Mogelijke condensvorming in dieseltank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door kampo »

Misschien een korte synthese van wat hier allemaal geschreven werd.

Wat gebeurt er als je een camper lang gaat wegzetten met een lege dieseltank:
- Er zit meer vochtige lucht in de tank en dat kan/zal meer watercondens geven.
- Dat water hoopt zich onderaan in de dieseltank op
- Water is heel schadelijk voor motor en injectie, slechte smering en zwavelzuurvorming.
- De hoeveelheid gecondenseerd water is klein bij tanks van 80 liter maar over de jaren stapelt het zich op.
- Grote temperatuurverschillen zoals winterberging in een onverwarmde serre zorgen voor meer condensatie.
- Water condenseert op de koude wanden,dat kan iets trager gaan bij kunststof tanks maar op lange termijn maakt het niet uit
- …

Voordelen van de dieseltank voor het wegzetten goed te vullen:
- Weinig lucht in de dieseltank is weinig condensatie van het vocht dat daar in zit

Nadelen van wegzetten met een helemaal gevulde dieseltank:
- Meer diesel is potentieel voor meer algengroei
- Zeker als het aandeel biodiesel groot is 7% (FAME) of er al water onderin de tank zit.
- Een volle tank met oude diesel kan niet versneden worden tot verse diesel door bijtanken.
- Kan overlopen door uitzetting bij stijgende temperatuur als de tank nokvol gevuld is
- Kost een pak geld.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door Toon »

ik ben in de veronderstelling dat de meeste toch wel een km of 10 moeten rijden vanaf het tankstation naar de stalling
dus 1 probleem kan volgens mij dan toch wel afgeschreven worden
namelijk de regel van het uitzetten bij grotere temperatuur verhoging
ook omdat er meestal bij de eerste afslag van de pomp gestopt wordt met tanken
dus vol weg zetten is bijna nooit echt vol
er blijft dus best wel ruimte over voor het uitzetten
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door kampo »

Toon het overlopen blijkt meer voor te komen.
Bij mij is het al 2 keer gebeurd.
Dat kwam door hem meteen weg te zetten na het tanken.
Een keer in combinatie met scheefstand.
Dat doe ik dus niet meer want diesel opruimen is niet leuk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb trouwens nog nooit condens aangetroffen op een oppervlakte van een van mijn voertuigen in de stalling.
Het zal er wel te droog zijn.
Ik vermoed dan ook dat daar geen condensatie in de dieseltank optreed via de wanden van die tank.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door Toon »

Dan vul je zeker tot het randje
Maar normaal is het pistool er geheel in
Dan tot de afslag
Daarna nog een keer in dezelfde stand tot hij weer afslaat
En klaar
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door Kroppie »

dedruivenplukker schreef:Ik heb trouwens nog nooit condens aangetroffen op een oppervlakte van een van mijn voertuigen in de stalling.
Het zal er wel te droog zijn.
Ik vermoed dan ook dat daar geen condensatie in de dieseltank optreed via de wanden van die tank.
voorkomen is beter en kost niets, die brandstof gebruik je bij begin van de volgende keer toch weer.
maar nogmaals het moet niet, als je het niet wil, vooral niet doen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door dedruivenplukker »

Jos, ik neem je advies ter harte!
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.
:wink:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door Arie55 »

@kampo

Wat raad jij dan aan om te doen of te laten?


Het aftoppen is een welbekend gegeven bij de beroepschauffeurs. Zij worden van hoger hand opgedragen, dat te doen. Die "hoger hand" figuren, zullen het toch ook ergens van mee hebben gekregen.

Doordat ik zelf altijd met benzine auto's gereden heb, kreeg ik met deze materie ook te maken. Dus het web afstruinend, kwam ik dit artikel tegen: https://www.pdf-archive.com/2017/12/18/pbo/ Een artikel dat ingaat op de diesel bug en welke middelen daartegen zijn. Ook in dit artikel wordt er ingegaan op het beter voorkomen dat genezen aspect.

Tot dusver heb ik niet meer gedaan dan alle filters te laten vervangen. Als ik die 'bug' zou hebben, zou die handeling niets geholpen hebben. Nu het weer zo actueel is, vraag ik me af; waar zou bij mij een water aftap zitten? Of zou dat automatisch gaan bij het filter?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
cgb

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door cgb »

@ de druivenplukker;

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nooit condens hebt aangetroffen op de oppervlakte van voertuigen in de stalling. Dat komt omdat er doorgaans weinig verschil in temperatuur en luchtvochtigheid zal zijn tussen binnen en buiten de stalling. In theorie zou je, wanneer je een voertuig dat uit de kou buiten komt in een stalling met zachte en vooral vochtige lucht zet, condens kunnen verwachten. Maar wanneer komt dat voor?
Zag overigens een paar dagen geleden een mooi voorbeeld van hoe vocht in een brandstoftank zou kunnen condenseren: ik had voorgebakken broodjes gekocht. Die stonden maar even in de koude achterbak van de auto en het plastic van de van de verpakking raakte van binnen uit beslagen. De temperatuur van de verpakking was kennelijk gedaald tot onder het dauwpunt van de beschermende atmosfeer waarin de broodjes houdbaar gehouden worden.

Carel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door kampo »

Arie55 schreef:@kampo
Wat raad jij dan aan om te doen of te laten?...
Bedankt Arie voor je artikel over Diesel "bug" kende ik niet :thumbup:

Met volle of lege tank de winterberging is.. als moeten kiezen tussen de pest en de cholera.
De voor en de nadelen werden hier opgesomt.
Toevoeg middelen als Grotamar ook. In het artikel staat dat het preventief toevoegen beter is als curatief naderhand.
Als verkoper of journalist zou ik dat ook schrijven.

Het is allemaal een kwestie van even nadenken. Hoe is de situatie bij je eigen camper.
Zelf heb ik er nooit diesel condens problemen gehad. Dus ik let er niet op ... leeg of vol stallen zoals het me uitkomt.
Wel in mijn geval steeds recentere voertuigen, meestal binnen gestald, regelmatig rijden, waterafscheider op de diesel, filters altijd preventief veranderen is me goedkoop, enz...
En ik kan je verzekeren dat er pijnlijk veel liters diesel in en door mijn tanks gaan. :sick:

Wel heb ik af en toe problemen gezien bij anderen maar die doen net het tegenovergestelde.
Niet naar omkijken, buiten stallen, lang laten staan en vooral na jaren heel veel vervuiling in de tank.
En ook nooit een tank leeg gereden...
Een booteigenaar had 3000 liter getankt en achteraf bleek, na 5 jaar, dat die eerste vulling nog niet op was.

Vooral bij voertuigen vanaf 15 jaar oud die in occasie gekocht werden. Die hebben soms al een heel leven gehad.
Wat ik zou doen is op een ouder voertuig, de dieseltank eens demonteren en leeggieten.
Dat is volgens mij veel meer noodzakelijk als het met volle dieseltank wegzetten.
Groeten Kampo
Plaats reactie