Twee accu's
Re: Twee accu's
Hallo,
Wat de HH-accu's betreft, heb ik het als volgt gedaan:
Huidige camper aangeschaft in 09-2014. Na de eerste reis bleek accucap. te klein. De originele HH-accu is 80 Ah. en is van
onbekende ouderdom. Toen een 145 Ah Beaut accu aangeschaft (10-2014). Deze maat paste net onder de zitbank.
Onderling verbonden via een Cyrix-relais, ook de MPPT 75/15 met 2 panelen, 200 Wp samen aangesloten op HH-accu 2.
Verder heb ik het laadgedeelte van het E-blok losgenomen (niet de goede laadkar. voor moderne accu's), nieuwe acculader
35 A, 3 uitgangen (startaccu via aparte schak.) aangesloten.
De wisselstroomdynamo laadt alle accu's via een relais in het E-blok.
Toen bleek in 10-2015 HH-accu 1 slecht. Deze toen vervangen door een Beaut van 100 Ah (grootste maat die onder de
bestuurdersstoel paste).
Werkt alles tot volle tevredenheid.
Wat de HH-accu's betreft, heb ik het als volgt gedaan:
Huidige camper aangeschaft in 09-2014. Na de eerste reis bleek accucap. te klein. De originele HH-accu is 80 Ah. en is van
onbekende ouderdom. Toen een 145 Ah Beaut accu aangeschaft (10-2014). Deze maat paste net onder de zitbank.
Onderling verbonden via een Cyrix-relais, ook de MPPT 75/15 met 2 panelen, 200 Wp samen aangesloten op HH-accu 2.
Verder heb ik het laadgedeelte van het E-blok losgenomen (niet de goede laadkar. voor moderne accu's), nieuwe acculader
35 A, 3 uitgangen (startaccu via aparte schak.) aangesloten.
De wisselstroomdynamo laadt alle accu's via een relais in het E-blok.
Toen bleek in 10-2015 HH-accu 1 slecht. Deze toen vervangen door een Beaut van 100 Ah (grootste maat die onder de
bestuurdersstoel paste).
Werkt alles tot volle tevredenheid.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Je werkt dus met twee aparte hh-accu’s
Ook de mppt regelaar aangepast.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook de mppt regelaar aangepast.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Twee accu's
De MPPT reg. op de grootste accu, deze laadt dus ook de andere accu via de Cyrix.
Alle originele verbruikers, behalve de waterpomp, op de kleine accu, alle nieuwe of extra verbruikers, extra USB-laad-
aansluitingen, extra verlichting, 12/230 omvormer (1500 W) etc. op de grote accu.
Alle originele verbruikers, behalve de waterpomp, op de kleine accu, alle nieuwe of extra verbruikers, extra USB-laad-
aansluitingen, extra verlichting, 12/230 omvormer (1500 W) etc. op de grote accu.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Ik weet niet of ik je goed begrijp...
Maar met 2 verschillende huishoudaccu's krijg je een serieus ingekorte levensduur.
Zo iets zou het moeten zijn:
Maar met 2 verschillende huishoudaccu's krijg je een serieus ingekorte levensduur.
Zo iets zou het moeten zijn:
Groeten Kampo
Re: Twee accu's
Wat ik begrijp zijn de accu’s alleen met elkaar verbonden tijdens het laden, vandaar ook mijn vraag.
Ik zou alleen niet weten waarom je het zo zou willen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou alleen niet weten waarom je het zo zou willen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Twee accu's
Tussen AGM's en verschillende semi-tractie accu's inderdaad niet ideaal maar als je ze al hebt, waarom niet?
Laadstromen verdelen zich naar gelang de inwendige weerstand van iedere accu op ieder moment.
Maar vergeet inderdaad die ideale laadfasen van die mooie veel-traps laders verder....
Bij het ontladen:
Zolang je er maar voor zorgt dat iedere accu zijn eigen onderspanningsbeveiliging heeft.
Zelf zou ik er bovendien voor zorgen dat de slechtste accu bij het ontladen pas bijgeschakeld wordt
om de beste accu bij te laden als die te ver ontladen raakt (als een soort back-up dus).
Wel oppassen voor te grote stromen die bovendien niet snel genoeg dalen (dus navenant zekeren!).
Dat punt kun je opzoeken door de onderspanningsbeveiliging juist in te stellen.
Let daarbij ook op de originele specs van ieder accu.
p.s. GEL's lijken me hier niet voor geschikt...
Laadstromen verdelen zich naar gelang de inwendige weerstand van iedere accu op ieder moment.
Maar vergeet inderdaad die ideale laadfasen van die mooie veel-traps laders verder....
Bij het ontladen:
Zolang je er maar voor zorgt dat iedere accu zijn eigen onderspanningsbeveiliging heeft.
Zelf zou ik er bovendien voor zorgen dat de slechtste accu bij het ontladen pas bijgeschakeld wordt
om de beste accu bij te laden als die te ver ontladen raakt (als een soort back-up dus).
Wel oppassen voor te grote stromen die bovendien niet snel genoeg dalen (dus navenant zekeren!).
Dat punt kun je opzoeken door de onderspanningsbeveiliging juist in te stellen.
Let daarbij ook op de originele specs van ieder accu.
p.s. GEL's lijken me hier niet voor geschikt...
Paul.
Re: Twee accu's
@kampo,
de verbinding tussen startaccu en HH1 gaat via de EBL, dus alleen verbonden tijdens draaiende motor.
De verbinding tussen HH1 en HH2 is via een Cyrix en de MPPT op HH2.
de verbinding tussen startaccu en HH1 gaat via de EBL, dus alleen verbonden tijdens draaiende motor.
De verbinding tussen HH1 en HH2 is via een Cyrix en de MPPT op HH2.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Waarom die MPPT dan ook niet via de cyrix? Zo worden beide accu's evenredig geladen, ook als je niet rijdt.
Ik begrijp je oplossing, maar je hebt dan niet de volle mep amperes die beide accu's kunnen leveren
Ik begrijp je oplossing, maar je hebt dan niet de volle mep amperes die beide accu's kunnen leveren
Re: Twee accu's
Blizard, de MPPT staat nu rechtstreeks op HH2 en dus via de Cyrix op HH1.
Aan HH2 hangen meestal de grootste belastingen. Tijdens laden, ofwel via lader of MPPT staan HH2 en HH1 parallel
en tijdens rijden ook nog de startaccu.
Aan HH2 hangen meestal de grootste belastingen. Tijdens laden, ofwel via lader of MPPT staan HH2 en HH1 parallel
en tijdens rijden ook nog de startaccu.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Sorry, ik heb eigenlijk de topic van de TS gestolen.
Ik hoop , dat je er toch nog wat aan had, Lex!
Ik hoop , dat je er toch nog wat aan had, Lex!
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Ik leer er elke keer weer van, dus nee, niet erg.
Het had/heeft niet DIRECT met mijn tweede accu te maken maar ook wel weer.
Lex
B.T.W. ik heb nu nadat ik een accu druppel lader van Ctec heb gekocht eerst een paar dagen hem op de "oude "
aan gesloten.
Daarna een dag op de nieuwe.
Vervolgens heb ik ze nu (sinds 5 dec.) parallel gekoppeld en aan de lader gezet opdat ze beiden onder de druppel lader staan.
Ik hoop maar dat het verschil van beide accu's dan is gelijk getrokken.
Het had/heeft niet DIRECT met mijn tweede accu te maken maar ook wel weer.
Lex
B.T.W. ik heb nu nadat ik een accu druppel lader van Ctec heb gekocht eerst een paar dagen hem op de "oude "
aan gesloten.
Daarna een dag op de nieuwe.
Vervolgens heb ik ze nu (sinds 5 dec.) parallel gekoppeld en aan de lader gezet opdat ze beiden onder de druppel lader staan.
Ik hoop maar dat het verschil van beide accu's dan is gelijk getrokken.
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Twee accu's
" Ik hoop maar dat het verschil van beide accu's dan is gelijk getrokken".
Beter ergens anders op hopen, gelijk trekken gaat nooit gebeuren.
Beter ergens anders op hopen, gelijk trekken gaat nooit gebeuren.
Paul.
Re: Twee accu's
verschil kun je meten met 1 draad de plussen verbinden(of de minnen ) en dan met de volt of amperemeter meten tussen de nog niet verbonden (plus of min) polen van de accu,s .
is er een spanning(volt)of loopt er een stroom(ampere) dan zijn ze (nog)niet gelijk.
jos
is er een spanning(volt)of loopt er een stroom(ampere) dan zijn ze (nog)niet gelijk.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Twee accu's
bedankt Jos.
Ik laat ze nog even parallel staan en zal eind volgende week even meten.
Lex
Ik laat ze nog even parallel staan en zal eind volgende week even meten.
Lex
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241