Opgelost: Truma B10 boiler werkt niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door Digiwalker »

Toppie kroppie
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22838
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door PaulBng »

Of een koperen plaatje aan het eind van een soldeerbout schroeven. Kun je alle pootjes aan een kant loshalen.
Maar de suggestie van Jos is veel eenvoudiger!
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door FkoNL »

Dat wordt zelf klussen zie :). Prima, dan ga ik even de onderdelen bestellen en een middag uitzoeken om e.e.a. te doen.

Hierbij nog een foto die (bijna) gelijk is aan mijn printplaat. Alle onderdelen in een rood vierkant wil ik vervangen. De condensatoren omdat die vaak kapot gaan. De grote zwarte diode wil ik even loshalen, daar meet ik nu beide kanten 0 weerstand op, dus het lijkt me dat die ook kapot kan zijn.

Verder nog tips?
Bijlagen
55052.jpg
55052.jpg (266.49 KiB) 1467 keer bekeken
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door Digiwalker »

Stuur een foto van beide zijden svp van jouw printplaat, kunnen we meekijken. Let op verkleuringen rond de componenten.
Gebruik je neus om verbrande componenten op te sporen. Geen geintje hoor. Meet ook de relais. Ohmse weerstand v.d. spoel ca 2000 ohm. En of de contacten niet blijven kleven. Test met 9 volt batt. .let op de soldeerbout absuluut geen soldeerpistool of meer dan 8 watt.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door FkoNL »

Top, zal vanavond even foto's maken van voor en achterkant!
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door FkoNL »

Gisteren vergeten, dus hierbij de foto's!

Ga ook even bij Conrad speuren naar de onderdelen.
Bijlagen
Boiler print 2.jpg
1988 Truma b10 printplaat achterkant
Boiler print 2.jpg (228.21 KiB) 1308 keer bekeken
Boiler print 1.jpg
1988 Truma B10 printplaat voorkant
Boiler print 1.jpg (203.37 KiB) 1308 keer bekeken
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door FkoNL »

Update: Ik ben de onderdelen aan het bestellen, de meeste kan ik wel vinden maar bij 1 heb ik nog een vraag:

- FRAKO EPJ 470-40v (Zo'n torentje)
> Is dat hetzelfde als deze? https://www.conrad.nl/nl/elektrolytisch ... 88624.html

Die ze verkopen is geen torentje maar blijkbaar wel dezelfde werking?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door Kroppie »

als de capaciteit uf gelijk is en het voltage v is gelijk(of hoger) dan gewoon gebruiken, in de loop der jaren zijn door andere materialen de afmetingen veranderd doet niets af aan de werking,

LET wel OP de polariteit +en min!!!, en ook weer met een tye-wrap of lijm vastzetten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door KiteFlupke »

hey,

als die diode 0Ohm geeft is die al zeker stuk en heb je het probleem al gevonden. Diodes geven het wel eens op na verloop van tijd. (kom ik frequent tegen)
rest componenten. relais weer vast solderen net als links onder de transfo/spoel.

Condensatoren, 40v, zal je minder snel vinden, die van 50 volt passen ook wel. staand liggend, allemaal gelijk voor deze toepassing, enkel polariteit zetten of ze exploderen.
Desolderen, in tegenstelling tot iedereen pak ik een boutje van aliexpress met wat vermogen in. (60watt) de ene kant van het component trek ik aan, terwijl ik de andere kant snel heet stook
Voordeel van met hoger vermogen te werken is dat alles sneller gaat en zo de printplaat minder snel los laat.

(zelf zou ik enkel de diode vervangen...)
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door FkoNL »

Kroppie schreef:als de capaciteit uf gelijk is en het voltage v is gelijk(of hoger) dan gewoon gebruiken, in de loop der jaren zijn door andere materialen de afmetingen veranderd doet niets af aan de werking,

LET wel OP de polariteit +en min!!!, en ook weer met een tye-wrap of lijm vastzetten

jos
Prima, heb hem besteld.
KiteFlupke schreef:hey,

als die diode 0Ohm geeft is die al zeker stuk en heb je het probleem al gevonden. Diodes geven het wel eens op na verloop van tijd. (kom ik frequent tegen)
rest componenten. relais weer vast solderen net als links onder de transfo/spoel.

Condensatoren, 40v, zal je minder snel vinden, die van 50 volt passen ook wel. staand liggend, allemaal gelijk voor deze toepassing, enkel polariteit zetten of ze exploderen.
Desolderen, in tegenstelling tot iedereen pak ik een boutje van aliexpress met wat vermogen in. (60watt) de ene kant van het component trek ik aan, terwijl ik de andere kant snel heet stook
Voordeel van met hoger vermogen te werken is dat alles sneller gaat en zo de printplaat minder snel los laat.

(zelf zou ik enkel de diode vervangen...)
Prima, dan begin ik wel met de diode. Daarna even de weerstand op het bordje meten.

Alles is besteld, hopelijk kan ik dit weekend prutsen :).

Thnx voor de tips!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door Kroppie »

ga niet zelf zitten prutsen, laat dat aan de vakman over . :-B :lol3:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door FkoNL »

Update: de diode bleek uiteindelijk goed. Heb toen de 2e verdachte vervangen, de grootste rechtopstaande condensator. Daarna was de kortsluiting weg. Bordje in de boiler gezet, lampje ging op groen en ... warm water! :cheers:

Dank voor alle tips, nog de bedrading van de koelkast checken en dan zijn we klaar voor de vakantie! :-B
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door Peter LMC »

:-B :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma B10 boiler werkt niet



Bericht door Kroppie »

goed werk !! :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie