Hobby 600 koelkast werkt niet op gas

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Allereerst, wij zijn sinds 1 week eigenaar van een Hobby 600 uit 1988 op Peugeot J5 chassis. Hij heeft driekwart jaar in de (overdekte) stalling gestaan voordat wij hem kochten. Ik ben nu bezig met het controleren en evt herstellen van alle functionaliteit in het camper gedeelte.

Ter info: zowel de motor accu als de HH accu zijn net vervangen. Tot zover ben ik nog geen electronica problemen tegen gekomen (afkloppen).

Wat nog niet werkt:

- De koelkast
- De boiler

De koelkast is een electrolux gas / 12v / 220v. Model nummer moet ik even opzoeken. Hij werkt goed op 220v.

De boiler is een Truma B10 op alleen gas.

Nu heeft de koelkast de hoogste prioriteit om werkend te krijgen op gas. We willen graag wat langer vrij staan dus dan is de koelkast wel nodig.

Wat ik gedaan heb:

- De camper _niet_ op de walstroom
- Accu is vol
- Een zwakke zekering in het zekeringen kastje bij de koelkast (2A) er in gezet om te testen. Ik wil alleen de ontsteking testen, niet direct werking op 12v - nieuwe zekeringen komen morgen
- Gaskraan open
- Ontsteking aan
- Gas knop op 1 gedraaid en ingedrukt

Bij het aanzetten van de ontsteking hoor ik geen vonkjes zoals bij de kachel bijv. wel het geval is. De kachel werkt verder goed dus er is vanuit de LPG tank een goede gasstroom. Bij het indrukken van de gas knop weet ik niet of ik gas hoor lopen.

Nu wil ik graag de brander aan de achterkant bekijken en controleren of alle contact punten goed zijn en of de brander niet dichtzit. De vorige eigenaren hebben in 2,5 jaar geen gebruik gemaakt van de koelkast op gas. Hij kan dus zomaar meer dan 3 jaar niet gebruikt zijn.

De grote vraag is echter, hoe kom ik er goed bij? Het rooster aan de achterkant zit te ver naar links, daar zie ik de leidingen van de koelkast lopen maar ik kan niet bij het brander gedeelte. Moet ik nu de hele keuken uitbouwen voordat ik hierbij kan?

Alvast bedankt!

Ter info: zo ziet de koelkast er uit van de voorkant (niet mijn foto). Met de ontstekingsknop aan de rechterkant.

Afbeelding

Update: Als ik het goed begrijp krijgt de koelkast alleen 12v als de motor draait. Het lijkt er dus op dat dit niet de originele koelkast is. Als ik thuis kom ga ik nog even testen met een draaiende motor. Het wordt even uitzoeken waar de stroom voor de ontsteking dan vandaan komt.
Laatst gewijzigd door FkoNL op ma 01 jan 2018, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Karelkaywa »

Je ziet snel genoeg of je stroom voor de ontsteking krijgt. Als je n.l. de rode schakelaar rechts aanzet moet deze oplichten en je moet dan de ontsteking horen tikken. Daarna draaiknop daarnaast op het vlamsymbool zetten en indrukken. Het tikken moet stoppen en dan is de brander aan. Dat je geen gas hoort lopen klopt wel. Het is maar een heel klein vlammetje, dus heel weinig gas. Vergelijk het vlammetje maar met een waakvlam van een geiser.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Dan zal hij inderdaad geen stroom krijgen. Ik ga het vanavond even testen met draaiende motor en daarna met alle 'groepen' aan. Mocht dat niet helpen dan zal ik de draad moeten volgen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Bas vd laar »

Beter is eerst het schakelaartje er uit te halen en kijken of er stroom op staat en of hij nog ok is.
Heb namelijk wel eens gehad dat het schakelaartje stuk was, nieuwe kost maar een paar euro en je bent in 5 minuten klaar.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door myway »

Waar koop je die schakelaar voor een paar €
Dat is de duurste schakelaar van de drie.
Als de ontstekingschakelaar alleen stroom krijgt als de motor loopt is hij wel erg vreemd aangesloten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Bas vd laar »

Bij de automaterialenzaak, is niks speciaals.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Bas vd laar schreef:Beter is eerst het schakelaartje er uit te halen en kijken of er stroom op staat en of hij nog ok is.
Heb namelijk wel eens gehad dat het schakelaartje stuk was, nieuwe kost maar een paar euro en je bent in 5 minuten klaar.
Goede tip. Kan ik deze er gewoon uit trekken?

Voor de rest heb ik het volgende gisteren geprobeerd:

- Ontsteking met draaiende motor -> geen resultaat
- Ontsteking met alle 'groepen' aan -> geen resultaat

Het lijkt erop dat er geen stroom bij de ontsteking komt (of dat de contacten slecht zijn). In ieder geval geen vonkjes. Iemand nog advies hoe ik de koelkast uit kan bouwen uit een Hobby 600 (1988)? Hij zit enigszins vast aan het aanrecht lijkt het.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door 't Busje »

Misschien kun je hier nog bruikbare informatie vinden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door KTManiac »

FkoNL schreef:Iemand nog advies hoe ik de koelkast uit kan bouwen uit een Hobby 600 (1988)? Hij zit enigszins vast aan het aanrecht lijkt het.
Dezelfde koelkast als ik heb. Deze zit vast met een viertal schroefjes.
Als je de deur opendoet zie je aan de binnenzijde van de koelkast links en rechts 2 kunststof dopjes (4 totaal dus).
Hier achter zitten schroeven waarmee de koelkast vastgezet is. Als je deze schroeven verwijderd kun je de koelkast naar voren halen.

Echter: Allereerst zul je de gasleiding los moeten halen. In mijn geval moet ik de bodemplaat van de kledingkast eruit halen omdat daar onder de koelkast zit. Hoe je in jouw geval bij de gasleiding komt kan ik je helaas niet vertellen, dat zul je zelf even moeten bekijken. Is het keukenblad niet los te halen?
Gas aansluiting zit aan de rechter bovenzijde van de koelkast.

Misschien kun je 'm als de schroeven er uit zijn net genoeg naar voren halen om de schakelaar er uit te kunnen halen zonder de gasleiding los te maken.
Ligt er een beetje aan hoe de gasleiding verder loopt en of er wat beweging in mogelijk is. Voorzichtig even proberen dus.

Overigens zou ik 'm er in jouw geval liever helemaal even uit halen om meteen de brander, sproeier en uitlaat schoon te maken.
Dan weet je zeker dat alles weer OK is. :thumbup:
Afgelopen zomer onderweg in Noorwegen even gedaan. (als m'n biertje geen 5 graden meer is, is 't paniek hier....)
Koelkast uitbouwen, brandertje eruit, sproeiertje schoongemaakt, doekje door schoorsteen (was schoon), koelkast weer ingebouwd en ondertussen nog een bakkie koffie op: Anderhalf uurtje. :D
(heb 't getimed omdat ik benieuwd was hoe rap dat kon)
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

KTManiac schreef:
FkoNL schreef:Iemand nog advies hoe ik de koelkast uit kan bouwen uit een Hobby 600 (1988)? Hij zit enigszins vast aan het aanrecht lijkt het.
Dezelfde koelkast als ik heb. Deze zit vast met een viertal schroefjes.
Als je de deur opendoet zie je aan de binnenzijde van de koelkast links en rechts 2 kunststof dopjes (4 totaal dus).
Hier achter zitten schroeven waarmee de koelkast vastgezet is. Als je deze schroeven verwijderd kun je de koelkast naar voren halen.

Echter: Allereerst zul je de gasleiding los moeten halen. In mijn geval moet ik de bodemplaat van de kledingkast eruit halen omdat daar onder de koelkast zit. Hoe je in jouw geval bij de gasleiding komt kan ik je helaas niet vertellen, dat zul je zelf even moeten bekijken. Is het keukenblad niet los te halen?
Gas aansluiting zit aan de rechter bovenzijde van de koelkast.

Misschien kun je 'm als de schroeven er uit zijn net genoeg naar voren halen om de schakelaar er uit te kunnen halen zonder de gasleiding los te maken.
Ligt er een beetje aan hoe de gasleiding verder loopt en of er wat beweging in mogelijk is. Voorzichtig even proberen dus.

Overigens zou ik 'm er in jouw geval liever helemaal even uit halen om meteen de brander, sproeier en uitlaat schoon te maken.
Dan weet je zeker dat alles weer OK is. :thumbup:
Afgelopen zomer onderweg in Noorwegen even gedaan. (als m'n biertje geen 5 graden meer is, is 't paniek hier....)
Koelkast uitbouwen, brandertje eruit, sproeiertje schoongemaakt, doekje door schoorsteen (was schoon), koelkast weer ingebouwd en ondertussen nog een bakkie koffie op: Anderhalf uurtje. :D
(heb 't getimed omdat ik benieuwd was hoe rap dat kon)
Hij zit bij de Hobby onder de gas pitten en het aanrecht. Die moet ik eerst losmaken en hopelijk optillen. Bedankt voor het advies. Zondag is de hele dag 'hobby' dag, dus to be continued!
Gebruikersavatar
Erik_Esther
Berichten: 467
Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
Locatie: ZO-Drente

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door Erik_Esther »

Ik heb hetzelfde probleem, volg met veel belangstelling!
Forumlid Saviemeke heeft zo ongeveer zijn hele Hobby 600 gedemonteerd en weer opgebouwd (inclusief keukenblok), lees hier https://hobby600.wordpress.com het verslag daarvan.
Verslag is sowieso leerzaam voor iemand met een Hobby 600 :thumbup:
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Erik_Esther schreef:Ik heb hetzelfde probleem, volg met veel belangstelling!
Forumlid Saviemeke heeft zo ongeveer zijn hele Hobby 600 gedemonteerd en weer opgebouwd (inclusief keukenblok), lees hier https://hobby600.wordpress.com het verslag daarvan.
Verslag is sowieso leerzaam voor iemand met een Hobby 600 :thumbup:
Die heb ik gevonden inderdaad (en uitgebreid gelezen), ik hoopte stiekem dat hij nog wat tips / advies zou geven ;). Ik vermoed echter dat ik er niet aan ontkom om de koelkast uit te bouwen gezien deze ruim 2 a 3 jaar sowieso niet op gas heeft gedraaid. We gaan het zien!

Andere vraag, heb jij toevallig ook nieuwe hendeltjes geplaatst voor de kastjes? Bij ons zijn er redelijk wat kapot en die wil ik graag vervangen. Dit waren de enige die er enigszins op lijken:

https://www.dewitschijndel.nl/dws-inbouw-deurslot/

Daarnaast heb ik de volgende LED lampen besteld als vervanging van de gloeilampen (het was even zoeken):

Lampjes: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07 ... UTF8&psc=1

Laag verbruik, goede lichtsterkte en (als het goed is) een goede lichtkleur (3000K). Ik krijg ze volgende week, laat dan weten of ze goed zijn. Scheelt in ieder geval een hoop stroom (van 10*15w naar 10*1.6w).
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door FkoNL »

Veel bezig geweest dit weekend met het volgende resultaat:

- De 12v aansluiting van de koelkast was niet aangesloten, kabels hingen los in het aanrechtkastje
- Als ik deze aansloot ging het lampje bij de zekering van de 'koelkastgroep' uit, de zekering was niet kapot. Ik vermoed een slechte aansluiting ergens
- Als ik deze draden aansluit op een acculader dan werkt de ontsteking en werkt hij op 12v
- Op gas is echter een ander verhaal, er komt gas, en af en toe hoor je een 'plofje' dat er iets ontbrand. Daarna is hij echter uit en de ontsteking blijft door klikken. Ik vermoed een brander die vies is, ik ontkom er helaas niet aan en moet de koelkast uitbouwen. Dan wordt nog een klusje..
- Ook de boiler (Truma B10) nagekeken. De zekering op de printplaat was kapot, deze vervangen. Helaas doet de regelknop nog steeds niks. Geen groen / rood lampje. Ik denk nu aan een kapotte printplaat..

Nog op de todo:

- Koelkast uitbouwen + brander schoonmaken
- Nieuwe printplaat voor boiler proberen
- Zekeringsgroepen in het 'control center' er uithalen en de verbindingen schoonmaken

Edit: Voor de boiler ga ik even een nieuw topic openen, dat heeft niet zoveel met de koelkast te maken.
Bijlagen
IMG_0020.jpg
Aanrecht omhoog
IMG_0020.jpg (123.01 KiB) 1556 keer bekeken
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Hobby 600 koelkast werkt niet op gas



Bericht door helex »

Volgens mij kan je de brander via het onderste rooster verwijderen.

Op onderstaande link heb ik een aantal documenten over de Ducato 280 en Truma verzameld.

Kijk even naar het "Koelkastbrander kuisen"
Ook belangrijk om de aanslag in het pijpje met een boor (met de hand) schoon te maken.

https://1drv.ms/f/s!AmD4RQXuTXgPhshgS6PNj0yPjY3NIA

succes
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Plaats reactie