Mogelijke condensvorming in dieseltank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door jurgenc »

En heb het artikel over FAME terug gevonden.
Hieronder een uittreksel:

"De diesel die gebruikt wordt door Jan en alleman is voorzien van een biocomponent (fatty acid methyl ester of FAME) voor ongeveer 7 % van het volume. Deze component beperkt de bewaartijd. De koude kenmerken van de dieselbrandstof zijn daarenboven in functie van het seizoen, dat wil zeggen dat er winter- en zomerdiesel bestaat." Hij vervolgt: "Het gebruik van een militair voertuig is niet te vergelijken met een persoonlijk voertuig! Bijvoorbeeld de tank, die in de zomer is volgetankt en dan niet bewogen heeft gedurende een bepaalde periode, zal startproblemen ondervinden in de winter, omdat er componenten zijn ontstaan die de filters en leidingen zullen verstoppen. FAME geeft aanleiding tot een zwakkere oxydatiestabiliteit, waardoor er onoplosbare afbraakstoffen gevormd worden, die de bewaartijd van de brandstof beperken. FAME heeft een grotere affiniteit met water, zodat een microbiologische besmetting een stroperige massa doet ontstaan, die de filters doet dichtslibben."
H20
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door TestCase »

kampo schreef:Metalen geleiden goed de temperatuur(verschillen), plastics zijn isolerend.
Op termijn krijg je inderdaad ook dezelfde temperatuur op een plastic tank als op een metalen.
Maar doordat het trager gaat, later komt, condens krijg je op de koude vlakken bij temperatuurverschillen,
zal je altijd minder condens hebben in een kunststoftank. De temperatuur en het temperatuurverloop zijn bij een geïsoleerd vat iets stabieler als bij een stalen vat.
Laten we aannemen dat we 2 tanks van dezelfde inhoud hebben, een van kunststof en een van metaal. Beide vol met diesel en daarna halfleeg gereden op hetzelfde moment, temperatuur en luchtvochtigheid. Beide tanks met inhoud koelen uiteindelijk af tot de buitentemperatuur wanneer het kouder wordt, kan 1 dag verschil inzitten desnoods 3 dagen. Omdat dezelfde lucht met dezelfde relatieve vochtigheid afkoelt tot dezelfde temperatuur ontstaat er in beide tanks evenveel condens toch? Condens ontstaat omdat afkoelende lucht niet meer dezelfde hoeveelheid water kan vasthouden en het dus waterdruppels vormt zowel op het metaal als op het kunststof en drupt op de diesel.
Kom maar eens in de kunststof zandbak voor mijn kleinkinderen kijken, deksel helemaal vol condens na een koude nacht.
Sorry maar ik kan er niets anders van maken.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door kampo »

Ja ik begrijp je redenering wel en op zich klopt die ook.

In een metalen tank met bv 80 liter vochtige lucht zit bij een bepaalde temperatuur inderdaad evenveel vocht als in een plastic tank met 80 liter lucht. In principe dus evenveel condens potentieel. Tot daar klopt het.

Maar door de veel betere isolatie van plastic gaat de temperatuur in de plastic tank veel trager afkoelen. Daardoor gaat er minder lang en minder hevige condensatievorming zijn op de wanden van de plastic tank.
Condensatie ga je altijd hebben tegen de koudste vlakken. Kouder en langer, geven meer condens. Plastic wanden zijn minder lang en minder diep koud als metalen wanden.
Op het eind van het seizoen gaat dat een verschil in hoeveelheid waterafzetting in de tank geven.
Hoe veel meer is theorie en kan je misschien zelfs berekenen…
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door Kroppie »

in het heel kort :D :
mee eens !

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door rijschoollucassen »

Een dieselmotor krijgt van de opvoerpomp ruim diesel bedeeld. dit wordt niet allemaal verbruikt en wordt via de retourleiding weer naar de tank gevoerd, inmiddels wel enigszins opgewarmd. Zo kan de tankinhoud na een forse rit flink toegenomen zijn. De (nog warme) lucht boven de diesel koelt in de nacht af en condenseert. Gevolg dus water in de tank. Vooral na een lange rit niet met een bijna lege tank wegzetten, gelijk aftanken

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door dedruivenplukker »

Jaap:
Zo kan de tankinhoud na een forse rit flink toegenomen zijn.
Dat heb ik nu nooit. :DD :( :(
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door rijschoollucassen »

rijschoollucassen schreef:Een dieselmotor krijgt van de opvoerpomp ruim diesel bedeeld. dit wordt niet allemaal verbruikt en wordt via de retourleiding weer naar de tank gevoerd, inmiddels wel enigszins opgewarmd. Zo kan de temperatuur van de tankinhoud na een forse rit flink toegenomen zijn. De (nog warme) lucht boven de diesel koelt in de nacht af en condenseert. Gevolg dus water in de tank. Vooral na een lange rit niet met een bijna lege tank wegzetten, gelijk aftanken

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door rijschoollucassen »

rijschoollucassen schreef:
rijschoollucassen schreef:Een dieselmotor krijgt van de opvoerpomp ruim diesel bedeeld. dit wordt niet allemaal verbruikt en wordt via de retourleiding weer naar de tank gevoerd, inmiddels wel enigszins opgewarmd. Zo kan de temperatuur van de tankinhoud na een forse rit flink toegenomen zijn. De (nog warme) lucht boven de diesel koelt in de nacht af en condenseert. Gevolg dus water in de tank. Vooral na een lange rit niet met een bijna lege tank wegzetten, gelijk aftanken

Jaap

:bang: Foutje, even ge-edit. Had al veel langs zien komen, maar de opwarming van de tank nog niet. Vond het wel belangrijk.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door dedruivenplukker »

Vroeger zette ik hem ook vol weg in de stalling, overdreef daar ook wel in. Te vol weg gezet bij koud weer en bij warme temperaturen een overgelopen tank door de uitzetting van de diesel. :bang:
Na een jaar na een lange tijd niet rijden ( 9 maanden) diesel alg in de volle tank.
Stalen tank van 120 liter met tussenschotten.
Ik kon voor een flink bedrag aan diesel weg brengen.
Nu zet ik hem bijna leeg weg, is niet volgens het boekje maar kost me minder.
Bij de eerste rit even een beetje tanken en het voor filter controleren op viezigheid.
Gaat gelukkig goed soms gooi ik er fungicide in voor het stallen, soms niet.
Het is wel een oud hok, zonder vochtafscheider in de dieselleiding en makkelijke techniek.
Vraag me nu af of het water in de diesel misschien in het hoofdfilter achterblijft.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
cgb

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door cgb »

@ Kampo;

Even een nuancering op wat je zegt over het verschil tussen een metalen- en een kunststoftank.
Inderdaad zal de kunststoftank langzamer afkoelen, omdat kunststof warmte minder goed geleidt. Maar als de temparatuur oploopt, duurt het daarom ook langer voor de inhoud weer op een hogere temperatuur komt. Dus in principe is er wat dat betreft geen verschil tussen beide soorten tanken.
Verder: het is niet zo dat plastic wanden " minder lang en minder diep koud als metalen wanden" zijn. De snelheid van afkoelen en weer opwarmen van beide materialen verschilt, maar uiteindelijk zal een kunststoftank net zo goed de omgevingstemperatuur aannemen als een van metaal.
Wanneer je met (warme) handen verschil tussen de temperatuur van metalen en kunststoffen voorwerpen ervaart, heeft dat een andere reden:
omdat metaal warmte beter geleid zal een metalen oppervlakte meer warmte aan je vingers onttrekken dan wanneer je kunststof aanraakt. Op het metaal vormt je vinger een warmtebronnetje, en de omgevingslucht koelt dat weer af. Bij slechter geleidend kunststof is de omvang van dat bronnetje kleiner, het koelt minder af en voelt vergelijkenderwijs minder koud aan.

Hoop zo uitgelegd te hebben wat ik bedoel,
Carel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door Kroppie »

ach, hoe het precies komt maakt niet uit , feit is dat er in een lege tank meer condens kan ontstaan dan in een volle, daarom dus vol wegzetten, is geen voorschrift , enkel goede raad

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cgb

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door cgb »

Daar zijn we het in ieder geval over eens x:DD
C.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door TestCase »

@cgb Dank ik had het al half opgegeven om hier op door te gaan
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mogelijke condensvorming in dieseltank



Bericht door kampo »

cgb schreef:...Even een nuancering op wat je zegt over het verschil tussen een metalen- en een kunststoftank.
... Hoop zo uitgelegd te hebben wat ik bedoel
Volgens mij heb je gelijk met deze nuancering. Ik was er eigenlijk al een beetje op aan het wachten.
Je hebt er over nagedacht en het goed uitgelegd.
Het enige wat zou kunnen is dat er in het begin, door de beter geïsoleerde plastic wanden minder afkoeling is waardoor het vocht in de lucht “iets” minder snel condenseert.
De temperatuurverschillen zouden dan door de betere isolatie bij plastic minder groot zijn.
In ieder geval maakt, als de temperaturen gelijk zijn, het verschil tussen metaal of plastic wanden op langere termijn niets meer uit.

Er kan bij een gesloten tank volume niet meer water condenseren dan dat er in de lucht zit. Als al het vocht uit de lucht eenmaal gecondenseerd is, zal dat zakken tot onder de diesel.
Daar zit het ingekapseld en kan dus niet meer (bij normale temperaturen) verdampen. Je hebt dan bovenin een nieuwe stabiele situatie (verzadiging) waarin enkel nog wat diesel kan verdampen en condenseren.
Groeten Kampo
Plaats reactie