Stroomverbruik

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stroomverbruik



Bericht door blizard »

Zuoden zijn accu's daar beter van worden?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Stroomverbruik



Bericht door gsm »

Zijn accu´s niet maar het stroomverbruik wel en dus hou je meer stroom beschikbaar of je kan langer kijken x:D
Mijn TV verbruikt 50% van de tv van TS plus heb je geen omvormer meer nodig x;-) x:D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Stroomverbruik



Bericht door rijschoollucassen »

Mijn vraag ging erom dat ik niet goed wist hoe het met het verbruik van mijn tv gesteld was. Nu blijkt dat deze mogelijk zuiniger kan, maar niet de oorzaak is van de storing. Ik zal dus naar nieuwe accu's moeten gaan omkijken. Tv kan ik natuurlijk altijd nog vervangen, maar dat lost het probleem niet op.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Ik het twee AGM 120Ah accu's, met een Schaudt EBL 226 +OVP. Nu lees ik dat niet alle EBL's AGM accu's aankunnen. Klopt deze configuratie dan wel? EBL staat op Gel-accu's ingesteld. Dat het allemaal weer geld gaat kosten weet ik, maar dat doe ik dan liever in één keer goed.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomverbruik



Bericht door myway »

Neem je vaak in één keer hoge stroom af?
Als dat niet het geval is waarom dan een agm.
Bij hoge stroom moet je denken aan meer dan 1/5 deel van de accucapaciteit.
Op het ebl zal er een instelling staan, als daar agm bij staat is hij geschikt voor agm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Stroomverbruik



Bericht door rijschoollucassen »

Leuke van een gebruikte camper is dat je opgescheept zit met de (verkeerde?) besluiten van de vorige eigenaar. Ook de dealer heeft daar niets aan gedaan of niet gezien/gekeken. Aanvankelijk bleken de accu's niet geheel volgens de regels aangesloten, met als gevolg dat de ene op 30% zat en de andere op 90. Na het correct aansluiten zijn deze accu's gaan nivelleren, natuurlijk ten koste van de beste accu. Afgelopen dagen gebleken dat de capaciteit dus onvoldoende is.

Op zoek naar nieuwe accu's, ga je eerst eens kijken wat je hebt, en dan blijkt dat de geplaatste AGM-accu's helemaal niet bij de EBL passen. Wordt mijn keuze dus blijkbaar beperkt tot lood-zuur of lood-gel accu's. Nu nog zien welke....

Met 230Wp aan zonnepanelen, was het wrs nog goed gegaan, maar de zon heeft zich afgelopen dagen niet laten zien.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomverbruik



Bericht door myway »

Wat is het stroomverbruik?
Maak eens een overzicht en dan ook eens kijken wat het hoogste stroomverbruik in een keer is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Stroomverbruik



Bericht door rijschoollucassen »

Stroomverbruik is denk ik gemiddeld. Led verlichting, inverter die 1500w vermogen heeft, maar bijna nooit nodig heeft. Geen schotel en dergelijke. Waterpomp, truma boiler etc. Niets bijzonders dus.

Zit nu te kijken nar de Varta LFD serie...

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomverbruik



Bericht door myway »

Ik mis al de tv en hoe kijk je dan tv, zal toch ook een ontvanger nodig zijn.
Waar gebruik je een 1500 watt inverter voor, water koker, koffie apparaat, accu laden voor fiets??
Sommige inverters hebben soms ook een hoog eigen verbruik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomverbruik



Bericht door Kroppie »

als je het verbruik wilt weten heb je niets aan gegevens als:niets byzonders dus , probeer wat nauwkeuriger het verbruik te bepalen , hoeveel verbruikt iets, en hoelang gebruik je het , dan alles bij elkaar tellen, dan heb je een redelijk nauwkeurige schatting van je gebruik, en reken niet naar je toe maar van je af, aan een uitkomst van +-ongeveer heb je niet veel, neem er dus ff de tijd voor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomverbruik



Bericht door travelscout »

Tja, als je het in één keer goed wilt doen...

Die schaudt kan maximaal met 18A laden, ongezond weinig voor een paar lege 240Ah - AGM´s (gezonder is tenminste plm. 50A). Bedenk dat dit in de praktijk vaak minder is, omdat je tijdens het laden ook nog andere stroomsnoeperts hebt.

Bovendien kun je op pagina 14 van de handleiding in het midden van het grafiekje zien,
Dat ook hier de EBL nooit in de Gel stand moet worden gezet. Zelfs in de normale stand is "volladen Uo", op 14,3V m.i., te lang.
Bovendien lijkt me die 14,3V te weinig (is dit niet aangepast in de EBL dan??).
Overigens hangt dit allemaal vooral af van de specifieke laadkarakteristiek van jouw AGM´s.
Te diep ontladen is eigenlijk onmogelijk, gezien de OVP bescherming.
Maar wel geldt, zoals voor iedere accu, dat vaker dieper ontladen, de levensduur bekort.
Een AGM kan daar beter tegen dan een gewone semi-tractie of zelfs een GEL.
Dit ligt weer aan de specifieke eigenschappen van accu´s die wil vergelijken.

Gezien de gehele voorgeschiedenis, lijkt het me dus niet zo gek, dat ze inderdaad naar eeuwige accuvelden zijn.
Met zonnepanelen zou ik eerder gaan voor een GEL-accu.
De capaciteit zou ik niet te klein maar ook niet te groot kiezen.
Zoek dus uit wat je aan capciteit nodig hebt, maar ook welke capaciteit je zonnepanelen hebben.

Verder raad ik je aan de hele installatie te (laten) controleren, voordat je nieuwe accu´s koopt / aansluit.
M.n. op; spanningsverliezen (elektrische verbindingen), de laadspanningen-fasen, ovp bescherming, zekeringen... etc.
Maar ook: met hoeveel spanning laden uiteindelijk je zonnepanelen de accu´s, en wat kan je dynamo leveren?
Doet je scheidingsrelaies wel goed zijn werk?

Maar goed, je kunt natuurlijk ook gewoon een nw. accu kopen en denken, morgen zien we wel weer verder.


http://users.telenet.be/S-cargo/manuals ... 0BA_NL.pdf
Paul.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Stroomverbruik



Bericht door rijschoollucassen »

Koffie zetten doen we met de hand. Waterkoker alléén als we aan de stroom staan. Verlichting 100% led, Shurflo waterpomp, Truma boiler/kachel. Koelkast gaat op gas. Omvormer kan 1500w aan, maar wordt alleen gebruikt voor het laden van laptop, tablets en telefoons, en dus de tv (38w).

Ik heb dus twee AGM accu's, 100 Ah ieder. 230 Wp aan zonnepanelen, maar die deden afgelopen wekend niet veel. Als ik dan na een avondje tv kijken (film vanaf de laptop) en de hele nacht de kachel aan, al zonder stroom kom te staan, klopt er dus iets niet. In dit geval klaarblijkelijk de AGM accu's die helemaal niet bij de EBL blijken te passen.

Iemand ervaring met de Varta LFD90? Komen qua afmeting en uitvoering dichtbij de AGM's. Gel accu's hebben vaak een andere aansluiting.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroomverbruik



Bericht door travelscout »

Heb je hier op het forum al gezocht op "LFD 90"?
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomverbruik



Bericht door Kroppie »

als de gelaccu enkel een andere aansluiting heeft en verder perfekt zou voldoen, hoef je maar 1x iets aan te passen(de aansluiting)en ben je voor lange tijd weer klaar.
je gaat toch niet een minder geschikte accu nemen om die simpele ombouw te vermijden.(ik zeg dus niet dat die lfd niet geschikt zou zijn.)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Stroomverbruik



Bericht door rijschoollucassen »

Kroppie, je hebt gelijk. Was mij ingegeven omdat ik net alle bedrading netjes heb laten aansluiten met deels aan gesoldeerde ogen ipv het in elkaar gedraaide rommeltje wat ik aan trof. Met die ogen is het sowieso prima te doen om de nieuwe accu's aan te sluiten, makkelijker zelfs.

Zit ik nu te twijfelen tussen twee opties, allebei gel accu's, 2x100AH van Dyno-europe. Ik ken het merk niet en ook op het forum lees ik er weinig over. Andere optie is 2x90AH van Victron (komt op mij over als een goed merk)

Gezien de laadcapaciteit van de EBL misschien toch al niet overhield, neig ik naar de Victrons.

We staan graag langdurig vrij. Walstroom sluit ik hooguit aan als dat bij de prijs van de CP inbegrepen is en ik niet te ver van de paal sta. Zoals gezegd, géén koffieapparaat, géén waterkoker en geen andere grote verbruikers. Wel staan een paar elektrische fietsen (Shinga's) op het verlanglijstje.

Wat is wijsheid?

Groeten,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie