Nee is geen temperatuur geregeld systeem. Is ook niet gewenst. Je wilt een zo koud mogelijke inlaatlucht-temperatuur bereiken.cgb schreef:@ Willart;
Interessant wat je vertelt over die Peugeot. Zorgt dat systeem er ook voor dat de lucht die uit de intercooler komt steeds de zelfde temperatuur heeft, onafhankelijk van de buitentemperatuur?
Want dat is wat mij altijd verbaast van het "gewone" intercoolergebeuren; de mate waarin de gecomprimeerde lucht afgekoeld wordt door de koeler erg van de buitentemperatuur afhangt. Bij -10 wordt er veel meer gekoeld dan bij +35 en dat zou heel wat uit moeten maken. Maar misschien heb ik het fout...
Carel
Klopt niet helemaal, wat je zegt Carel. Het is relatieve koeling. Er wordt gekoeld met buitenlucht.
De inlaatlucht voor de turbo is vrijwel gelijk aan de wisselende buitentemp. Daardoor is de lucht achter de turbo ook sterk wisselend van temperatuur.
Stel je hebt een buitentemp van +20 en na de turbo is dat dan 80 graden.
Bij een buitentemp van -5 graden is de luchttemp na de turbo dan in orde van 50 graden.
In beide gevallen wordt er met de intercooling geprobeerd de temperatuur na de cooler weer op het niveau van de buitentemp te krijgen. Kouder kan natuurlijk niet.
Kouder dan buitenlucht kan d.m.v. stikstof spuiten op de intercooler. Zit op sommige Subaru Impreza's/Mitsubishi EVO's.
Stikstof is ook handig bij een sprint vanwege de stilstand en het opwarmen van de cooler a.g.v. gebrek aan rijwindkoeling.
Niet op mijn Impreza. De leeftijd van sprintjes ben ik ontgroeid
Enige stomme van het systeem in de 405 is, dat de koelvloeistof waarmee de turbo gekoeld wordt, dezelfde is als het koelwater van de motorkoeling. Een goede modificatie hierop is het scheiden van de twee systemen. Dus een aparte radiator en reservoir met slangen voor de waterkoeling van de intercooler. Dat hebben de meeste T16 eigenaren gedaan en doet veel.
Willart