Koelkast 12v of 230v?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Aanpassing van de vraagstelling aangezien we er van uit zijn dat we wel koeling willen hebben als we wat langer van de bewoonde wereld weg willen blijven.

12v of 230v?

Ik heb nog niets op het oog en ben een beetje met research bezig maar ben nog niet compleet klaar ermee.
Laptop gaat mee voor werk. Telefoon opladen, kraantje op 12v en wat leds op 12v. Dus de koelkast zal wel het googste verbruik hebben.
De solar setup moet ook nog uitgezocht worden.

Wat hebben jullie staat en waarom gekozen voor 12v or 230v?
Laatst gewijzigd door Bringamosa op vr 19 jan 2018, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Kroppie »

ik heb 320Wp zonnepanelen, 230Ah accu, victron 12/1600/75 omvormer en gewone hh koelkast op 230volt, waarom 230 omdat mij het prijs verschil tussen die(159euro) en een 12 volt waeco mdc90 van 800 euro te groot was.
ik had eerst een waeco mdc90 , perfekt ding, maar door eigen schuld gesloopt, blikje in het vriesvak laten liggen en dat had de verdamper lek gerammeld.

ik heb nu de 230 koelkast op de omvormer staan ,met een extra ingebouwde thermostaat(+-10 euro) schakeld deze de omvormer in en via een tijdrelais gaat na 5 seconden de koelkast dus aan.

waarom zo?, door de koelkast de omvormer te laten schakelen, hoeft niet 24 uur per dag de omvormer aan te staan, en spaart in mijn geval 12Ah verbruik.

waarom een tijd relais?, omdat niet elke omvormer onder belasting opstart, de mijne trok het wel maar beter voorkomen dan genezen, dus nu start eerst de omvormer en na 5 seconden schakeld het tijdrelais de stroom door naar de koelkast

waarom een extra thermostaat?, omdat ik dan de koelkast origineel houd, en geen werk had om de bestaande thermostaat omte bouwen, en als door wat voor reden de omvormer lang aan moet staan schakeld de ori thermostaat zodat de kk niet te koud word en het bier bevriest.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Ik vind inderdaad het verschil tussen 12v en 230v wat prijs betreft wel wat veel.....

Het schakelen met een thermostaat lijkt mij ook een goed idee ik heb de omvormer ook niet de hele dag nodig inderdaad.

Hier en daar kom ik ook wat tegen van vrieskisten die op een thermostaat staan, ga ik me ook nog eens in verdiepen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Ik begrijp uit de opening van het topic, dat gas niet gewenst is. In dat geval kies dan zeker voor een koelkast van het type compressor.
Het stroomverbuik is namelijk een stuk lager.

Een compressor KK heeft wel een aantal seconden een aanloopstroom (knipoogje naar Jos :wink: ). Deze is bij mijn 220V KK zo hoog, dat het onderspanningsalarm van de omvormer even piept bij het gebruik van de 80Ah huishoudaccu. Dit gebeurt niet als de zon goed schijnt, dan heb ik voldoende Solar-stroom om dit te compenseren. Sluit ik de 200Ah huishoudaccu op de koelkast aan, heb ik dit "probleem" nooit.

Met andere woorden, ik zou wel een wat zwaardere accu nemen.

Ik heb een vergelijkbare setup als Jos. Sinds voorjaar 2017 en een kleine 10.000km mee gereden. Bevalt prima!!
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Titus »

Als je twijfelt over wel/geen koelkast zou ik gaan voor een kleine koelkast.
Wij hebben een 18 liter compressor koelkast op 12v. Zijn we heel tevreden mee. Zonder willen we echt niet meer.
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... r=koelbox&
Hij gebruikt 36 wat als hij koelt. Dat doet hij maar 10% van de tijd bij 20 graden. Gemiddeld dus 3,6 watt, of te wel 0,3 A.
Hij was niet goedkoop, bijna 400.-, maar de accu kon hierdoor wel een stuk kleiner, en dus goedkoper.
We hebben geen problemen met de piekstroom die hij inderdaad vraagt bij het aanslaan.
Ruimte genoeg voor wat kaas en vleeswaren.
We zijn geen bier drinkers. Jullie wel? Kies dan een wat grotere ;-)
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Kroppie »

ik drink niet veel bier , maar als ik trek heb in een biertje wil ik het wel kunnen drinken en niet op een bierblokje moeten sabbelen. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Een Inventum KK501 zonder vriesvak 60W of KV501 met vriesvak 65W
Dan heb je 90L

Inclusief 10% omvormerverlies heb je dan twee keer zo veel verbruik als bovengenoemde 12V koelkast. Daar staat tegen over 4 keer zo veel volume.

Je behoefte en beschikbare ruimte is bepalend.

Mijn bierverbruik laat ik mij niet over uit :cheers:

Grt. Willart
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Inderdaad liever geen gas.

Ik zit te overwegen om een INVENTUM VK560 aan te schaffen en deze "om te bouwen" tot koelkast.

https://www.alternate.nl/Inventum/vries ... ct/1406291

De interne thermostaat omzeilen met een eigen thermostaat. Een relais laten schakelen. Dus gewoon uitschakelen als de temperatuur op 3graden staat en inschakelen als de temperatuur op 6 graden staat.

Een top loader is ook nog eens wat zuiniger mbt tot temperatuurverlies bij openen. etc.

Wij drinken meer rum, dat kan op kamertemperatuur :)

Een voorbeeld van ombouw:
https://www.olino.org/articles/2009/01/ ... -koelkast/
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Overweging is dus de betere isolatie. Valt me wel op bij de specs van deze Inventum vrieskist dat het A+ is, terwijl de KK/KV501 A++ is.
Waarschijnlijk appels met peren vergelijken. Zijn oorspronkelijk natuurlijk twee verschillende toepassingen.

Maak je deze keuze, dan heb je geen vriesvak. Kan je dus niet even snel iets koud maken. Het bekende biertje :)
Maar ook geen ijsjes of bevroren vlees, groente enz.

De aanloopstroom bij deze kist zal zeker zo hoog zijn, dat een 80Ah klassieke HH-accu niet voldoet.

De keuze van de toegang is afhankelijk van de camper indeling. Vaak is een toegang aan de voorkant geen verloren ruimte omdat je daar loopt. Daarentegen aan de bovenkant vaak wel.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door de Jonckheer »

3 graden in een kk is wel erg koud, de onze wordt nooit kouder dan 6 en dan blijft alles lang genoeg goed. Bovendien is bier op 3 graden niet te drinken.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Een hysteresis (regelgebied van de thermostaat) van slechts 3 graden is in de praktijk ook moeilijk te halen. Is bij een normale koelkast beduidend groter.

Uitschakelen bij 3 graden zal er voor zorgen dat het regelmatig richting de nul graden gaat als de omgevingstemperatuur niet te warm is.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Dank voor de antwoorden, het was ook maar een voorbeeld wat ik genomen had met de temperaturen. De drie graden is redelijk goed te regelen met een arduino en een thermistor. :). Research waardig in ieder geval binnenkort maar eens proberen hier met oude vrieskist die in de schuur staat en kijken wat we ermee kunnen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Ha leuk, er gaat modern gehobbied worden. Ben zelf nog van de oude stempel. Wel elektronica, maar geen digitale besturingen. Me ooit eens gewaagd aan de PIC-controllers. Is het bij gebleven.

PTC- en NTC-weerstanden genoeg mee gestoeid. Kende het woord thermistor trouwens nog niet eens. Nooit te oud om te leren :)

Als je m.b.v. die Arduino de compressormotor kan regelen in capaciteit (vergelijkbaar met het moduleren van de CV-ketel) moet het zeker een kleine regellus worden.

Ik zou zeggen hou ons op de hoogte.

Grt. Willart.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Het idee was eigenlijk om de hele vrieskist te laten zoals hij is en met een relais aan het werk te gaan. Poortje dicht als er stroom nodig is poortje open als er geen stroom nodig is.

En gewoon heel simpel. te warm dan gaat de stroom erop tot hij koud genoeg is dan stroom eraf. Dan warmt het weer heel langzaam op, dan weer stroom erop tot het weer koud genoeg is. Aangezien het om het vrieskist gaat zal hij dus altijd aanslaan als er stroom op staat want voor de thermostaat in de kist zelf is het dus veeeeel te warm. Voor de dubbele controle misschien wel twee thermisters erin hangen.

Zal zeker updates houden.

Volgende vraag, zuivere sinus of gemodificeerde sinusgolf. Gaat zo'n vriezer daarop kunnen draaien? Ze zeggen dat de laptop er ook niet op zou kunnen werken maar mijn broer verteld mij net dat ze een jaar lang de laptop op een gemodificeerde sinusgolf inverter hebben gehad zonder problemen....
Plaats reactie