Pompschakelaar Hymer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Pompschakelaar Hymer



Bericht door Arie55 »

Had ooit op het forum: Nederlandse Caravan Club een schema gevonden "Nooit meer nieuwe kranen nodig" van K.Robers, nagebouwd. https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... _nodig.pdf Het schema is op basis van een IRF4905. Vandaag probeerde ik dat in te bouwen, maar werkte niet. Het het gehannis maakte ik ook even sluiting. Zekering vervangen en verder...

Bij mij zit er in de hangkast een boardnet verdeeldoos (foto). Blauw is 12Volt en bruin is Massa. Ik werd verward met de zwart-blauwe-bruine draad bij elkaar (1). Daar bleek spanning op te staan wanneer een kraan open gezet werd. In het caravan artikel zou dit 'signaal' de boel 'omhoog trekken'. Waar het in het schema juist omlaag getrokken werd.

Door te meten wanneer wat en waar iets opstaat, kwam ik verder. Was al bezig te bedenken hoe het caravanschema voor mijn doel toch zou werken. Een pauze inlassen, thee drinken en even opwarmen, bleek het schetsen van de situatie verhelderend. Het kan natuurlijk ook met een relais. Daar heb ik er zat van. Even een schets maken, paar draadjes met schuifstekkers erop en aansluiten.

Arie
Bijlagen
Schema.jpg
Schema.jpg (48.16 KiB) 685 keer bekeken
HangKast1.JPG
HangKast1.JPG (195.3 KiB) 684 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Pompschakelaar Hymer



Bericht door Kroppie »

word toch al jaren aanbevolen om de pomp via een relais te sturen om de schakelaar in de kraan niet te zwaar te belasten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Pompschakelaar Hymer



Bericht door 't Busje »

Ik heb daar een tijd geleden ook naar gekeken, maar het uiteindelijk gewoon met een autorelais gedaan. In onze huidige camper zit af fabriek een autorelais, aangestuurd vanuit drie kranen.
Waterpomp

De waterpomp wordt door middel van een aan/uit relais onder de gootsteen ingeschakeld.

85 – geschakelde plus van bruin/blauwe schakeldraad van de keukenkraan via bruin van kroonsteen (middelste positie)
30 – oranje plus van het systeem via geel/groen van kroonsteen (bovenste positie)
86 – massa via blauwe draad van kroonsteen (onderste positie); de massa van de waterpomp (blauw) is hier van afgetakt
87 – plus van de waterpomp (bruin)
87a is niet aanwezig (enkelvoudig relais)

De LED verklikker is met rood (plus) en zwart (min, massa) via de kroonsteen (middelste resp. onderste positie) direct met de schakeldraad van de kraan en de massa verbonden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Pompschakelaar Hymer



Bericht door Arie55 »

Dat is zo, Jos. Maar andere meer prioriteit dingen kregen voorrang. Het frutsel uit Nederlandse Caravan Club, vond ik wel zo mooi. Lekker geruisloos, nu hoor ik flink kling-klak. Zeker nu het relais tegen de wand zit gelijmd. Maar dat maakt niet uit, is een mooi teken/terugkoppeling DAT het werkt.
Zo'n enkelvoudig relais dat 50A mag/kan schakelen gebruikt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie