motorverwarmer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorverwarmer



Bericht door Hoofdnoorman »

Keurig gedaan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorverwarmer



Bericht door kampo »

https://www.youtube.com/watch?v=zmOkAbS9YBQ

Hallo Rotec,
Ik kijk even naar je montage en heb daar een paar vragen over:

Na wat opzoekwerk blijkt het een SIMATE engine preheater waarschijnlijk een S-8003A te zijn.
Dus geen hotfrog. Is de rode een ouder model of begrijp ik de timeline niet ?
https://images-na.ssl-images-amazon.com ... L1000_.jpg

Hoeveel watt vermogen heeft de versie die je gemonteerd hebt ?
Als ik het goed begrijp dan zit daar een waterpompje in en zo ja is dat pompje op 12 of op 230V
Heb je die nu aan de motor vastgemaakt of aan de carrosserie of staat die gewoon los in de leiding.
Hoe gaat dat in verband met de motor trillingen ?
Hoe en waar heb je de 230V aangesloten ?
En nu de belangrijkste vraag: Is de circulatie voldoende, in de juiste richting en wordt de motor warm ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: motorverwarmer



Bericht door Atoz »

Ik hoop dat de ts de 230 niet op de 12 volt aangesloten heeft.
Wat men allemaal niet wil bedenken om het werk van anderen te becommentariëren.
Voor mezelf, welliswaar met leesbril, ziet dat er toch allemaal goed uit.

Maar geen nood mocht het motorblok na deze wijziging stuk lopen dan kan de ts nog altijd overwegen om het motorcompartiment te vullen met accu's.
Kwestie dat we toch elektrisch zullen moeten.
En zo heeft elk nadeel toch weer zijn voordeel.
x;-) guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: motorverwarmer



Bericht door Rotec 590 »

kampo schreef: A) Is de rode een ouder model of begrijp ik de timeline niet ?
B) Hoeveel watt vermogen heeft de versie die je gemonteerd hebt ?
C) Als ik het goed begrijp dan zit daar een waterpompje in en zo ja is dat pompje op 12 of op 230V
D) Heb je die nu aan de motor vastgemaakt of aan de carrosserie of staat die gewoon los in de leiding.
E) Hoe gaat dat in verband met de motor trillingen ?
F) Hoe en waar heb je de 230V aangesloten ?
G) En nu de belangrijkste vraag: Is de circulatie voldoende, in de juiste richting en wordt de motor warm ?
A) zou 2012 model kunnen zijn, werkt goed voor die 82 euro ( heb trouwens wel een Hotfrog nabesteld voor 159 euro gezien de verhalen van betrouwbaarheid, deze kan dan in mijn dagelijkse auto)
B) Ik heb twee versies gekocht, voor mijn vader 1000W en voor mezelf 2000W - slangen worden na 15 minuten al warm bij 0 graden buitentemp.
C) ja waterpomp op 230 volt
D) los in de leiding - leidingen zijn kort en gekoppeld middels beugels. Pompje beweegt niet bij draaiende motor.
E) Tijdens hobbelige wegen ben ik meer nieuwsgierig of het pompje gaat dansen maar veel beweging zit er denk ik niet in omdat er meteen een bocht komt in de slang.
F) de stekker zit vast bij het stuurbekrachtigings reservoir. Over de stekker zit een losse contrastekker, dus zonder snoer. zo blijft de stekker schoon en de contra zit vat met trekband.
G) ja de circulatie gaat snel dus 1000W is voldoende maar dat wist ik bij aanschaf nog niet gezien de levertijd kon ik daar niet op wachten. Ja juiste richting, zie verhaal over doorzichtige slang ter controle. De slangen worden wel warm en dat was bij nul graden buiten. een Hotfrog mag 60 minuten aanstaan, dus dat ga ik met deze ook doen.

Ik laat weten in januari of het bevallen is of niet. De Hotfrog hoop ik voor die tijd nog mee te kunnen nemen als reserve. Heb speciale tangen die de slangen dicht kunnen drukken zodat het eenvoudig om te wisselen is. Kost maar een bekertje vloeistof verlies.

Waarom een Hotfrog , omdat die 100% zeker een magneetmotor heeft. De mijne weet ik niet. Heb hem hier gekocht: https://www.rvheater.com/collections/en ... ock-heater
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorverwarmer



Bericht door kampo »

Hallo Rotec
Hartelijk dank voor je uitvoerig antwoord. Zo een info is leuk en waar we iets aan hebben.
Trouwens proficiat ook dat je zo handig bent om dit allemaal netjes te monteren.
Je zou misschien nog een steun beugel op de slangpilaar van de verwarmer aan de motorzijde kunnen zetten.
Dat om te vermijden dat de motortrillingen overgaan op de verwarmer. En die beugel vastmaken op de carrosserie.
Maar ik weet niet of er voldoende plaats is.

Hier ben ik nog een doorsnede tekening tegengekomen van de Simate verwarmer met waterpomp.

https://www.aliexpress.com/item/230V-en ... 31961.html

Ook heb ik nog een foto gevonden van de Defa in-line set voor de Ducato Euro 6.
Die maken gebruik van een 12V Bosch waterpompje en de daarbij horende kleine 230V>12V Trafo

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorverwarmer



Bericht door kampo »

Met een warmtecamera zou je de circulatie in het motorblok kunnen beoordelen.
(Testo/Flir geleend op de school van mijn zoon)
Maar je kan er slecht bij, de motor zou uit het voertuig moeten gehaald...
Mijn ervaring is dat je op een grote afstand moet staan.
Met het handje voelen gaat nog het best.

Hier zie je duidelijk waar de motor standverwarming zit:

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: motorverwarmer



Bericht door Rotec 590 »

Gebruikservaring:

Zowel de 2000 Watt uitvoering als de 1000 Watt uitvoering getest ( twee campers) op 1840 meter hoogte bij min 5 graden vorst.

De 2000 Watt schakelde automatisch uit al na anderhalf uur.
De volgende dag na 1 uur gebruik de motor gestart. Motor sloeg razendsnel aan. Heel verassend daar ik in de zomer meer tijd nodig heb.
Onderweg in Duitsland bij plus 6 graden zonder motorverwarmer gebruikt te hebben ( Er was geen stroompaal) moest ik 3 maal gloeien en starten.

De 1000 Watt deed er uiteraard 2x langer over, maar het resultaat is hetzelfde. ben zeer tevreden in ieder geval en blij dat ik het gedaan heb.
Tevens bij het verlaten van de aire de campingcars, meteen warme lucht op de beslagen ramen.

Voor de zekerheid had ik ook een hotfrog 1200 Watt besteld en meegenomen, handleiding bestudeerd en daarin viel mij tegen te lezen dat je om de twee weken de pomp even moet laten draaien. Hoe ga je dat doen als ie in de stalling staat. Dan zal ik een relaiskastje moeten maken met tijdrelais.

Vragen:
Gaat de pomp anders vastzitten?
En waarom hoeft dat bij de Simate Engine Preheaterimatic niet?
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorverwarmer



Bericht door Hoofdnoorman »

Vragen:
Gaat de pomp anders vastzitten?
Om de twee weken laten draaien is niet nodig. Wel is het zo dat bij veel vervuiling van het koelvloeistof inderdaad het schoepenrad zou kunnen vastkleven. Ik heb dit echter slechts een keer meegemaakt bij ongeveer 10 motorverwarmers.
Wel raad ik de mensen aan om, na lange stilstand, de motor onder spanning te zetten en te luisteren of hij werkelijk draait. Zo niet, dan even met een handvat van een schroevendraaier tegen het huis slaan en dan komt hij weer los.
Als je normaal wel met de auto rijdt, dan blijft het schoepenrad meestal gangbaar door de aanwezige waterstroom.
Zoals ik al vertelde, in al de jaren heb ik slechts één keer een pomp vastgehad na 10 maanden niet gebruikt te zijn. Deze pomp zat in een bypass. Ik moest voor de reparatie even de ingaande slang loshalen en met een fittingschroevendraaier de zaak aan de gang brengen. Daarna heeft de klant geen last meer gehad. Het zou dus ook een vuiltje kunnen zijn geweest.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorverwarmer



Bericht door kampo »

Bedankt voor je nuttige ervaringsbericht :thumbup:
Ik kan me niet inbeelden dat de pomp komt vast te zitten want de schroef zal toch altijd een beetje meedraaien als je gaat rijden en de waterpomp van de motor voor wat circulatie zorgt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorverwarmer



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad ze lopen zelden vast.
Toch is het gebeurd. Mogelijk door vuil/slijpsel oid.
En waarom hoeft dat bij de Simate Engine Preheaterimatic niet?
Ik vermoed dat deze types een droog anker en veld hebben. Ik denk dus dat daar een asje door een keerring gaat en dan in een huis als pomp werkt.
Die zullen dan inderdaad niet vastlopen.
Maar, keerringen kunnen dan wel weer slijten. Dan zou er water in het motortje kunnen komen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorverwarmer



Bericht door kampo »

Hier de Euro6 2017 150Ps Ducato met de Defa kit.
Het externe Bosch 12V borstelloze waterpompje heeft een eigen transformatortje.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie