Koelkast 12v of 230v?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Maar goed dat dat ding koud moet worden dan en niet jij :cheers:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Kroppie »

en die van mij word al jaren koud, 5 a 6 graden in het koelgedeelte, en ijs blijft ijs in het vriesvak ,net als thuis.
dus ik word idd niet warm of koud van al dat gemeet, doe ik thuis ook niet, er hangt in beiden een goedkoop digitaal chinees thermometertje van 1,50 euro en daar kijk ik af en toe eens op , that,s all.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Meh, als je er niet koud of warm van wordt zit je er ook maar zo lautjes bij hè.... :shifty:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Kroppie »

word benauwd frisjes hier , ga de kachel wat hoger zetten. :)

en ik heb deze tijd van het jaar altijd medelijden met willem alexander, vanavond weer op het nieuws: maxima 6 graden , je zal er naast moeten liggen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door kampo »

Bringamosa schreef:...Dag 3) 3.04 uur -->102 watt = 4.24 watt per uur[/b]
...Tja laboratorium waarde...
Ik ben nog geen auto tegengekomen die minder verbruikte als de opgave uit de verkoops katalogus
Net zo voor de fabrieksopgaves van wasmachines en koelkasten

Dan zit jij met je "worst case" meting aan 4.24 Watt x 24h x 365 dagen = 37 kWh/annum
Een erg lage waarde als je bedenkt dat een kleine 12V camper compressor koelkast 30 tot 40Ah/dag verbruikt.
Dat is ongeveer 130 tot 180 kWh/annum. En een grote KK het dubbel daarvan...

Je meetwaarde is zo laag dat je die moet in twijfel trekken !

Ik kan dus nog steeds niet echt iets van je meting maken...
Met welk meettoestel meet je die 102 Watt ????
Waarom zit er ijs in je koelkast ?
Wat is de bedoeling van een koelkastmeting in een diepvries ?
Wat is de omgevingstemperatuur ?
Welke koelkast/diepvries is dat ?
Wat staat er van specs op het typeplaatje ?

De eenvoudigste Ikea koelkast van 100 liter inhoud zit daar al boven volgens de fabrieksopgave…


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Ik ben nog geen auto tegengekomen die minder verbruikte als de opgave uit de verkoops katalogus
Net zo voor de fabrieksopgaves van wasmachines en koelkasten.
Dat is het hele idee.... Dat het zuinig moet zijn. Daarom wordt de interne thermostaat omzeild en een vrieskist gebruikt als koelkast. Hoeft niet tot min zoveel te koelen maar alleen tot 2 graden, dus zowieso hier al minder verbruik.

Om antwoord te geven op je vragen:
Dit is het model:
http://www.smeg.com/product/co142/

Dit is de meter die gebruikt wordt: review op tweakers na te lezen als je aan de meter twijfelt
https://www.bol.com/nl/p/adapter-primer ... 047694609/

Waarom zit er ijs in je koelkast? (vrieskist die tot koelkast in omgedoopt) Omdat er graag een ijsblokje in de cola gaat. Dit zakje ijs wat om de drie dagen aangevuld. Het zit dus in de kis in een eigen koelboxje. Dit zogt er voor dat het niet zo snel smelt.

Wat is de bedoeling van een koelkastmeting in een diepvries? Zoals eerder uitgelegd, de vrieskist wordt niet gebruikt om dingen in te vriesen maar om eten koel te bewaren. Om dit voor elkaar te krijgen moet er extrern gemeten worden en extern de stroom erop gezet en eraf gehaald worden. Zodra de stroom er op gaat gaat hij toch draaien want voor de interne thermostaat is het te warm. Als de externe thermometer dan 2 graden meet wordt de stroom een helemaal af gehaald.

Wat is de omgevingstemperatuur? In de nacht van 3 graden tot overdag 20 graden

Welke koelkast/diepvries is dat? Zie link
Wat staat er van specs op het typeplaatje? uit de bovenstaande link gehaald
Storage volume freezer: 129 l
Fast freezing button
Temperature alarm
Freezer interior lighting
Power on lamp
Freezing capacity: 7 kg/24h
Temperature rising time: 67 h
Climatic class: SN, T
Annual energy consumption: 146 kWh
Electrical connection rating: 110 W
Frequency: 50 Hz
Voltage 220-240 V
Current: 0,6 A

Met dezelfde meter trouwens ook een tijd lang het totale verbruik van het off grid huis gemeten en vergeleken met de totale opbrengst wat de chargecontroler van de zonnepanelen aangaf. Kwam wel overeen, de dagen dat we geen stroom hadden omdat er niet genoeg zon was was duidelijk terug te zin in minder opbrengst tegenover meer verbruik.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door kampo »

Bedankt voor de aanvullingen. Nu kunnen we helemaal volgen.
Zeg zelf eens waarom je zo weinig stroom verbruikt bij je test.
Er staat op je diepvries dat die 146.000 Watt per jaar verbruikt in labo omstandigheden gemeten.
Daar zeg ik dan bij dat het in de praktijk
als je het zelf bij gewoon gebruik gaat nameten in een camper, meestal een 30% tot 40% meer is.
Dus zou je in die diepvries bij minus 18°C ongeveer 200.000 Watt per jaar moeten meten.
oftewel 547 Watt per 24h of 22,8 Watt per uur
en jij zit aan 4,24 Watt per uur ??
Groeten Kampo
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Dus zou je in die diepvries bij minus 18°C ongeveer 200.000 Watt per jaar moeten meten.
oftewel 547 Watt per 24h of 22,8 Watt per uur
en jij zit aan 4,24 Watt per uur ??

Klopt, ten eerste omdat hij niet hoeft te vriezen tot minus 18 en alleen maar koelt tot 2 graden en pas weer aanslaat als hij op 4 graden komt.
Ten tweede omdat hij volledig van de stroom af wordt gehaald op het moment dat hij op temperatuur is gekomen (2 graden dus). Als je je eigen koelkast of vriezer aan de wattmeter hangt zal je zien dat hij 24/7 stroom trekt. Dat wordt nu dus ook omzeild.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door kampo »

Ja dat kan kloppen. Ik meen me te herinneren dat je bij minus 18°C ongeveer 2 tot 3 maal zoveel stroom verbruikt als bij plus 5°C.

Code: Selecteer alles

omgevingstemperatuur? In de nacht van 3 graden tot overdag 20 graden
Ook de zeer lage omgevingstemperatuur maakt dat het verbruik erg laag is.

Heeft je kWh meter getallen na de komma ? Die ik hier liggen heb uit de Aldi heeft dat niet en dat is voor korte metingen met een laag verbruik dan niet te doen. Want als 1kWh het minimum op de schaal is dan is je foutmarge 500Wh

Normaal schakel je de compressor uit met zo een thermostaat met hysterese van 2°C en niet de volledige 230V spanning van de voeding.

Thuis had ik ooit mijn defecte bedienings printplaat vervangen door een digitale thermostaat + sensor


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie