cm in de gemaakte groef.
Het geheel richtten. Overtollige lijmkit verwijderen. Laten drogen.
Hierna de naden van de strippen even afplakken met een stukje alutape.
Dan de isoplaat, eventueel precies op dikte gemaakt aan de achter/binnenzijde met bv hardboard of een ander wandplaat van de juiste dikte, nu met PU schuimlijm van binnenuit in het gat drukken gelijk met de binnenzijde. (voor dit, even een strip MS polymeer op de uitgediepte rand)
Nu mag het drogen terwijl je aan de binnenzijde even in de gaten houdt dat alles strak is.
Laat daarna dan gewoon even alles goed aantrekken.
Nu op de strippen, een halve cm van de oorspronkelijke rand een strip MS Polymeer aanbrengen.
Meteen daarna de PU-schuimlijm op de isolatie aanbrengen en met een lijmkam 1mm meteen verspreiden.
Gelijk daarna de, op maat gemaakte, plaat in de uitsparing drukken en aankloppen. (als je het niet vertrouwd mag je aan de binnenkant even een houten paneel schrap zetten.
De schuimlijm droogt snel. Houdt even de rand in de gaten. Strijk even het overtollige MS-Polymeer, wat tussen de naad uitkomt weg. Zo kun je voelen of de overgang vlak blijft.
Laat nu alles gewoon drogen.

Hierna kun je gaan bekijken hoe je het doet met de randafwerking.
Je zou een gepersonaliseerde sticker kunnen maken die dan net de rand bedekt.
Je zou het geheel front kunnen voorzien van folie.
Je kan tot de conclusie komen dat de afwerking perfect is en alles zo laten. (zie mijn foto)

Ik persoonlijk denk dat een sticker op transparant gedrukt het mooiste is. Je zorgt dan gewoon dat het kader op de naad valt en bent vrij om de ruimte daarin, naar eigen wens te voorzien van plaatjes etc.

Op deze manier krijg je weer een hele stabiele constructie. Het resultaat is dan ook goed.

Afbeelding


Afbeelding

Bij de pijlen zie je de naad van het gerepareerde stuk. (bijna niet) Het was hier extra moeilijk omdat de structuur precies door moest lopen. Dit probleem heb jij niet met een vlakke plaat.







O
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Hoofdnoorman »

Bij mij ziet niemand dat het gerepareerd is.
Ik wel, want ik weet dat dit gedaan is. Hierdoor heb ik getracht het nog mooier te maken maar het resultaat was precies het tegengestelde.
Dus, als het netjes zit, niets meer aan doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Bedankt voor de uitleg, ik ben weer wat wijzer! Ik ga er nog even over nadenken of ik de plaat ga verzinken zoals in jouw geval of gewoon er bovenop. Enige waar ik nog met zit is het feit dat nu de volledige dakplaat los zit. Als ik dan het nieuwe stuk aluminium vastmaak dan kan dit stuk er toch vervormen door de werking van aluminium/hout?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Kroppie »

Jonathanl schreef:Het hele oppervlak lijmen is toch niet mogelijk? Dan moet ik heel het dak losmaken en opnieuw kitten.
dat ik het hele oppervlak van de alkoof gelijmd heb komt doordat ik zoals ik geschreven had een plaat polyester over het hele vlak van de alkoof geplakt heb,

en mag je bij een 22 jaar oude camper niet zien dat er een reparatie heeft plaats gevonden?, ik vind dat netjes gerepareerd gezien mag worden , maar ieder zijn prioriteiten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Kroppie schreef:
Jonathanl schreef:Het hele oppervlak lijmen is toch niet mogelijk? Dan moet ik heel het dak losmaken en opnieuw kitten.
dat ik het hele oppervlak van de alkoof gelijmd heb komt doordat ik zoals ik geschreven had een plaat polyester over het hele vlak van de alkoof geplakt heb,

en mag je bij een 22 jaar oude camper niet zien dat er een reparatie heeft plaats gevonden?, ik vind dat netjes gerepareerd gezien mag worden , maar ieder zijn prioriteiten.

jos
Een goede reparatie mag natuurlijk gezien worden. Een camper van die leeftijd is geen prijsbeest he.

Ik dacht dat je de originele plaat ben, die je had vastgemaakt. Vandaar de verwarring;)
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Denja »

Na het verwijderen van de raam in de alkoof ziet het er nu zo uit.
Polyesterplaat iets groter dan de raam was,terug spuiten of rollen en nieuwe stickers erop.

Afbeelding
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Kroppie »

keurig toch, :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Denja schreef:Na het verwijderen van de raam in de alkoof ziet het er nu zo uit.
Polyesterplaat iets groter dan de raam was,terug spuiten of rollen en nieuwe stickers erop.

Afbeelding
Zoiets wil ik bekomen! Heb je de plaat vastgekleefd aan de dakplaat of ook aan een frame waar het raam zat?
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Ik heb een aluminium plaat kunnen bemachtigen van 3mm dik. Nu wil ik die lijmen en sikaflex 252 moet ik online bestellen en heb ik de verzendingskosten wegens niet verkrijgbaar hier.

Tec7 xtack is hier wel beschikbaar. Dat is een MS polymeer kit die ideaal is voor verticale verlijmingen
http://www.tec7.be/nl/producten/x-tack

Nu zie ik wel dat de meeste kits een lijmdikte voorschrijven van 2mm dik. Ik mag de nieuwe plaat dus niet te hard aandrukken om een zo klein mogelijke naad te hebben? Of maakt dit niet zoveel uit?

Mvg
Jonathan
Plaats reactie