Motorrem Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Motorrem Ducato



Bericht door WdePundert »

Aloys is ervaringsdeskundige. :shh:
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Motorrem Ducato



Bericht door hathi »

Dus een motorrem,bediend door het contact slot ?.:bow:
Hans
Toedeledoki

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Er staat weer een hoop onzin in dit verhaal:

1e: Een moderne diesel onderbreekt de inspuiting volledig als er op de motor afgeremd wordt. Dus contact uitdraaien heeft geen zin!

2e: Contact uitdraaien is bij mijn bus levensgevaarlijk. Omdat de auto dan al op het stuurslot gaat. Bij de meeste auto's is het inderdaad pas als de sleutel eruit getrokken wordt. Maar bij bepaalde (of alle?) Ducato 250 achtigen gaat hij al op het stuurslot zodra het contact uitgedraaid wordt.

3e: De aanwezige luchtklep in de inlaat sluiten levert juist minder remmende werking op. Er is geen lucht meer om te comprimeren en de motor gaat lichter draaien. Bij de oude tdi's van VW bleef deze klep wel eens hangen en als je hem dan start klinkt het alsof de distributie riem eraf ligt. (Geen compressie dus). Ook grote industriële compressoren worden op de inlaat gesmoord als de gewenste druk bereikt is. Deze gaan dan ook lichter draaien.

Een klep in de uitlaat zou kunnen werken. Maar ik zie het nut daar echt niet van in. Zeker niet bij een 3 liter. Die van mij remt veel sterker op de motor af dan de vorige 2.3. En zelfs met autoambulance erachter is het bergaf geen enkel probleem. De juiste vernsnelling, 3000+ toeren is geen enkel probleem. Zeker onbelast niet. En af en toe stevig en kort remmen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Kroppie »

ja, je kan het, of niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31976
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Bob Diesel »

En je snapt of je wil het niet snappen :roll:

beneden komen doe je toch :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Motorrem Ducato



Bericht door cobes »

waar ik vooral benieuwd naar was of het nadelen voor de huidige motoren heeft, ik heb net een nieuwe adria twin die zal het niet nodig hebben en ook mijn vorige Rapido 4250 kg kon zonder maar wel regelmatig in de eerste gang naar beneden en persoonlijk heb ik er een hekel aan om een motor onbelast op hoge toeren te laten gaan, maar dat zal aan mij liggen. ik gebruikte de motorrem met de vrachtwagen ook vaak in plaats van de gewone rem, zo gaat je remvoering langer mee en blijft je remolie ook langer optimaal. ik heb me al vaker afgevraagd waarom die smoorklep niet op campers aanwezig was er rijden best wel wat overladen campers rond en in de bergen rijden er genoeg zonder de nodige ervaring en dan is elk hulpmiddel toch ook mooi mee genomen.
in mijn nieuwe zit een systeem wat bij de afdaling moet helpen maar als dat die hill descent control is en deze gewoon op de remmen werkt hadden ze die er net zo goed uit kunnnen laten.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Marco Polo »

HDC is eigenlijk bedacht voor in het terrein naar het schijnt.
http://www.autoguide.com/auto-news/2017 ... trol-.html
Lift mee op het ABS systeem dus de normale remmen.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Marinus »

Een HDC systeem werkt alleen in de eerste versnelling en tot een maximum van circa 10 km/h. (moet zijn 30 km/h)
Het is niet bedoeld als motorrem voor in de bergen maar eerder voor het nemen van zeer steile afdalingen.

Het systeem werkt zoals een ESP systeem maar dan alleen bij beperkte snelheid.
Als je een steile afdaling maakt, en de eerste versnelling is ingeschakeld, dan zorgt het HDC systeem ervoor dat de snelheid niet hoger dan circa 10 km/h kan oplopen.
Als de snelheid hoger dreigt op te lopen dan 10 km/h worden automatisch de remmen ingeschakeld.
Laatst gewijzigd door Marinus op ma 08 jan 2018, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Motorrem Ducato



Bericht door travelscout »

"Er staat weer een hoop onzin in dit verhaal"


Eens, Paul!
Paul.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31976
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Bob Diesel »

Dan horen we graag hoe het ECHT, werkt
Zonder onzin :roll:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Peter LMC »

Valt wel mee.
Beetje tussen de regels doorlezen en een en ander juist interpreteren.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Marinus »

Neem aan dat Travelscout hierboven reageert op een bericht van Paul Snip?
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motorrem Ducato



Bericht door @3 »

Of zou hij het met die onzin van Paul eens zijn?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Toedeledoki

Re: Motorrem Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Contact uitdraaien heuvelaf is onzin en levensgevaarlijk. Mijn bus gaat dan op het stuurslot! En de inspuiting wordt sowieso onderbroken bij gas los. Kijk maar naar de verbruiksmeter die geeft dan 0 liter/100 km aan.

Een klep in de inlaat levert juist minder remmende werking op. Er is dan geen lucht meer om te comprimeren. De zuigers trekken in het ideale geval een vacuum. Een drukverschil nooit groter dan 1 bar. De compressiedruk gaat naar 20 bar... Wat zal er harder remmen? Een diesel die helemaal geen lucht krijgt gaat ook als een malle in het rond bij het starten. Alsof de distributieriem eraf ligt.

Een klep in de uitlaat zou iets remmende werking kunnen opleveren. Maar is dat de moeite waard? En kan het kwaad dat er een behoorlijke overdruk in het uitlaatsysteem ontstaat? Er zit immers ook EGR en een roetfilter op tegenwoordig. Het zou mij de moeite niet waard zijn.

Ik snap het probleem ook niet. Gewoon laten gaan in de versnelling. Zolang het motortoerental niet boven het maximum toegestane toerental komt is er geen enkel probleem. Dit kan hij onbelast makkelijk aan. Zelf houd ik hem zo rond de 3500 toeren als het steil naar beneden gaat. Gaat het te hard even kort en krachtig remmen en weer laten lopen. Moet je te vaak remmen dan de snelheid naar beneden en een versnelling terug. Zelfs met een beladen aanhanger geen probleem op deze manier.
Plaats reactie