Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen
Ik heb alleen maar storingen gehad aan de drukverschilsensor over de roetfilter.
Verder niet.
Visueel heb ik meerdere keren rookwolken gezien en geroken.
Maar na laatste olie wissel nog niet weer.
Gasklep zal ik eens naar kijken maar verder nog niet opgezocht gezien hij geen problemen geeft op dit moment.
Bedankt voor de tips.
Verder niet.
Visueel heb ik meerdere keren rookwolken gezien en geroken.
Maar na laatste olie wissel nog niet weer.
Gasklep zal ik eens naar kijken maar verder nog niet opgezocht gezien hij geen problemen geeft op dit moment.
Bedankt voor de tips.
Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen
Half jaar geen probleem althans ik wel het idee had een enkele keer wat stank en rook gezien te hebben. Paar week geleden Duitsland op en neer zonder problemen. Nu vorige week op vakantie en na 20 km....Ja hoor storing. Na uitlezen P2002 onderwaarde drempel lage druk roetfilter. Gereset en verder. Bij aankomst 300 km verder motor uit. Weer starten om naar plekje te rijden...piep is ie weer. Olie peil checken en weer veel te hoog. Wil geen risico lopen dus in overleg met mijn garage in Groningen garage in de buurt gezocht om olie te wisselen en controle. P2002 maar niks te zien aan de reeds vorig jaar vervangen sensor. Ze hebben de injecteren opnieuw ingelezen? Zit me allemaal niet lekker en ben bang dat als ik doorrij en in buitenland bij garages kom het me een hoep geld gaat kosten gezien probleem lastig te vinden is? Voor gekozen om na aantal camping dagen op terug naar Groningen te rijden en het door mijn garage Esa te laten bekijken. Wordt vervolgd...
Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen
Oliepeil wat stijgt? Dan wordt er volgens mij ergens vandaan 'volume' toegevoegd:
- koelvloeistof: dan zie je soms een grijs/witte substantie aan de olie peilstok,
- brandstof: dan is de motorolie veel dunner,
- versnellingsbak olie, maar dat moet je ook merken aan je koppeling, want de meeste koppelingsplaten vinden een oliebad niet fijn
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
- koelvloeistof: dan zie je soms een grijs/witte substantie aan de olie peilstok,
- brandstof: dan is de motorolie veel dunner,
- versnellingsbak olie, maar dat moet je ook merken aan je koppeling, want de meeste koppelingsplaten vinden een oliebad niet fijn
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen
ik zou niet kunnen bedenken hoe versnellingsbak olie in de motor terecht kan komen.
tegenwoordig is komt het hogere peil meestal door het te veelvuldig regeneren van het roetfilter, dan word extra brandstof ingespoten om de temperatuur te verhogen, verbrand niet allemaal met als gevolg hoger peil en verdunde olie.
jos
tegenwoordig is komt het hogere peil meestal door het te veelvuldig regeneren van het roetfilter, dan word extra brandstof ingespoten om de temperatuur te verhogen, verbrand niet allemaal met als gevolg hoger peil en verdunde olie.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen
@Jos, jouw verklaring lijkt mij het meest logisch. Ik schreef ook al dat lekke oliekeerringen ook direct effect hebben op de koppeling. Heb het zelf ooit gehad in mijn tijd bij Defensie met een ya314 uit 1959...
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen
Vast staat dat het diesel is wat er in de olie komt. Via regeneratie zou inderdaad kunnen maar het roetfilter was wel schoon en niet vervuild volgens meting. Waar haalt hij die waarheid vandaan? Neem aan de drukverschilsensor die nu dus onderdrempel storing geeft? Hoe betrouwbaar is die...
Lekkende injector ?
Een defecte o-ring ergens?
Ik hoop dat men iets vindt...
Lekkende injector ?
Een defecte o-ring ergens?
Ik hoop dat men iets vindt...
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Maar als de motormanagement software 'dénkt' dat het roetfilter vervuild is en dus extra diesel inspuit die door het ontbreken van voldoende 'tegendruk' niet verbrandt???
Vraag eens om een 'versie vergelijking' van de nu geïnstalleerde motormanagement software en de versie die er volgens de fabriek moet zijn?
Het zou best eens kunnen dat je of een foutje (bug) in die software hebt of dat er een update geïnstalleerd had moeten worden die overgeslagen is.
Ooit eens in Slovenië hetzelfde ervaren met een Ducato 2,3 Multijet 88Kw uit 2007...een uurtje aan de laptop bij een Fiat professional dealer en de hele zaak was weer up to date en de storing voorgoed verleden tijd.
Mijn zwager had met eenzelfde onderstel ook een keer eenzelfde 'vergeten update' issue.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Vraag eens om een 'versie vergelijking' van de nu geïnstalleerde motormanagement software en de versie die er volgens de fabriek moet zijn?
Het zou best eens kunnen dat je of een foutje (bug) in die software hebt of dat er een update geïnstalleerd had moeten worden die overgeslagen is.
Ooit eens in Slovenië hetzelfde ervaren met een Ducato 2,3 Multijet 88Kw uit 2007...een uurtje aan de laptop bij een Fiat professional dealer en de hele zaak was weer up to date en de storing voorgoed verleden tijd.
Mijn zwager had met eenzelfde onderstel ook een keer eenzelfde 'vergeten update' issue.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Gelukkig is het nog niet zover dat het motormanagement een soort zelfbewustzijn heeft en daarmee zou kunnen "denken".
Het motormanagement in de ECU neemt wel beslissingen aan de hand van de geleverde gegevens van sensoren en de instructies in de software. En die kun je teruglezen in een logboek van die ecu ("de uitdraai").
Maar goed, als je hier terug leest lijkt het me steeds waarschijnlijker, dat de verbranding gewoon niet is zoals het hoort.
Waardoor uiteindelijk steeds meer vervuiling ontstaat in dat dpf-filter die uiteindelijk nu leidt tot die "p2002"melding.
Als appiecamp het logboek dat ESA zal hebben gemaakt, hier eens presenteert kunnen we wellicht resultaat gerichter meedenken.
Enfin, inderdaad oppassen maar appiecamp!
In dit topic kun je zien wat de kosten van die melding p2002 met zich mee kan brengen:
viewtopic.php?f=3&t=8464737&sid=8a0538c ... a&start=84
Het motormanagement in de ECU neemt wel beslissingen aan de hand van de geleverde gegevens van sensoren en de instructies in de software. En die kun je teruglezen in een logboek van die ecu ("de uitdraai").
Maar goed, als je hier terug leest lijkt het me steeds waarschijnlijker, dat de verbranding gewoon niet is zoals het hoort.
Waardoor uiteindelijk steeds meer vervuiling ontstaat in dat dpf-filter die uiteindelijk nu leidt tot die "p2002"melding.
Als appiecamp het logboek dat ESA zal hebben gemaakt, hier eens presenteert kunnen we wellicht resultaat gerichter meedenken.
Enfin, inderdaad oppassen maar appiecamp!
In dit topic kun je zien wat de kosten van die melding p2002 met zich mee kan brengen:
viewtopic.php?f=3&t=8464737&sid=8a0538c ... a&start=84
Paul.
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Ja dat heb ik gezien.
We zullen zien wat ze bij mij constateren....
We zullen zien wat ze bij mij constateren....
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Update..
Ze hebben alles proberen uit te sluiten en nog niks kunnen vinden.
Nu willen ze de verstuivers laten controleren omdat de kans groot is dat die lekken.
Maar ze krijgen die dingen niet los gezien ze erg vast zitten en er kans bestaat dat de bouten breken.
Komt nu binnenkort gespecialiseerd bedrijf bij om ze los te halen.
Mijn vakantie wordt wel steeds korter....
Ze hebben alles proberen uit te sluiten en nog niks kunnen vinden.
Nu willen ze de verstuivers laten controleren omdat de kans groot is dat die lekken.
Maar ze krijgen die dingen niet los gezien ze erg vast zitten en er kans bestaat dat de bouten breken.
Komt nu binnenkort gespecialiseerd bedrijf bij om ze los te halen.
Mijn vakantie wordt wel steeds korter....
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Na 3/4 dag bezig zijn hebben ze de 4 verstuivers losgekregen.
Deze zijn gisteren getest waaruit is gebleken dat er 1 was die niet deed wat jij moest doen.
Andere 3 zijn nog goed.
Deze is ook niet meer te repareren en er komt dus 1 nieuwe in.
Hoop dat het hiermee dan opgelost is.
Vraag me wel af hoe de P2002 storing door een lekke injector en een hoog olie peil optreed.
Zal die vraag nog eens bij de garage neerleggen.
Al met al zal dit ook wel een aardige rekening worden..
Deze zijn gisteren getest waaruit is gebleken dat er 1 was die niet deed wat jij moest doen.
Andere 3 zijn nog goed.
Deze is ook niet meer te repareren en er komt dus 1 nieuwe in.
Hoop dat het hiermee dan opgelost is.
Vraag me wel af hoe de P2002 storing door een lekke injector en een hoog olie peil optreed.
Zal die vraag nog eens bij de garage neerleggen.
Al met al zal dit ook wel een aardige rekening worden..
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Als u verstuivers een slecht functioneren, dan kan de ontbranding van diesel slechter gebeuren met als gevolg meer roet en ja, die roetfilter loopt dan sneller vol.
Op een gegeven moment blijft u motor meer diesel inspuiten, stijgt u verbruik en uw olie pijl tot een olie/diesel mengsel. Sommige diesels beginnen dan via de carter verluchting olie te drinken en ja, dan sta het straat vol blauwe rook. (gisteren nog zo'n dieseltje gezien in de file)
Nu als de verstuivers goed werken, hoop ik voor jouw dat de roetfilter nog goed is.
Op een gegeven moment blijft u motor meer diesel inspuiten, stijgt u verbruik en uw olie pijl tot een olie/diesel mengsel. Sommige diesels beginnen dan via de carter verluchting olie te drinken en ja, dan sta het straat vol blauwe rook. (gisteren nog zo'n dieseltje gezien in de file)
Nu als de verstuivers goed werken, hoop ik voor jouw dat de roetfilter nog goed is.
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Ok.
Volgens de garage zou het filter nog goed zijn.
We zullen zien.
Volgens de garage zou het filter nog goed zijn.
We zullen zien.
Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Nou vandaag of morgen komt de bus terug.
Injectoren terug geplaatst en geen problemen meer geconstateerd.
Op mijn vraag wat een P2000 storing te maken heeft met een lekke injector heeft de garage geen duidelijk antwoord.
Vraag me dus wel af hoe een onderdrempel waarde van de drukverschilsensor veroorzaakt wordt door een lekke injector.
De retour van de defecte injector was niet goed waardoor er diesel in de cilinder kwam en langs de zuiger zou lopen.
Ben benieuwd.
Binnenkort weer een weekje op pad..
Injectoren terug geplaatst en geen problemen meer geconstateerd.
Op mijn vraag wat een P2000 storing te maken heeft met een lekke injector heeft de garage geen duidelijk antwoord.
Vraag me dus wel af hoe een onderdrempel waarde van de drukverschilsensor veroorzaakt wordt door een lekke injector.
De retour van de defecte injector was niet goed waardoor er diesel in de cilinder kwam en langs de zuiger zou lopen.
Ben benieuwd.
Binnenkort weer een weekje op pad..