Intercooler op de J5 2.5 TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door bas_noord »

Afgezien van thermische voordelen en een legere portemonnee zal het plaatsen van een intercooler totaal GEEN effect hebben. Sterker: het kan ook averechts werken, door het afkoelen van de lucht daalt de druk en zal de de begindruk aan het begin van de compressie slag lager zijn en dus ook je compressie einddruk. Dit verlies aan druk levert dus uiteindelijk ook lagere gemiddelde verbrandings druk op. Je zal dus ook de turbo druk moeten verhogen, dit kan door het stangetjes tussen actuator en bypass van de turbo moeten verstellen. Ik dacht zo uit hoofd inkorten. Wil je meer vermogen dan moet je de turbodruk verhogen en ook de brandstofpomp moeten bijstellen. Helaas zit daar nog nauwelijks ruimte voor meer brandstof in. Er is wel een optie maar dan moet je in de pomp de slag van de persplunjers moeten vergroten (schroefje op de roterende as)

In feite maak je dan de motor net als die van de CX. Die heb ik er zelf ook al een aantal jaar inliggen en is net zo betrouwbaar als het J5 blok...voordeel wat die heeft is dat er al groter verstuivers inzitten en een grotere pomp...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door blizard »

Inderdaad, het houd een keer op, je kan er niet meer uithalen dan wat je erin stopt
Gek_van_dat_ding
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 dec 2017, 23:49

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Gek_van_dat_ding »

Ik heb hier ook al eens eerder over nagedacht, nog niet uitgevoerd helaas. Wat ik zou doen is eerst een drukmeter monteren en kijken wat de turbodruk nu is, dus zonder de intercooler. Na het plaatsen van een intercooler kijken of de druk lager is geworden, ik verwacht van wel. Immers, je hebt te maken met leiding verlies (langere buizen/slangen) en de weerstand van de intercooler zelf. En ook door de temperatuurdaling, volgens de algemene gaswetten (van Boyle-Gay Lussac enz., Wikipedia: algemene gaswet) zal de druk afnemen. Eenvoudig uitgelegd: beetje (omgekeerd) effect van de snelkookpan: Het volume is constant (deksel zit immers op de pan) maar de temperatuur loopt op (door je kookplaat) en dus neemt de druk toe. Bij afkoelen dus het omgekeerde: Volume blijft constant, door afkoelen zal de druk dalen. Mijn moeder hield de pan altijd even onder de koude kraan totdat het deksel iets inzakte, dan was de druk weer weg.
In onze auto dus ongeveer zo: volume constant, immers dezelfde turbo, lucht wordt afgekoeld door de rijwind in je intercooler, hierdoor zal de druk dus dalen.
Tot zover de (globale, ideale) theorie.
Dus eerst druk meten, na monteren intercooler nogmaals en dan wastegate afstellen zodat je weer op de oorspronkelijke druk zit. Volgens mij zit je dan veilig. Iets hoger kan altijd nog.
Je hebt nu bereikt dat er meer zuurstofmoleculen per liter lucht in je motor komt, meer zuurstof is altijd goed.
Omdat je meer zuurstof hebt zou je ook meer brandstof toe kunnen voegen, dus door de pompopbrengst te verhogen (het schroefje waar al eerder overgesproken werd) maar ik zou eerst een kijken wat het effect is zonder dat te doen.
Wat ik ook zou willen weten: hoe warm is de lucht zonder en met intercooler? Dat zou je kunnen meten met een zgn. K-type temperatuurvoeler die je op een multimeter aan kunt sluiten. Daar zit een dun draadje aan, dat kan je wel tussen een slangaansluiting gemonteerd krijgen, de voeler hangt dan in de lucht.

Nou ja, zo maar wat gedachten, een expert ben ik zeker niet.

Groet, Koen
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Peter LMC »

Welkom Koen op dit forum met je eerste bericht. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Kroppie »

dat schroefje om de slag van de plunjers te verstellen is bij de j5 met gemonteerde pomp bijna niet bij te komen, laat staan fatsoenlijk afstellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door blizard »

Turbodrukmeter zit er op. Is ook een draadje van geweest
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door travelscout »

Wat is nu de laagste druk die je waarneemt?
Paul.
cgb

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door cgb »

@Koen;

Wat de bedoeling van de intercooler is, namelijk meer zuurstof in de cylinders te krijgen, heb je mijns inziens erg goed uitgelegd.
Alleen, de snelkookpan van je moeder.... Daar speelt iets anders mee: stoomvorming.
De druk in een snelkookpan wordt vooral zo hoog omdat het water gaat koken, dus in plaats van vloeistof gasvormig wordt. En het gas (waterdamp) wil meer ruimte hebben dan het als vloeistof had. Die heeft het niet in pan, dus loopt de druk op.
Wanneer je moeder de wanden van de pan afkoelt, kan het gasvormige water daar op condenseren, neemt het veel minder ruimte in en daalt de druk. Op dat principe is de stoommachine ook gebaseerd.
Maar willen we naar het stoomtijdperk terug? Diesel ontwikkelde zijn motor juist als alternatief.

Groet,
Carel
Gek_van_dat_ding
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 dec 2017, 23:49

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Gek_van_dat_ding »

Carel heeft gelijk. Maar als je geen water in de pan doet (raad ik niet aan) zal de druk van het gas ook oplopen bij temperatuurverhoging (en dus gelijkblijvend volume). Boyle- Gay Lussac gaat dan wel op.
Omgekeerd geldt ook: als je gas comprimeert (volume verkleint)dan neemt de druk én temperatuur toe. Zo werkt de (diesel)motor, temperatuur wordt zelfs zo hoog dat de ingespoten brandstof ontbrandt (zonder vonk).

Dat is het gevaar als je iets probeert eenvoudig uit te leggen, er is altijd iemand die het (terecht!) beter weet.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Hoofdnoorman »

Het lijkt een prachtig verhaal, maar ik denk niet dat het klopt.
Het vergroten van de ruimte door extra cooler en eventueel langere slangen heeft geen invloed op de turbodruk.
Wel zal het langer gaan duren voordat de turbo de druk heeft opgebouwd. Al zou je er dus een complete 2500 liter compressorketel achter hangen, uiteindelijk wordt de druk zoals de turbo is afgesteld. Weliswaar wat later en misschien was je dan net de bult al over en heb je het vermogen al niet meer nodig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door travelscout »

Wil je echt optimaal profijt hebben van een after-market intercooler dan is het inderdaad allemaal minder eenvoudig als je zo direct verwacht.

Behalve een turbodruk die iets daalt zijn er nog veel meer belangrijke factoren.
Zoals de temperatuurverlaging per m3 gecomprimeerde lucht, bij de inlaat van de motor zelf.
Daarvoor zal er voldoende doorstroming en koeloppervlakte nodig zijn.
Dat bereik je inderdaad hooguit toevallig, doordat je de juiste intercooler hebt liggen in je "malle pietje magazijn".

En dan hebben we het nog niet over de stijgende behoefte aan de hoeveelheid lucht, als het motorvermogen inderdaad stijgt. Ik denk daarom niet dat de "try and error" methode, hier handig is. Daarmee blijf je bezig.

p.s. errata: het is de luchtmassa die stijgt door afkoeling en niet het volume....
Paul.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door 309T16 »

Bedankt voor de reacties. Toch wel wat elkaar tegensprekende meningen.
Heb alles al klaar liggen voor een test. Echter een wat dringendere zaak nu. Het stuurhuis lekt opeens wel erg veel ATF-olie. Dat eerst maar eens fixen. Jos maar even PB'en :wink:
Daarna verder met de intercooler.
Hoofdnoorman schreef:Het lijkt een prachtig verhaal, maar ik denk niet dat het klopt.
Het vergroten van de ruimte door extra cooler en eventueel langere slangen heeft geen invloed op de turbodruk.
Wel zal het langer gaan duren voordat de turbo de druk heeft opgebouwd. Al zou je er dus een complete 2500 liter compressorketel achter hangen, uiteindelijk wordt de druk zoals de turbo is afgesteld. Weliswaar wat later en misschien was je dan net de bult al over en heb je het vermogen al niet meer nodig.
Ben het hier helemaal mee eens. De waste-gate regeling is ook helemaal mechanisch zonder een elektronische terugkoppeling en beïnvloeding.
Gaat gewoon open zodra er een bepaalde druk zich voordoet. Doordat ik met een turbodrukmeter rijd en na al die jaren vertrouwd ben met het motorgedrag, ken ik ook duidelijk het verschil met de opbouw van de druk bij de verschillende buitentemperaturen.

Dat een air-to-air intercooler zorgt voor een langere luchtweg is bekend en geeft alleen en tijdsvertraginsgeffect.
Dat de straks geplaatste intercooler zonder enige wijziging aan de motor/turbo afstelling een nadelige invloed zal hebben, geloof ik zeer zeker ook niet. Dit heb ik al meerder malen kunnen simuleren. Het rijden met een buitentemperatuur van -5 t.o.v. + 35 graden Celsius werkt tenslotte ook niet nadelig.

Zoals ik al aangaf, heb ik redelijk wat ervaring met turbo's en intercoolers op benzine motoren (Peugeots en Subaru). Niet voor niks 309T16 als nickname :wink:
Ik heb bijv. al 20 jaar een redelijk zeldzame Peugeot 405T16. Zijn er een paar honderd van gemaakt. Is ook de enige Peugeot met een veerbol-systeem, geleend van de Citroën PSA broer. Is technisch gezien een zeer eigenzinnige auto voor de beginjaren 90.

Daar zit een turbo op met een intercooler. Aparte van deze turbo-setup is, dat er geen air-to-air inzit, maar een air-to-liquid cooler. Er wordt d.m.v een pomp koelvloeistof door de intercooler gepompt en deze relatief warme vloeistof wordt dan door een kleine radiator gepompt. Deze radiator is dan frontaal in de rijwind geplaatst. Is een wat duurder systeem met als voordeel, dat je de luchtweg veel korter kan houden. De zogenaamde extra turbolag a.g.v. de langere slangen is niet aanwezig.

Met deze auto heb ik aardig wat metingen gedaan. Leuke ervan is, dat als je de vloeistofpomp van de intercoolervloeistof uitschakelt, je dus eigenlijk geen intercoolerfunctie meer hebt, maar wel dezelfde luchtweg blijft bestaan!
Afgezien dat je vermogen inlevert, hetgeen ik kan meten met zowel een Apexi als G-tec systeem, zie je ook de duidelijke verschillen in drukopbouw en luchttemperatuur na de turbo.

Het gaat mij bij het gebruiken van een intercooler op de J5 primair om bij extreem warm weer toch niet te veel vermogen moeten inleveren. Iets wat ik gewoon waarneem. Verder als techneut en hobbyist gewoon leuk om te doen :!:
Eerst er maar eens mee gaan rijden en temperaturen van boven de 30 garden ervaren. Daarna zie ik wel verder of ik de brandstofpomp of turbodruk ga veranderen.

Grt. Willart.
cgb

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door cgb »

@ Willart;

Interessant wat je vertelt over die Peugeot. Zorgt dat systeem er ook voor dat de lucht die uit de intercooler komt steeds de zelfde temperatuur heeft, onafhankelijk van de buitentemperatuur?
Want dat is wat mij altijd verbaast van het "gewone" intercoolergebeuren; de mate waarin de gecomprimeerde lucht afgekoeld wordt door de koeler erg van de buitentemperatuur afhangt. Bij -10 wordt er veel meer gekoeld dan bij +35 en dat zou heel wat uit moeten maken. Maar misschien heb ik het fout...

Carel
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door 309T16 »

travelscout schreef:Wat is nu de laagste druk die je waarneemt?
Vraag je dit aan mij?
Plaats reactie