Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door @3 »

Appiecamp schreef:
joske501 schreef:
Appiecamp schreef:..............
Als je bv het genoemde gasklephuis vervangt .......................
Niet alles door elkaar halen hé, een gasklephuis is iets totaal anders dan de EGR klep.
Ik haal niks door elkaar.
Jouw diesel heeft geen gasklephuis. Diesels werken vrij aanzuigend en hebben geen smoorklep.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door joske501 »

Beste,

Van in het begin van dit draadje gaat het over de EGR-klep en regenereren en nu ineens sleurt men hier het gasklephuis erbij.
Deze klep heeft daar totaal niets mee te maken, deze klep dient alleen voor het vlot stil vallen van de motor, deze klep gaat dicht bij afzetten van het contact en gaat weer onder veerdruk open (als hij niet vast zit door de roest). Bij een geblokkeerde klep kan je niet meer starten (motor wilt niet aanslaan), dat is al.

https://www.google.be/search?q=gaskleph ... Pdht2zFEQM:

Afbeelding

Dus laten we de zaken niet door elkaar gooien a.u.b. :)

@3
Toch eens tijd voor een up-date in diesel-motor techniek ?
Nu heb ik wel iets vervangen wat er niet in zit, stom hé. :lol:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door Appiecamp »

Ok duidelijk.
Maar het gasklephuis is wel paar keer besproken dat dit ook het probleem kon zijn.
Voor de goede orde...dat ding zit toch aan de voorkant tussen motor en radiateur waar ook de retourlucht uit de egr mengt?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 7:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door Kroppie »

zelfs oude mercedessen hadden al een gas/smoorklep.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door travelscout »

Mja vast wel, maar deze motor is ook al weer ruim 7 jaar oud.
Ik dacht dat je probleem opgelost was appie??
Paul.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door @3 »

joske501 schreef:@3
Toch eens tijd voor een up-date in diesel-motor techniek ?
Een afzetklep (motor afzetten) is geen smoorklep zoals in een gasklephuis is te vinden.
janmetdoka schreef:Je wilt ze de kost niet geven.
Dat is dus geen smoorklep in de traditionele betekenis. Deze klep regelt de regeneratie van de de-nox katalysator. Daarbij kan men geen luchtoverschot gebruiken.
Kroppie schreef:zelfs oude mercedessen hadden al een gas/smoorklep.
niet de diesels, die hadden een afzetklep om de motor uit te zetten. Niet om de motor te smoren en te regelen.
Die klep had geen enkele regelende functie in motorbedrijf zoals een smoorklep dat juist wel doet.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door joske501 »

En om toch je gelijk te kunnen halen ga je nu zaken op eens een andere naam gaan geven?
Toch duidelijk:
https://www.google.be/search?q=gaskleph ... Pdht2zFEQM:
:lol3: :thumbdown: :lol: :silent:

Greets
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door @3 »

Je mag van mij je gelijk halen hoor maar een diesel werkt nu eenmaal met een luchtoverschot en zonder smoorklep, gasklep of wat voor klep dan ook.
Dat er ergens een 'hoejehetooknoemt' klep is gemonteerd om een secundair proces als nox of egr te sturen en regelen doet niets af aan het werkingsprincipe van de diesel. Bij een diesel heb je zonder lucht geen werking. Daar heb je google niet bij nodig.
joske501 schreef:Van in het begin van dit draadje gaat het over de EGR-klep en regenereren en nu ineens sleurt men hier het gasklephuis erbij. Deze klep heeft daar totaal niets mee te maken, deze klep dient alleen voor het vlot stil vallen van de motor, deze klep gaat dicht bij afzetten van het contact en gaat weer onder veerdruk open (als hij niet vast zit door de roest). Bij een geblokkeerde klep kan je niet meer starten (motor wilt niet aanslaan), dat is al.
Maar hier ben ik het volledig mee eens en dat is ook exact wat ik bedoelde met mijn initiële opmerking.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 7:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door Toedeledoki »

Kroppie schreef:zelfs oude mercedessen hadden al een gas/smoorklep.
niet de diesels, die hadden een afzetklep om de motor uit te zetten. Niet om de motor te smoren en te regelen.
Die klep had geen enkele regelende functie in motorbedrijf zoals een smoorklep dat juist wel doet.[/quote]

Nog nooit van een vacuumregulateur gehoord zeker? Ga je daar maar eens in verdiepen voordat je iets roept!

De gasklep in moderne diesels wordt onder andere gebruikt om de motor mooi soepel stil te laten vallen (compressieloos) en om bijvoorbeeld de hoeveelheid EGR beter te kunnen regelen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door travelscout »

" om bijvoorbeeld de hoeveelheid EGR beter te kunnen regelen"

Bij mijn weten is dit juist het verschil met de Euro 5 (2.3 multijet II).
Appie heeft vermoedelijk (nog net) een Euro 4, mogelijk zelfs nog zonder het gemodificeerde gasklephuis (vanaf 2009).
Paul.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door Appiecamp »

travelscout schreef:" om bijvoorbeeld de hoeveelheid EGR beter te kunnen regelen"

Bij mijn weten is dit juist het verschil met de Euro 5 (2.3 multijet II).
Appie heeft vermoedelijk (nog net) een Euro 4, mogelijk zelfs nog zonder het gemodificeerde gasklephuis (vanaf 2009).
Waar kan ik die gegevens ergens vinden?
Hij is van juni 2010.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ducato 2.3 (2010) EGR klep afdoppen



Bericht door travelscout »

Camperbouwers hebben tijd nodig om hun ding te doen.
Dus meestal is de techniek een X aantal maanden ouder.
Euro 4 of 5 zal vast staan ergens in je kenteken papieren.
Het type motor staat vaak als combinatie van cijfers en nummers, op een papieren sticker met veel strepies.
Maar ook in de bovenste rand van het onderblok, net onder de cilinderkop.
Of op een type plaatje.

Zijn er terugkomende storingsmeldingen in je display geweest? Zijn er al foutcodes bekend? P0638?
Het oude gasklep huis als geheel vervangen, kan altijd nog.

Er zijn diverse manieren om te controleren of het mechaniek van de vlinderklep in order is.
Maar pas vooral op, niet uit te schieten met gereedschap tegen je radiateur (is erg kwetsbaar!).
Voorkomen kun je dit mede, door een stukje hardboard te plaatsen tegen de radiateur.
Als je de slang van het gashuis los haalt, moet met wat moeite die vlinderklep kunnen voelen.
Beweegt deze terug naar zijn neutrale stand als je hem met de hand beweegt, dan is het mechaniek mogelijk nog ok.

Helaas worden deze storingen nogal eens veroorzaak door slechte elektrische verbindingen (m.n. vocht).
Verwijder en open het electronica kastje eens. Is de mechanische bediening nog heel?
Onderzoek de print eens op sporen van vocht (oxidatie), maak e.e.a. schoon met contactspray etc.

Uiteindelijk kun je ook deze aanwijzingen eens goed onderzoeken:
https://www.fiatforum.com/ducato/451862 ... ost4277577


p.s. heb je hier op het forum al gezocht?
Paul.
Plaats reactie