Tolerantie van boordcomputer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door gsm »

Allemaal bedankt maar even terug naar mijn vraag weet iemand of het relais JD1914 die 1,8W verbruikt storing geeft in de boordcomputer ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Toedeledoki »

Het kan met een relais. De tolerantie in normale gloeilampen is ook vrij groot. Dus een relais erbij op geeft geen probleem. Persoonlijk zou ik niet prutsen en even zo'n setje van Arniepol bestellen. Dan heb je alles. De contactdoos, de bedrading én het schakelapparaat voor 50 Euro. Wil je het met relais doen dan ben je er minimaal 4 nodig. Verlichting, remlicht en 2x knipperlicht.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door gsm »

Bedankt weer, ik heb even gekeken bij Arniepol maar ik zie nergens prijzen.
@Kroppie, om weer wat te leren lijkt het me wel leuk om iets te maken met een TIP122 maar weet jij of de basis begrenst moet worden met een weerstand ?
Ik denk hier aan alleen weet ik niet of de basis 12V kan hebben want ik zie alleen schema´s waar de basis 5V krijgt
Bijlagen
tipcircuit-634981848457314453.jpg
tipcircuit-634981848457314453.jpg (51.78 KiB) 757 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Toedeledoki »

7 polige kost 50 Euro, 13 polige 70 Euro. Ik heb hem laatst gesproken op een beurs. Misschien even mailen of bellen? Ik zie inderdaad geen webshop of iets dergelijks.

4 relais, een zooi kabels en een contactdoos kost je ook al snel een paar tientjes denk ik.
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door KiteFlupke »

Boordcomputer ga die stroom van de relais niet voelen. Persoonlijk om veilig te spelen zou ik vrijloop diode over de relais plaatsen. beter 1 onderdeeltje te veel dan schade aan je boordcomputer.

TIP122, best in de basis een weerstand steken 2K2 of 1K,... is Ok zoals om schets. (Steekt niet zo nauw)
Vce is max 2v@3A dus wat spanningsverlies... jammer remlichten gaan niet op vol vermogen.

BUZ11, Een mosfet met lage weerstand (0.04Ohm) bij 3A dus een spanningsval van 0.36V.

In die af fabriek kabelbomen, je zou moeten weten hoe ze de wagen duidelijk maken dat er een trailer aan hangt, dan is het perfect na te maken maar anders zou ik het kant en klaar komen. (ABS, ESP,... er komt meer bij kijken dan enkel de lampjes)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door gsm »

Bedankt iedereen ik ga ermee aan de slag.
Het wordt geen universeel kabel maar relais en om te knutselen ga ik het ook maken van de TIP122
Met relais is gemakkelijker want als er onderweg onverwacht 1 kapot gaat kan ik die overal gemakkelijker kopen en ik kan gewoon zien dat die het niet doet
Met de TIP is dat niet mogelijk en even repareren is ook niet zo gemakkelijk gedaan onderweg.
Kosten voor 7 relais zijn €10,61 en kabel met stekkerdoos heb ik nog liggen
10 stuks TIP kosten €1,12 dus veel goedkoper maar dat wil ik eerst even uitproberen in de schuur
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Toedeledoki »

Je bent maar 4 relais nodig: 1 voor de verlichting (scheiden links/rechts is niet nodig), 1 voor de remlichten, en 2 voor de knipperlichten. Heb het zelf al eens gebouwd zo. Maar toen wist ik nog niet dat er universele modules voor waren. Ik vind het een hoop werk om een paar tientjes uit te sparen. Maar ieder zijn hobby :wink:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door gsm »

Klopt met 4 kan het maar stel een relais raakt defect onderweg dan doen beiden achterlichten of remlichten het niet en daarom plaats ik voor elke lamp een eigen relais.
Daarbij komt dat ik aan één kant 3 relais gaat plaatsen en aan de andere kant 4 dus niet alle 7 aan één kant waardoor ik een kabel van de ene kant naar de andere kant moet aanleggen.
De 7e is voor de mistlamp
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Kroppie »

zet de tips 122 wel op een koelplaatje want door de spanningsval zullen deze zeker bij die voor de verlichting wat in tegenstelling tot remlicht en knipperlicht constant brand redelijk warm worden, een mosfet heeft minder verlies dus ook minder warmte.
led lampjes geeft ook minder warmte in de transistors.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Toedeledoki »

Prachtige constructies allemaal voor iets dat gewoon te koop is :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Kroppie »

en is leerzaam en geeft voldoening als je iets maakt wat net zo goed werkt en stukken goedkoper is, en je word inventief, en je leert dingen die ook voor iets anders te gebruiken zijn .

sommige mensen kopen een dure zonnepaneel regelaar die ook een startaccu bij kan houden, ik doe het met een diode en een lampje kost hooguit 2 euro, en niet eens voor het geld maar voor de gein.

en sommige mensen schilderen, terwijl je schilderijen gewoon kan kopen, of gaan zelf koken terwijl er genoeg restaurants zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Toedeledoki »

Dat is inderdaad waar.

Helaas heb ik niet zo veel tijd en moet iets als een aanhanger aansluiting gewoon werken bij mij. Ik koop dan liever wat beproefds. De prijzen die de dealers vragen voor dit soort dingen is totale waanzin. Daarom is de oplossing van Arniepol een mooie middenweg.
Ik was trouwens hoogst verbaasd dat bij mijn trekhaak van 140 Euro gewoon een prima werkende module zat.
Deze module piept zelfs als er een lampje van de aanhanger stuk is. Kan de parkeersensoren uitschakelen en heeft aansturing voor de achteruitrijlichten en het mistachterlicht.

Terugkomend op de vraag hóe een auto zou moeten herkennen dat er een aanhanger achter zit. In de kontaktdoos zit een microswitch. Die wordt bediend door de ingestoken stekker. Deze schakelt tevens de mistachterlichten van de auto uit.

De modules van Arniepol en die standaard bij de trekhaak zitten hebben deze mistlamp uitschakeling ook. En ze kunnen overweg met achterlichten die "duty-cycle" gestuurd worden (zeg maar 21 watt lampen die op halve kracht branden). Dat is namelijk wel een serieuze uitdaging om dat met relais geregeld te krijgen :wink:
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Toon »

tot welk bouwjaar zit de verlichting niet via de boordcomputer en dus niet via de canbus ???
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tolerantie van boordcomputer



Bericht door Kroppie »

dat is denk ik een beetje merk en type afhankelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie