Uitlaat standkachel en doorwading
- JanVanBekkum
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 29 nov 2017, 19:32
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Uitlaat standkachel en doorwading
Ik ga binnenkort de Webasto 3500 diesel standkachel installeren in onze Toyota LandCruiser. Hoe kan ik het beste de rookgasafvoer installeren om geen problemen te krijgen bij doorwadingen?
Met vriendelijke groet,
Jan van Bekkum
http://www.DeEinderVoorbij.nl
YouTube channel: JanVanBekkum (https://www.youtube.com/channel/UC_rT1j ... B6IWTBFsPA)
Jan van Bekkum
http://www.DeEinderVoorbij.nl
YouTube channel: JanVanBekkum (https://www.youtube.com/channel/UC_rT1j ... B6IWTBFsPA)
- pepon
- Berichten: 2434
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Doorwadingen?
Denk dat de meeste hier dit willen voorkomen, vooral met de huidige waterstanden.
Lijkt mij geen makkelijke opgave, denk via het dak?
Groet, Ron.
Denk dat de meeste hier dit willen voorkomen, vooral met de huidige waterstanden.
Lijkt mij geen makkelijke opgave, denk via het dak?
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Mijn Iveco heeft een doorwaadhoogte van 70cm en ik heb ook een webasto uitlaat er onder zitten maar (nog) geen last van instromend water gehad.
Ik ga er vanuit dat jouw Webasto in- en uitlaat iets lager zitten. Kan je daar niet een vol metaal afsluiter tussen zetten, bv een plugafsluiter? Kogel afsluiters hebben vaak een nylon dichting en met hete uitlaatgassen. kom je mogelijk in problemen. Misschien wel geschikt voor de inlaat? Je zit, denk ik, wel aan een maximale lengte van in- en uitlaat.
Ik ga er vanuit dat jouw Webasto in- en uitlaat iets lager zitten. Kan je daar niet een vol metaal afsluiter tussen zetten, bv een plugafsluiter? Kogel afsluiters hebben vaak een nylon dichting en met hete uitlaatgassen. kom je mogelijk in problemen. Misschien wel geschikt voor de inlaat? Je zit, denk ik, wel aan een maximale lengte van in- en uitlaat.
Vriendelijke groet, Berry
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Mijn uitlaat van de kachel , had vroeger een pijpje en daar weer aan een flexibele uitlaat slang/buis.
Je zou daar een messing schuifafsluiter in kunnen opnemen, waar je bij kunt komen om hem open en dicht te draaien.
Jan
Je zou daar een messing schuifafsluiter in kunnen opnemen, waar je bij kunt komen om hem open en dicht te draaien.
Jan
- Bas vd laar
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
- rijschoollucassen
- Berichten: 3066
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Afhankelijk van hoe vaak je een doorwading denkt tegen te komen, is afsluiten met behulp van ducttape natuurlijk ook mogelijk.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Als je de verbrandingsluchtbuis EN de uitlaat spiegel gelijk kan monteren EN alle twee netjes hellend
zoals het eigenlijk altijd hoort DAN zal er geen groot probleem zijn.
Het opstijgend water komt dan van de 2 kanten tegelijk en gaat niet tot in de verbrandingskamer.
Vergelijk het met een emmer die je ondersteboven in een bak water drukt.
Maar vaak zie je allerlei rare kronkels in die slangen en in iedere zink heb je dan een probleem.
Als de verbrandingskamer van de kachel toch onderloopt dan moet je die gewoon weer leegmaken.
En liefst nog dezelfde dag, niet pas 3 maand later.
Modder vinden ze niet leuk.
Is een 3,5 kW luchtverwarming niet te groot voor een LC, met nadien de bekende problemen ?
Denk ook eens na over de motor(aanzuiging)
Die kan echt minder goed tegen water als de standkachel.
En de beluchtingsgaten van de assen en versnellingsbakken.
zoals het eigenlijk altijd hoort DAN zal er geen groot probleem zijn.
Het opstijgend water komt dan van de 2 kanten tegelijk en gaat niet tot in de verbrandingskamer.
Vergelijk het met een emmer die je ondersteboven in een bak water drukt.
Maar vaak zie je allerlei rare kronkels in die slangen en in iedere zink heb je dan een probleem.
Als de verbrandingskamer van de kachel toch onderloopt dan moet je die gewoon weer leegmaken.
En liefst nog dezelfde dag, niet pas 3 maand later.
Modder vinden ze niet leuk.
Is een 3,5 kW luchtverwarming niet te groot voor een LC, met nadien de bekende problemen ?
Denk ook eens na over de motor(aanzuiging)
Die kan echt minder goed tegen water als de standkachel.
En de beluchtingsgaten van de assen en versnellingsbakken.
Groeten Kampo
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Met andere woorden, de doorwaad diepte is afhankelijk van het laagste punt dat problemen gaat geven.
Als je dat bepaald hebt weet je de doorwaad diepte, is dat niet voldoende zal er iets met dat punt moeten gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je dat bepaald hebt weet je de doorwaad diepte, is dat niet voldoende zal er iets met dat punt moeten gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- JanVanBekkum
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 29 nov 2017, 19:32
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Uitlaat standkachel en doorwading
Bedankt voor alle reacties!
We hebben de camper vijf jaar geleden met volledige inrichting (inclusief de Webasto) gekocht en zijn ermee door het Midden Oosten, Afrika en Zuid Amerika gereisd. Tot nu toe hebben we geen doorwadingen hoger dan de treeplank gehad, maar ik weet niet hoe dat voor toekomstige reizen is. Wij hadden voor vertrek de beluchting van de assen al met slangen omhoog laten brengen en hebben een luchtinlaat voor de motor tot boven de cabine. De Webasto heeft het altijd prima gedaan.
Ik ben nu het hele interieur aan het verbouwen waarbij de standkachel op een andere plek moet komen. De verbrandingsluchtbuis zal verticaal door de vloer komen. Mijn plan is nu om hem met een bocht van bijna negentig graden naar achteren te laten wijzen, zodat water er niet ingestuwd wordt en er ook geen water in kan blijven staan. Voor de inlaat ben ik nog aan het kijken. Tot nu toe werd de lucht vanuit de woonruimte aangezogen. We hebben een hefdak met tentdoek, dus altijd behoorlijke ventilatie.
Kampo, wat bedoel je met de uitlaatspiegel en met de "bekende problemen"?
We hebben de camper vijf jaar geleden met volledige inrichting (inclusief de Webasto) gekocht en zijn ermee door het Midden Oosten, Afrika en Zuid Amerika gereisd. Tot nu toe hebben we geen doorwadingen hoger dan de treeplank gehad, maar ik weet niet hoe dat voor toekomstige reizen is. Wij hadden voor vertrek de beluchting van de assen al met slangen omhoog laten brengen en hebben een luchtinlaat voor de motor tot boven de cabine. De Webasto heeft het altijd prima gedaan.
Ik ben nu het hele interieur aan het verbouwen waarbij de standkachel op een andere plek moet komen. De verbrandingsluchtbuis zal verticaal door de vloer komen. Mijn plan is nu om hem met een bocht van bijna negentig graden naar achteren te laten wijzen, zodat water er niet ingestuwd wordt en er ook geen water in kan blijven staan. Voor de inlaat ben ik nog aan het kijken. Tot nu toe werd de lucht vanuit de woonruimte aangezogen. We hebben een hefdak met tentdoek, dus altijd behoorlijke ventilatie.
Kampo, wat bedoel je met de uitlaatspiegel en met de "bekende problemen"?
Met vriendelijke groet,
Jan van Bekkum
http://www.DeEinderVoorbij.nl
YouTube channel: JanVanBekkum (https://www.youtube.com/channel/UC_rT1j ... B6IWTBFsPA)
Jan van Bekkum
http://www.DeEinderVoorbij.nl
YouTube channel: JanVanBekkum (https://www.youtube.com/channel/UC_rT1j ... B6IWTBFsPA)