Waterpomp met 5 ribben

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camper 1999
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 19:34

Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Camper 1999 »

Beste allemaal,
Ik zal ons in het kort even voorstellen: in 2013 een Peugeot Boxer Pössl gekocht (uit 1999). Zeer blij mee, veel gezien in Noorwegen, vele kilometers gemaakt en ondanks de roest aan de onderkant hopen we nog een paar jaar met deze camper te kunnen reizen.
Dan mijn vraag: een kennis wil voor ons een nieuwe distributieriem plaatsen en tegelijkertijd een nieuwe waterpomp. Echter geeft hij aan dat er alleen een waterpomp te vinden is met 3 ribben in plaats van 5 ribben. Iemand een idee? Het gaat om een 2.5Tdi, 1999 met 107pk.
Zelf heb ik er geen verstand van maar heb aangegeven dat ik een bericht op het forum hier zou plaatsen.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen!
Groeten, Jorrit
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Ronk »

Ik heb op de site van Mister auto gekeken en voor jouw type de 107pk staan er 4 pompen varieërend in de prijs van 29,95 tot 82 euro allen met 5 ribben.
Gebruikersavatar
Camper 1999
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 19:34

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Camper 1999 »

Dank je wel Ronk voor je reactie. Kun je mij vertellen hoe ik kan zien dat het voor 5 ribben is?
Het punt is namelijk dat een waterpomp voor ons type Peugeot volgens alle auto-onderdelenwebsites 3 ribben zou moeten hebben, maar in onze camper zit er gek genoeg een met 5, en die moet dus ook weer door eentje met 5 vervangen worden.
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Ronk »

Jorrit, ik dacht dat jij het aantal verstevigings ribben bedoelde op het waterpomp huis, maar nu viel bij mij het kwartje dat je het aantal groeven op de pouli van de waterpomp bedoelt.
Ik zie idd ook dat alle waterpompen 3 ribben hebben van jouw type, ik denk dat je dan een andere motor er in hebt zitten een andere verklaring heb ik niet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Kroppie »

als die pomp voor de rest hetzelfde is, hoeveel ribben heeft de riem nu?,3? dan past een 3ribben (3pk) riem. dus ook een 3 ribben poulie.
de ribben riem (multiriem is de juiste naam)is niet de distributie riem, en is van buiten te zien

heeft de auto airco enof zwaardere dynamo?, dan word vaak een bredere(5pk i.p.v. 3pk) riem toegepast i.v.m. meer vermogenoverdracht nodig door de airco/zwaardere dynamo.
terwijl de motor hetzelfde blijft.( pk = de aanduiding voor het aantal ribben)

en anders ff langs een peugeotdealer, hoewel peugeot spoedig stopt met magazijnen (dus ws ook met magazijnkennis )bij de dealers, alles gaat via het centraal magazijn ergens in nl.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camper 1999
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 19:34

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Camper 1999 »

Dank voor jullie hulp en reactie!
Ik ga het doorgeven. Het kan goed zijn dat de dynamo of motor inderdaad zwaarder is.
Groeten,
Jorrit
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door KiteFlupke »

hey,

Geef je chassis nummer eens... mss vind ik dan wat voor je.
En volgens mij ga het over riemen met 3 of 4 ribben in. Je moet eens zien op de riem wat daar op staat

1201A3 gok ik dat onderdeel nummer is, maar zonder die VIN/chassis nummer ben ik niks... sorry
Gebruikersavatar
Camper 1999
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 19:34

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Camper 1999 »

Kite Flupke: Het chasisnummer is VF 3233J4215712156

Riem bekijken is even lastig, zit nu op mijn werk. Kan ik later even opzoeken.
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door KiteFlupke »

riem is 946 K3, 3 ribben, eerste getal mag afwijken.
Pomp 1201A3, omslagpunten van smallere riemen was 1996.

zie bijlage schermafbeelding
Bijlagen
2.5 DJ5TED.png
Waterpomp
2.5 DJ5TED.png (312.82 KiB) 1014 keer bekeken
Gebruikersavatar
Camper 1999
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 19:34

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door Camper 1999 »

Kite Flupke,
Dank voor je informatie en tijd. Ik ga het doorgeven!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door kampo »

Zou je de titel van deze thread nu niet juist zetten ?
Ondertussen ken je de juiste benaming van hetgeen je bedoelt.
Groeten Kampo
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Waterpomp met 5 ribben



Bericht door kareltje cola »

de peugeot/citroen motor heeft de waterpomp boven de versnellingsbak en er zijn 2 types mogelijk. een pomp met 3 ribben en andere pomp met 4 ribben.

de fiat (sofim) motor heeft de waterpomp aan de distributiezijde zitten,als deze nog geen lekkagesporen en speling vertoont kan je deze nog laten zitten.ofwel preventief laten vervangen.

mvg Glen
Plaats reactie