Hobby 600 koelkast werkt niet op gas

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Erik_Esther
Berichten: 467
Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
Locatie: ZO-Drente

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Erik_Esther »

Helex, heb die instructie “Koelkastbrander kuisen” bekeken maar die grootte qua rooster die getoond wordt is niet van een Hobby 600, probleem is juist dat dat ‘gat’ veel kleiner = te klein is... Of vergis ik mij?
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Dit klopt gedeeltelijk. Het gat zit te ver naar links, daardoor zie je de brander niet en kun je het hitteschild niet losmaken. Uitbouwen lijkt mij vooralsnog de enige oplossing.. Of je zou een extra luikje kunnen maken voor de brander, daar heb ik ook nog aan gedacht.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door hathi »

Alvorens te gaan sleutelen,zou ik eerst met perslucht de brander zuiver blazen,daar een oude koelkast brander,niet zo makkelijk te demonteren is dan de latere types,ik heb dezelfde oude k.k en soms moet ik er een keer doorblazen,meer niet is mijn ervaring,bij Lpg word het anders
Hans
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door KTManiac »

hathi schreef:ik heb dezelfde oude k.k en soms moet ik er een keer doorblazen,meer niet is mijn ervaring,
Idd, hier hetzelfde. Zelfde type koelkast en ook eens per jaar (of om het jaar) even doorblazen.
bij Lpg word het anders
Die ervaring heb ik niet, maakt geen enkel verschil hier.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

hathi schreef:Alvorens te gaan sleutelen,zou ik eerst met perslucht de brander zuiver blazen,daar een oude koelkast brander,niet zo makkelijk te demonteren is dan de latere types,ik heb dezelfde oude k.k en soms moet ik er een keer doorblazen,meer niet is mijn ervaring,bij Lpg word het anders
Het probleem is dus dat ik niet bij de brander kom, die zit achter het hitteschild waar ik alleen vanaf de zijkant bijkom en dan niet de schroeven los kan maken. Of bedoel je om langs de zijkant onder het hitteschild door proberen iets te doen met perslucht?

Bedenk me dat ik misschien 1 kant van het hitteschild los kan maken om ze gedeeltelijk bij de brander te komen. Ga ik nog proberen!
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Update: Een middag stoeien maar het is gelukt. De koelkast is uitgebouwd. Er bleek inderdaad wat vuil op de brander te zitten. Schoongemaakt en tijdelijk teruggezet. Vlam ging inderdaad aan alleen kwam er vuur uit de 2 luchtgaatjes 5cm voor de brander. Opnieuw uitgebouwd, brander losgeschroefd en helemaal schoongemaakt met een schroevendraaier, kwam veel roest uit. Opnieuw ingebouwd en hij werkt. 10 minuten laten branden en hij werkte goed.

Nu nog de kabels naar de koelkast toe even controleren en dan zijn we hiermee klaar :).
Bijlagen
IMG_0052.jpg
Koelkast uitbouwen
IMG_0052.jpg (253.28 KiB) 1144 keer bekeken
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door helex »

Mooi dat het gelukt is. Succes met de electronica.

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Laatste update: Stekkers van de control unit er opnieuw ingestoken en het werkt. Erg blij hiermee :).
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Helaas, te vroeg gejuicht.. koelkast werkte goed op gas tot de eerste rit. Nu geen 12 meer op de koelkast, waarschijnlijk wat geks in de bedrading. Dat wordt weer speuren.

Als tussenoplossing wil ik een 9v batterij gebruiken voor de ontsteking, zou dat werken? De kachel werkt immers ook met 2 AA batterijen.

Update, net getest en dit werkt prima. 9v batterij op de stroomdraad van de koelkast aansluiten. Ga ik op vakantie die bedrading wel uitzoeken :-B .
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Opgelost: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Nou, te vroeg gejuicht. De 9v batterij oplossing werkt prima. Echter, nu ik wat tijd heb heb ik de draad herleid en gekeken waar het ‘mis’ gaat. Dan kom ik tot het controle bord met alle zekeringen, daar komt 12v in maar gaat geen 12v uit richting de koelkast (ik heb het model met elektronische ontsteking, hij zou dus altijd 12v moeten geven).

Als workaround heb ik nu de koelkast draad (+) direct op de accu gezet. Echter zodra ik dat doe dan zie ik alle lichten een stuk zachter gaan branden en gebeurd er bij de koelkast niks. Het lijkt op kortsluiting maar niet zo heftig.

Iemand advies?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Opgelost: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door dedruivenplukker »

Even je topic titel aanpassen! :roll:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Opgelost: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Bakkertjes »

ER zitten op de koelkast 2 verschillende 12 volt aansluitingen,degene voor de ontsteker staat continu spanning op en de andere wordt geschakeld door D+ als je motor loopt voor het verwarmingselement en de laatste trekt puur wat stroom

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opgelost: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Kroppie »

gemiddeld 10-12 ampere.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Opgelost: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Iveco4x4 »

dedruivenplukker schreef:Even je topic titel aanpassen! :roll:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Plaats reactie