Twee accu's
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Twee accu's
In de modelbouw is het heel normaal om de accus (lipo) gebalanceerd op te laden.
Dat wil.zeggen dat van iedere cel de spanning gemeten wordt en de lader zorgt ervoor dat de cellen allemaal tot dezelfde spanning spanning geladen worden.
Iemand enig idee waarom dit bij auto accus niet gebeurt ?
Wanneer de argumentatie zou zijn dat enig verschil in celspanning niet uitmaakt, dan hoeft er toch ook niet zo angstig gekeken te worden naar het gebruikt van twee verschillende accus?
Dat wil.zeggen dat van iedere cel de spanning gemeten wordt en de lader zorgt ervoor dat de cellen allemaal tot dezelfde spanning spanning geladen worden.
Iemand enig idee waarom dit bij auto accus niet gebeurt ?
Wanneer de argumentatie zou zijn dat enig verschil in celspanning niet uitmaakt, dan hoeft er toch ook niet zo angstig gekeken te worden naar het gebruikt van twee verschillende accus?
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: Twee accu's
lipo accu,s is wel een heel ander verhaal dan loodzuur accu,s, die zijn een stuk toleranter zeg maar.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Twee accu's
@Awaza
Een Cyrix tussen de 2 HH accu's ?
Natuurlijk kan je de accu's zo verbinden als tijdelijk noodscenario.
Daarna moet dit definitief in orde gezet worden, zie schema hierboven (maar dan met EBL en D+ scheidingsrelais, zonder Cyrix).
Dus ik ga het niet tekenen zoals jij het gedaan hebt want daar heeft niemand wat aan.
De normale levensduur en kracht van de 2 HH accu's ga je niet halen.
Door de onbalans gaan de 2 verschillende HH accu's steeds verder uit elkaar lopen.
@Saviemeke
Ook bij Lipos bestaande uit een aantal cellen moeten die identiek hetzelfde zijn.
Modelbouw kunnen ook met veel kleine cilindercellen zijn.
Die moeten voor samenbouw volledig op dezelfde lading gebracht worden.
Een Cyrix tussen de 2 HH accu's ?
Natuurlijk kan je de accu's zo verbinden als tijdelijk noodscenario.
Daarna moet dit definitief in orde gezet worden, zie schema hierboven (maar dan met EBL en D+ scheidingsrelais, zonder Cyrix).
Dus ik ga het niet tekenen zoals jij het gedaan hebt want daar heeft niemand wat aan.
De normale levensduur en kracht van de 2 HH accu's ga je niet halen.
Door de onbalans gaan de 2 verschillende HH accu's steeds verder uit elkaar lopen.
@Saviemeke
Ook bij Lipos bestaande uit een aantal cellen moeten die identiek hetzelfde zijn.
Modelbouw kunnen ook met veel kleine cilindercellen zijn.
Die moeten voor samenbouw volledig op dezelfde lading gebracht worden.
Groeten Kampo
Re: Twee accu's
Nogmaals, de accu's staan alleen tijdens het laden parallel.
Worden ook afzonderlijk belast.
Worden ook afzonderlijk belast.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Net daarom is het slecht.
Die lader geeft stroom aan beide accu's.
Die gaan die stroom niet opnemen in verhouding tot hun afmeting en behoefte.
Je krijgt een steeds groter wordende onbalans.
En dat alles om een paar euro uit te sparen...
Bij 2 verschillende huishoud accus zou je die best niet koppelen maar 2 gescheiden boord stroom kringen maken.
Op iedere kring een eigen laadsysteem.
Zo doet men het wel eens, maar niet op campers. Daar is het onbegonnen werk.
Gewoon twee dezelfde accu's, met dikke kabels verbinden en op de juiste manier.
Klaar.
Die lader geeft stroom aan beide accu's.
Die gaan die stroom niet opnemen in verhouding tot hun afmeting en behoefte.
Je krijgt een steeds groter wordende onbalans.
En dat alles om een paar euro uit te sparen...
Bij 2 verschillende huishoud accus zou je die best niet koppelen maar 2 gescheiden boord stroom kringen maken.
Op iedere kring een eigen laadsysteem.
Zo doet men het wel eens, maar niet op campers. Daar is het onbegonnen werk.
Gewoon twee dezelfde accu's, met dikke kabels verbinden en op de juiste manier.
Klaar.
Groeten Kampo
Re: Twee accu's
@Kampo,
de 230V lader heeft 3 uitgangen, apart naar de 3 accu's (naar de startaccu via een schakelaar) en de
laadstromen zijn redelijk in verhouding. De 2 HH accu's zijn verbonden via 16 mm2 (via de Cyrix dus).
Was ook niet om geld uit te sparen, maar ivm de beschikbare ruimte. De grootst mogelijke accu's die
daar passen.
Worden ook apart belast, de origineel aanwezige 12V-verbruikers, Truma combi, koelkast (via D+),
trede, bestaande halogeen verl. (wel grotend. vervangen door LED), op HH1.
Op HH2 drukwaterpomp, 0mvomer 12/230 V, 1700 W, afzuigkap boven gaskomfoor, ledstrips, lader 12/48
voor e-bikes, enige 12 V WCD's, voor bv bandencompressor, eletr. schaarkrik,
verl. onder luifel enz.
Dit was install.technisch ook veel eenvoudiger ( de uitbr. gescheiden te houden vd bestaande install.)
de 230V lader heeft 3 uitgangen, apart naar de 3 accu's (naar de startaccu via een schakelaar) en de
laadstromen zijn redelijk in verhouding. De 2 HH accu's zijn verbonden via 16 mm2 (via de Cyrix dus).
Was ook niet om geld uit te sparen, maar ivm de beschikbare ruimte. De grootst mogelijke accu's die
daar passen.
Worden ook apart belast, de origineel aanwezige 12V-verbruikers, Truma combi, koelkast (via D+),
trede, bestaande halogeen verl. (wel grotend. vervangen door LED), op HH1.
Op HH2 drukwaterpomp, 0mvomer 12/230 V, 1700 W, afzuigkap boven gaskomfoor, ledstrips, lader 12/48
voor e-bikes, enige 12 V WCD's, voor bv bandencompressor, eletr. schaarkrik,
verl. onder luifel enz.
Dit was install.technisch ook veel eenvoudiger ( de uitbr. gescheiden te houden vd bestaande install.)
Laatst gewijzigd door awaza op do 14 dec 2017, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Hallo Awaza
Nu vermeldt je plots een acculader met 3, ik veronderstel gescheiden, uitgangen.
Zoals al gezegd is het moeilijk om je niet gebruikelijke opstelling te volgen.
Een schema en een volledig verhaal zou het makkelijker maken.
In theorie zou je met 3 laders goed 3 gescheiden accu's kunnen laden.
Maar dan heb jij dat bi directioneel Cyrix scheidingsrelais ertussen...
en ergens een MPPT regelaar.
In ieder geval heb je een opstelling die verre van standaard is voor een camper.
Waar ik het mee eens ben is dat je in principe ook met 3 gescheiden accu's kan werken op een camper.
Maar de "Aufwand" om 3 juiste laders en 3 gescheiden verbruikers te maken is groot en waarschijnlijk duur.
Kom je eigenlijk nergens tegen.
Nu vermeldt je plots een acculader met 3, ik veronderstel gescheiden, uitgangen.
Zoals al gezegd is het moeilijk om je niet gebruikelijke opstelling te volgen.
Een schema en een volledig verhaal zou het makkelijker maken.
In theorie zou je met 3 laders goed 3 gescheiden accu's kunnen laden.
Maar dan heb jij dat bi directioneel Cyrix scheidingsrelais ertussen...
en ergens een MPPT regelaar.
In ieder geval heb je een opstelling die verre van standaard is voor een camper.
Waar ik het mee eens ben is dat je in principe ook met 3 gescheiden accu's kan werken op een camper.
Maar de "Aufwand" om 3 juiste laders en 3 gescheiden verbruikers te maken is groot en waarschijnlijk duur.
Kom je eigenlijk nergens tegen.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Twee accu's
"Die gaan die stroom niet opnemen in verhouding tot hun afmeting en behoefte."
Je bedoelt denk ik hier juist wel, Kampo!
Anders zouden huishoudaccu's en startaccu's ook nooit samen geladen kunnen worden....
Je bedoelt denk ik hier juist wel, Kampo!
Anders zouden huishoudaccu's en startaccu's ook nooit samen geladen kunnen worden....
Paul.
Re: Twee accu's
Hallo Kampo, mijn acculader met 3 uitgangen had ik al vermeld in mijn posting van 11 dec.
Toch een kwestie van goed lezen, m.i.
Toch een kwestie van goed lezen, m.i.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Als je de acculader gebruikt schakel je dan de cyrix uit.
Lijkt mij niet helemaal goed als je hh-accu 1 en hh-accu2 allebei gaat laden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lijkt mij niet helemaal goed als je hh-accu 1 en hh-accu2 allebei gaat laden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Twee accu's
Waarom zou dat niet goed zijn?
Die schakel ik dus niet uit, dat heeft ook geen zin, want de accu's worden toch tegelijk geladen.
Die schakel ik dus niet uit, dat heeft ook geen zin, want de accu's worden toch tegelijk geladen.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Twee accu's
Dan worden twee accu’s met elkaar verbonden waar in eerste instantie een lader opzit die ergens in het laadproces zit. Het zijn dan ongelijke accu’s die verschillend ontladen zijn en geladen worden met een lader die in een andere laadfase kan zitten.
Lijkt mij niet zo handig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lijkt mij niet zo handig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Twee accu's
@Myway
De lader zit dan niet "ergens in het laadproces", deze begint met laden van beide accu's en staan op dat moment al
parallel via de lader, dus onafhankelijk van de stand van de -, of zelfs de aanwezigheid van de Cyrix.
Ik ben wel met je eens, dat de ladingsstaat verschillend kan zijn, de accu die dan de meeste lading vraagt,
krijgt dan ook de meeste stroom, totdat ze genivelleerd zijn.
De lader zit dan niet "ergens in het laadproces", deze begint met laden van beide accu's en staan op dat moment al
parallel via de lader, dus onafhankelijk van de stand van de -, of zelfs de aanwezigheid van de Cyrix.
Ik ben wel met je eens, dat de ladingsstaat verschillend kan zijn, de accu die dan de meeste lading vraagt,
krijgt dan ook de meeste stroom, totdat ze genivelleerd zijn.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.