Koelkast 12v of 230v?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Cee Pee »

Als die fabrikant die waarde er op gaat zetten verkoopt hij geen koelkast meer.
Veel mensen zien dan een hoge waarde en haken gelijk af.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door AadenAnke »

Kroppie schreef:
AadenAnke schreef:Jos, is dat dan een continu vermogen of piek? Ik heb zelf namelijk een van 600 met een piek van 1200 maar begrijp uit wat ik hier lees dat de aanloop spanning daar te lang voor duurd.

Gr. Aad
ligt een beetje aan de kwaliteit van de omvormer hoe lang die piek mag duren, bij de goedkopere is dat meestal minder dan een seconde.
Re

jos
Dat zal het dan wel zijn was iets van 65 euro inclusief verzending bij een web store

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Kroppie »

Cee Pee schreef:Als die fabrikant die waarde er op gaat zetten verkoopt hij geen koelkast meer.
Veel mensen zien dan een hoge waarde en haken gelijk af.
en niemand heeft iets aan zo,n niets zeggende waarde.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

myway schreef:Om ff bij de Ikea kast te blijven, daar staat alleen het verbruik op jaar basis.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60334963/
Maar zoals Jos aangeeft het opgenomen vermogen, die je prima met de aangegeven meter kunt meten, x 8 zou het moeten lukken.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dat is dus bij de meeste opties online. kwh/j waar je niets aan hebt. Ik zou dan toch echt naar de Ikea moeten gaan en daar vragen of ik ze hem op de stroom kunnen zetten en met mijn metertje meten. En dat dat x8 of x10 nemen.

Wat er in het boekje staat klopt dus ook niet altijd :) Dus meten is weten...
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door WhiteVanMen »

Ik krijg de indruk dat dit topic gestart is tijdens het nuttigen van de nodige rum .?

Het gaat van wel of geen koelkast naar een 102 liter ! diepvriezer van alternate , te modificeren en/of aan te sturen via een arduino minicomputer en het volgende moment weer gewoon aan/uit met een relais , en nu weer een koelkast van de ikea.

Is het niet verstandiger om gewoon eens in de kampeerwinkels te kijken wat er te koop is op het gebied van koeling?
Dat levert je dan iets op waar je niet aan hoeft te sleutelen en ontworpen is voor kampeergebruik , cq weinig stroom verbruikt.

Dan hoef je je ook niet druk te maken over omvormers , blok of sinus , gewoon niet nodig!
Laatst gewijzigd door WhiteVanMen op vr 19 jan 2018, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Ik weet niet hoe laat jij aan de rum begint maar ik niet om kwart voor 12 in de ochtend.

En inderdaad werd er over van alles nagedacht, leuk toch? Vind ik in ieder geval wel :)

Ondertussen data aan het verzamelen met een vrieskist aangestuurd, op 4 graden slaat hij aan en op twee graden slaat hij weer af.

In 3 uur tijd heeft hij totaal 15watt verbruikt. dat wil zeggen 5 watt per uur verbruik. Natuurlijk zegt drie uur nog niets en moeten we even een paar dagen meten.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door WhiteVanMen »

Als je graag het wiel opnieuw wil uitvinden.

Komplete overkill toch , als je niet weet of je wel een koelkastje nodig hebt?
Hou het toch gewoon bij 12 volt spul met een bescheiden verbruik ,compressor boxje , blijft het betrouwbaar en werkt gewoon.
.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Ik denk dat een ieder overkill op zijn eigen manier kan opvatten.

Ik vind het leuk om dit zo uit te zoeken en uit te proberen. En als er wat leuks uit komt is dat fijn, en zo niet dan niet.

Maar misschien heb jij een leuk 12v koelkastje ergens gezien voor een mooi prijsje?
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door WhiteVanMen »

Natuurlijk , altijd leuk zo,n campertje als knutselprojekt.
Alleen een beetje met beide benen op de grond blijven , een 102 liter vrieskist in een bestelbusje ??
Dat bedoel ik met overkill.
Als je al twijfelt of je wel een koelkast nodig hebt zou ik het bij een compressor koelbox houden , dan hou je nog wat leefruimte over in je busje.
;;-)
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

Ik ben benieuwd of iemand eens heeft bijgehouden wat het verbruik van een 12v koelkast is gemiddeld over 12 uur met normaal gebruik. Zou leuk zijn om gegeven met elkaar te vergelijken. Volgens mij zijn er alleen geen verbruiksmeters die op 12 volt systeem werken.....
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Die zijn er wel hoor.
Zitten ook in veel campers. Enige is dat die zo gemonteerd zijn, dat ze alles monitoren wat in en uit de accu gaat. Als je de shunt van die meter zo plaatst dat alleen de koelkast stroom gemeten wordt, kan je het gewoon meten.

De bekende low budget accu monitor uit China (Ebay) van 25 euro zou deze meting prima kunnen doen.
Laatst gewijzigd door 309T16 op ma 22 jan 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door 309T16 »

Afbeelding

P.S. Ik heb er nog eentje te koop :wink:
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door Bringamosa »

:) Kijk het is er dus wel. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die data kan/wil/heeft verzameld over het verbruik van een koelkastje. Kan me helpen met het berekenen van capaciteit accu die aangeschaft moet worden.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast 12v of 230v?



Bericht door myway »

Bringamosa schreef:Ik ben benieuwd of iemand eens heeft bijgehouden wat het verbruik van een 12v koelkast is gemiddeld over 12 uur met normaal gebruik. Zou leuk zijn om gegeven met elkaar te vergelijken. Volgens mij zijn er alleen geen verbruiksmeters die op 12 volt systeem werken.....
Ik heb zo’n meting gedaan en wat bleek, de opgave van het gemiddeld verbruik zoals die door Dometic wordt gedaan klop heel aardig.
Plaats reactie