Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: compressorkoelkast, mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Aloys »

campercamper schreef:Het lijkt mij juist ideaal lekker alles op 12v, tijdens het rijden, en bij stilstand op de huishoudaccu.
Door het verbruik houd je het ook nog wel even vol
Als de compressor draait loopt er naar onze koelkast (65L) circa 4,5A aan stroom. Wanneer de compressor
afslaat loopt er 0A aan stroom. Dat ding loopt dus gewoon altijd op de huishoudaccu, daar is ie immers op
aangesloten.

Wanneer we rijden wordt die huishoudaccu door de motor bijgeladen. Afhankelijk van hoe leeg die accu is
loopt er tussen de 1A (één of minder, bij volle accu) en 40 tot 50A aan laadstroom. De koelkast draait nog
steeds gewoon op de huishoudaccu.

Staan we aan de paal, dan wordt de huishoudaccu bijgeladen door de ingebouwde acculader. Maximaal 20A
per uur. De koelkast draait nog steeds gewoon op de huishoudaccu. Is de huishoudaccu vol, dan loopt er van
de lader minder dan 1A stroom naar de huishoudaccu.
Springt nu de compressor van de koelkast aan, dan gaat de lader meteen circa 5Ah laden, om het stroom-
gebruik door de koelkast te compenseren.

Vanwaar dit verhaal? Ik lees steeds dat mensen hun compressorkoelkast willen "omschakelen". Dan weer
aan de startaccu, dan weer naar de paal. Nergens voor nodig. Mijn compressorkoelkast 'hangt' altijd aan de
huishoudaccu en is (alleen wanneer ie draait) slechts een relatief kleine gebruiker.
Vergelijkbaar met (voorheen) 5 halogeen lampjes.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Atoz »

Aloys schreef
Vanwaar dit verhaal? Ik lees steeds dat mensen hun compressorkoelkast willen "omschakelen". Dan weer
aan de startaccu, dan weer naar de paal. Nergens voor nodig. Mijn compressorkoelkast 'hangt' altijd aan de
huishoudaccu en is (alleen wanneer ie draait) slechts een relatief kleine gebruiker.
Vergelijkbaar met (voorheen) 5 halogeen lampjes.
En het kan nog gekker....
Zelfde koelkast als Aloys heb ik en die krijgt ALLEEN maar zonnestroom via de HH accu.

Verder kun je in de Ikeoo niet alleen Zweedse mosterd maar ook kleine koelkastjes op 230 v voor rond de honderd euro kopen. Dan een omvormer (zoals Jonkheer reeds schreef) en als fijn tuning Kroppie zijn ondertussen wereldberoemde thermostaat schakeling.

Gegroet
Guido
Laatst gewijzigd door Atoz op vr 15 dec 2017, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: compressorkoelkast, mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door ducati 900 »

de Jonckheer schreef:Dat scheelt meer dan de helft. Een kleine 230 v kk heb je al voor een €150 en een omvormer ook voor zoiets of wat meer. Wel moet je er rekening mee houden dat het geheel wat meer stroom zal gebruiken dan een 12 v exemplaar. Maar een huishoud kk is wel een stuk betrouwbaarder door het ontbreken van elektronica.
Ik heb dezelfde koelkast als Jos en op een chinees van € 35 werkt perfect.
Voor € 170 klaar.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Atoz »

@ben
Welke specificaties heeft jouw omvormer.
Kwestie dat de ts weet heeft dat het geen 300 Watt omvormer mag zijn.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door ducati 900 »

1500 Watt continue en 3000 Watt piek maar dat is overdreven want ik wil er ook nog een dakairco
op aansluiten.
Ik heb een paar weken proef gedraaid met een chinees van 1200 wat continue en 2400 piek.
En dat ging ook goed en was evengoed ook € 35 inkl. verzenden.
Het verhaal van dat hij na een uur pas aan mag, dat is als hij op de kop heeft gestaan of
op de zij heeft gelegen.
Er zit olie in het systeem om de compressor te smeren.
Dat moet wat onderin blijven.
Maar dat lukt bij "normaal" gebruik in de camper heel goed.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op za 16 dec 2017, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Iveco4x4 »

Ik rijd al meer dan 10 jaar rond met een Waeco compressor-kk en echt niet alleen over mooi gladde asfaltwegen.
Hij staat dag-en-nacht aan zonder probleem. (even afkloppen :wink: )
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door ChristiaanvB »

Volgens mij kan een compressor koelkast prima aan blijven tijdens het rijden. Wel weet ik van een nieuwe koelkast thuis dat deze na transport eerst een aantal uren moest staan. Maar dat zijn waarschijnlijk andere koelkasten en deze bewegen niet een beetje tijdens transport, maar worden wellicht bijna geheel gekanteld, vandaar.

Maar:
Als ik weer zou kiezen zou ik toch voor een absorptie koelkast gaan. Deze heeft de flexibiliteit om op 220, 12 volt en gas te kunnen. Een compressor koelkast kan alleen op 12 volt (of 220). Nadeel is dat wanneer je vrij wil staan (zonder stroom en geen zonnepanelen)
- zeker bij warm weer - de compressor koelkast de accu behoorlijk snel gebruikt wat het vrij staan nogal beperkt.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door ducati 900 »

Ik zou na 10 jaar met een absorbtie en 3 jaar compressor kk nooit weer anders willen.
Bij temperaturen boven 30 graden was het altijd een beetje spannend de eerste 10 jaar.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door PaulBng »

Ik ga het van de zomer even aankijken, maar ik heb het vage gevoel dat de absorptie kk op marktplaats gaat, en er een 230v thuis kk in komt.
Heb reeds een omvormer die zo nu en dan kijkt of er vraag is naar zijn diensten.... Ben je altijd verzekerd van ne koude biertje, mits je het niet in het vriesvak legt
Gebruikersavatar
Peter&Wenny
Berichten: 59
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 21:08
Locatie: Brunssum Zuid Limburg

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Peter&Wenny »

Al twee campers om cq uitgerust met een 12V Waeco compressor koelkast hebben er nooit problemen me gehad ook niet tijdens het rijden en wij willen nooit geen andere meer !Koeld perfect ook bij plus 30 graden waar wij met absorbtie koelkasten toch een probleem kregen om het biertje koel te houden ! Staan geregel vrij en met een zonnenpaneel van +- 100 w hadden wij ook naar 5 dagen nog geen lege HH accu ! Bijkomend voordeel dat je niet altijd moet om schakelen naar 12 V of 230 V en gas wat wij ook nog wel eens vergeten waren met alle gevolgen van dien (geen koud biertje bij aankomst !! :bang:
Enigst naardeel is dat ze niet geheel geruisloos zijn maar dit is met goede isolatie tot een minimum te beperken !
Nb als je een 230 V koelkast op een omvormer laat draaien hou er dan rekening me dat je een anzienlijk hoger stroom verbruik hebt !
ALLES KOMT GOED!!!!! OOIT
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Cee Pee »

Dat "aanzienlijk hoger stroomverbruik" valt wel mee hoor een procent of tien als de koelkast in bedrijf is en als hij niet draait alleen het sluipverbruik van de omvormer en dat is bij mij heel weinig, op de verbruiksmeter is dat ongeveer een half ampère.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door PaulBng »

Je kunt de 12v schakelaar van een absorptie koelkast toch gewoon altijd aan laten staan? Als de motor niet draait mag die het niet doen...
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door jansloos »

Trekt hij de HH accu niet leeg dan?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Compressorkoelkast mag niet aan tijdens het rijden?



Bericht door Cee Pee »

Als de zaak goed is aangesloten gaat het rode 12volts lampje alleen maar branden als de motor draait, en werkt de koelkast ook alleen op 12volt als de motor draait.
En als de motor draait heb je stroom zat en wordt de accu dus niet leeggetrokken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie