AGM-accu in plaats van gel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Ad van Munster
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 22:46
Locatie: 't Zand (NH)

AGM-accu in plaats van gel?



Bericht door Ad van Munster »

In onze Camper (adria compact SL 2015 zit standaard een gel semi tractie accu van 95 amp als huishoud batt.
Er zit een SCHAUDT Elektroblok (lader) EBL 226b met OVP in gemonteerd met een 2 keuze schakelaar:
lood-Gel of Lood Acid .
Ik heb ergens gelezen dat voor een AGM semi tractie batterij de Gel laad stand van dit elektroblok ook gebruikt mag worden??
Als dit inderdaad zo is ga ik liever over op AGM ivm de mogelijkheid van verder ontladen onder de 50% zonder nadelige gevolgen
voor de betreffende batterij. In onze vorige camper( Adria matrix 2013) zat standaard een AGM accu gemonteerd,
maar deze had een ander type/merk elektroblok. Deze accu beviel ons erg goed wat betreft het gebruikers gemak!
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
Ad en Loes

Rijden in een Hymer 588 Exis T
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Kroppie »

elke ontlading van meer dan 50% van de capaciteit heeft voor elke accu het gevolg dat de levensduur minder word, misschien bij een agm iets minder snel maar korter leeft ie.

en juist voor een agm accu is het heel belangrijk dat ie op de juiste manier geladen word .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door myway »

Net als in een andere topic hier de vraag waarom een agm, als de lader van de wagen er niet geschikt voor is?
Neem je hoge stroom af?
Een agm plaatsen omdat die dieper ontladen kan worden is onzin net zoals Jos aangeeft.
Wil je een agm zet er dan ook een geschikte lader in met voldoende capaciteit.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door de Jonckheer »

Wil je meer capaciteit zet er dan een grotere accu in. 95 Ah zal in veel gevallen te klein blijken omdat je maximaal 50% kunt gebruiken. Die 50% is de grens, beter is het daar niet in de buurt te komen en de accu niet verder 40% te ontladen (dat geld voor elke accu, alle mooie verkoop praatjes ten spijt). Hij zal dan een behoorlijke tijd langer meegaan. Maar hoe bepaal jij eigenlijk hoever de accu ontladen is? Heb je daarvoor een goede, op de juiste accu ingestelde accu monitor? Zo niet is het natte vinger werk.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Toon »

belangrijk is
met hoeveel moet de accu geladen worden bijvoorbeeld 14,7volt
wat levert de EBL op de gewenste stand is dat maar 14,2 volt
is dat ook niet goed voor de accu
hij komt namelijk niet vol
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Metor »

Als je geen AGM stand op je EBL hebt, zou ik het risico niet nemen dat de accu niet goed geladen wordt. Dan zul je de lader moeten aanpassen of vervangen.
Waarom wil je overigens de GEL accu vervangen?
Een GEL accu is normaal gezien een uitstekende accu met een zeer lange levensduur. Enige nadeel is dat hij minder grote piekstromen kan leveren, bv in geval bij een 1000W of meer omvormer. Die zou ik er niet aanhangen. Voor de rest zijn GEL zeer goede accu's waar je niet veel omkijken naar hebt. Uiteraard oppassen dat hij niet te diep ontladen wordt, maar dat geldt voor elke accu.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Hermes »

https://www.accuserviceholland.nl/servi ... ndleiding/

Kijk wat hierin beschreven staat daar kun je zien hoe alles gebruikt moet worden. Succes!!
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Paul Willem »

Ad, ik heb dezelfde EBL in onze camper zitten en een paar jaar geleden een AGM accu geprobeerd. Was niet echt een succes, na 2,5 jaar was de capaciteit van de accu afgenomen tot 40% doordat de AGM niet juist werd geladen door de EBL. Daarna een Gel accu geplaatst en deze zit er 6 jaar in een geeft nog geen krimp.
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Wij hebben Exide gel accu*s en doen er gemiddeld 7 jaar mee,zou niet anders wilen.
En er zit een 1000 W. omvormer in.

Groet Bob.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door seth_space »

kroppie
elke ontlading van meer dan 50% van de capaciteit heeft voor elke accu het gevolg dat de levensduur minder word
Je doelde hier ongetwijfeld op loodaccus, die inderdaad dit probleem hebben.
Voor diegenen die wat meer willen investeren zijn er wel alternatieve accus zonder loodtechniek, die dit probleem niet hebben. Zoals een lifepo4. Stuk duurder, maar veel meer Ah voor je geld.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Ad van Munster
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 22:46
Locatie: 't Zand (NH)

Re: AGM accu inplaats van Gel



Bericht door Ad van Munster »

aller eerst iedereen bedankt voor jullie reactie!
De reden dat we voor AGM wilden gaan was inderdaad dat ontlading tot 20% mogelijk was volgens bepaalde fabrikanten van AGM accu's ?
en ik wilde nog een 2e huishoud batterij plaatsen onder de passagier stoel welke op zijn kant moest ivm de beschikbare ruimte eronder.
Dit had ik ook in onze vorige camper. Maar om nu een ander elektroblok met AGM keuze mogelijkheid te plaatsen gaat me te ver....
ik koop dan wel 2 nieuwe gel accu's en zie wel hoe ik dit met plaatsen (de ruimte )ga oplossen.
Ad en Loes

Rijden in een Hymer 588 Exis T
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM-accu in plaats van Gel



Bericht door Toon »

ook wij hadden onder de bijrijders stoel te weinig hoogte voor een tweede AGM vlies accu
het probleem opgelost door de accu dieper te plaatsen
dat lukte door de bekleding onder de accu weg te snijden zo kon hij een kleine 5 cm zakken
toen paste de accu wel eronder
zo kan hij niet verschuiven en verder nog op geklemd tussen het draai plateau en de accu met een klosje hout
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
BGvP38
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 18:13

Re: AGM-accu in plaats van Gel



Bericht door BGvP38 »

Hallo
Ik ben sinds 3 jaar in het bezit van een camper.
Nu snap ik niet zo goed , hoe ik mijn accu’s moet onderhouden.
Mijn start accu is 3 jaar oud (44ah)en deze is denk ik teneinde .
Ik heb ook 2 huishoud accu’s onder de stoelen , en zonnepaneel.
Kan iemand mij vertellen hoe het 1 en ander nu werkt ivm opladen?
Als ik de camper thuis aan het stroom zet dan laden denk ik alleen mijn hh accu’s op?
Zit er mogelijk een verbinding naar de start accu?
De start accu heb ik opgeladen en geeft vol aan maar hij trekt het niet om te starten.
Mvg Gijs van Panhuis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM-accu in plaats van Gel



Bericht door Kroppie »

Hallo, als we weten welk merk en type camper u heeft , kunnen sommige leden hier u exact vertellen of uw startccu geladen word aan de paal.
en in uw geval zou ik de startaccu eens laten testen in een garage, een accu die pas geladen is en vol aangeeft en niet in staat is de auto te starten is meestal overleden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie