motorverwarmer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: motorverwarmer



Bericht door de Jonckheer »

Tjonge Kampo, wat ben jij toch een angsthaas. Sorry hoor maar nooit gehoord van out of the box denken? Alles via een boekje, kom nou, het is hier geen Ikea!
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: motorverwarmer



Bericht door isoplus »

Nou, Nico je kunt van Ikea veel zeggen maar die kunnen wel "uit de doos denken". :wink:
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: motorverwarmer



Bericht door Vertrokken4 »

De af fabriek (MAN) elektrische verwarming voor de motor van mijn auto is 600Watt, dan hebben we het over een plas koelvloeistof van meer dan 20 liter, 24 liter olie en heel flink blok ijzer.

2000watt voor een motor voorverwarmer is echt veel te veel. Ik denk ook niet dat het hiergenoemde systeem als zodanig bedoeld is maar meer om de cabine snel elektrisch te verwarmen/ontdooien voor vertrek.

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: motorverwarmer



Bericht door Peter LMC »

Ja. Let op dit is een warm houd systeem en niet te vergelijken met een opwarm systeem.
Maw, je komt aangereden en stopt, motor af en stekker er in.
De volgende morgen of na vele uren stilstand heeft de motor een temperatuur waarop deze meteen aanslaat.
En die temperatuur ligt ergens rond het vriespunt bij een buitentemperatuur van bv - 30.
Het is niet zo dat je bv de verwarmer aanzet en dan na bv een half uur is het blok + 50.
Dan kun je beter een diesel verwarmer nemen om je motorblok te verwarmen.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 27 nov 2017, 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorverwarmer



Bericht door Hoofdnoorman »

Duidelijk. Onbekend maakt onbemind.
Nou, ik kan jullie diverse verhalen vertellen van de jaloerse blikken van buren die staan te krabben in de koude terwijl aan de overkant van de straat een auto in alle rust reeds met ontdooide ruiten staat en het interieur al boven het vriespunt.

Mijne heren, het vermogen van deze verwarmer is niet bepalend anders dan dat de aanwarmcapaciteit groter is.
Betreffende systemen zijn afgesteld op een maximale temperatuur. Van enkele merken kun je ze veranderen. Van de Hot Frog kun je ze nu in 3 soorten krijgen. Maar geloof mij, die 2000 watt is niet teveel, hoewel een 1200 watt versie het werk ook aankan.
In 1993 bouwde ik mijn eerste motorverwarmer zelf. De tekeningen van de Hotfrog zijn in 1994-1995 op straat gekomen. De eerste Hotfrog was een verwarmingselement uit een kleine waterkoker van Fl. 7,50 bij Blokker, gekoppeld aan een Bosch 12 Volt taxi waterpomp. Een ringkerntrafo met diodebrug voor de voeding van pomp en interieurventilator.
Het voordeel is dat men slechts weinig tijd nodig heeft om aan te warmen. 1 uur en het gaat dan al lekker. In de winter geen beslagen ruiten etc.
De HotFrog kan ook gebruikt worden in een ligbad om het water op temperatuur te houden.

Verder is er het DEFA verwarming systeem zoals al gemeld. Dit is een pure blokverwarming en derhalve slechts 500 watt. Deze gaat inderdaad in een vriesplug maar er zijn verschillende types voor verschillende auto's. Defa heeft ook een universele die tussen de waterslangen komt. Verder is de DEFA uit te breiden met een acculader een interieur heater (keramisch) en schakelklok/afstandbediening. De prijs is er ook naar.

Dus TS, trek je niets aan van de opmerkingen. Jouw gekozen merk is gewoon goed en, ik meen, in Canada al vele jaren op de markt. Een forumlid heeft een HotFrog van mij in gebruik. Ik geef je per PB even zijn naam door.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: motorverwarmer



Bericht door ducati 900 »

Kroppie schreef:voor mijn peugeot j5 2,5td heb ik een defa voorwarmer , 39 euro bij http://www.rdae.nl , diversen elektro (oude voorraad splinternieuw)
montage in het blok 1 vriesplug verwijderen en het verwarmingselement daar in monteren, kabel naar voren en in de grill een stekker, s,avond snoer aankoppelen en s,morgens warme motor, niet vergeten snoer loskoppelen VOOR het wegrijden.

jos
Hee ik heb het hele weekend naast Rik gestaan in Eelde op Eelde Classics. :cheers:
Heel weer gezellig zoas altijd.

Rudy heeft gelijk, 1250 Watt is ook genoeg maar het systeem dat ts heeft werkt best wel goed en is niet gevaalijk hoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motorverwarmer



Bericht door kampo »

Zelden zal ik hier commentaar geven over een ander of over wat die schrijft. Behalve misschien als het echt fout is.
Ik behoor meer tot de groep die informatie en kennis ter beschikking stelt en deze graag uitwisselt.
Bedenk dat de foto’s die ik op dit forum zet, niet van internet maar eigen foto’s zijn van over de jaren.

Angsthaas ? Het is mijn arts die het vertelde. Als je enkel zieke patiënten ziet dan ga je er anders over denken.
Meestal worden mensen niet ziek maar het kan snel gaan.
Net zoals mijn arts beschouw ik het dan als mijn taak om op de gevaren te wijzen.

Hier in volgorde de Calix plug van 575 Watt gemeten bij +16°C op een MAN campermotor, te weinig voor dit motorblok.
Een complete kabelset van Calix met een zogenaamde taxipomp. Restwarmte uit het motorblok trekken.
Een Defa plug
Op de laatste foto zie je een Defa Termini interieurkachel op 230V.
Erg luid want enkel gebruikt bij afwezigheid en ook niet geschikt voor continugebruik.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: motorverwarmer



Bericht door Marinus »

Een paar jaar geleden is door mijn zoon in Oostenrijk (bij ALI) een Simate Engine Preheater (2000W) besteld.

De eerste die werd geleverd had meteen na de inbouw aardsluiting.
Kreeg gratis een nieuwe toegestuurd, deze had echter ook aardsluiting.
Kreeg gratis weer een nieuwe toegestuurd, deze heeft het tot op dit moment nog volgehouden.
Tsja, het was goedkoop maar voor hoe lang nog?

Ik heb de defecte units eens opengemaakt en dan zie je wat het probleem is.
Een verwarmingselement van 2000 watt samengevouwen (nou ja gefrot) in een veel te kleine ruimte.
Daarnaast is de electromotor via een asje (met een pruts afdichting) verbonden met de pomp.
Bij de eerste twee was dat ook het probleem, via de afdichting lekte water in de electromotor waardoor de aardsluiting veroorzaakt werd.

Mijn advies:
Koop een degelijk merk waarbij in elk geval de pomp magnetisch wordt aangedreven.
En met een deugdelijke beveiligingsthermostaat.
Gebruikersavatar
Unit 13
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 16:48
Locatie: Texel

Re: motorverwarmer



Bericht door Unit 13 »

Hot Frog hebben wij ook al weer enige jaren in de auto/camper.
Uitstekend ding en niet moeilijk qua inbouwen.
Wel heb ik voor een Defa aansluit set gekozen, degelijke verbinding tussen auto en stopcontact met tijdschakelaar.

Groet vanaf Texel
Willem
De Horizon Voorbij
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: motorverwarmer



Bericht door Hoofdnoorman »

Marinus schreef:Een paar jaar geleden is door mijn zoon in Oostenrijk (bij ALI) een Simate Engine Preheater (2000W) besteld.

De eerste die werd geleverd had meteen na de inbouw aardsluiting.
Kreeg gratis een nieuwe toegestuurd, deze had echter ook aardsluiting.
Kreeg gratis weer een nieuwe toegestuurd, deze heeft het tot op dit moment nog volgehouden.
Tsja, het was goedkoop maar voor hoe lang nog?

Ik heb de defecte units eens opengemaakt en dan zie je wat het probleem is.
Een verwarmingselement van 2000 watt samengevouwen (nou ja gefrot) in een veel te kleine ruimte.
Daarnaast is de electromotor via een asje (met een pruts afdichting) verbonden met de pomp.
Bij de eerste twee was dat ook het probleem, via de afdichting lekte water in de electromotor waardoor de aardsluiting veroorzaakt werd.

Mijn advies:
Koop een degelijk merk waarbij in elk geval de pomp magnetisch wordt aangedreven.
En met een deugdelijke beveiligingsthermostaat.
Juist, en daarom de HotFrog. Kan dit niet bij gebeuren. En heeft zowel thermostaat, als droogkookbeveiliging.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: motorverwarmer



Bericht door ducati 900 »

Hee is dat een Hotfrog, die heb ik ook al jaren, voldoet heel goed.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: motorverwarmer



Bericht door Rotec 590 »

er zijn er nu twee ingebouwd in twee campers en doen het goed.
Afbeelding

Afbeelding

We hebben de slang genomen die naar de onderkant van de thermostaat gaat.
Alvorens de boel door te snijden hebben we eerst een doorzichtige slang genomen en deze er tussen gezet.
Zo konden we zien of de koelvloeistof vanaf de kachelventilator van de voorwagen kwam en er juist niet naar toe ging.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: motorverwarmer



Bericht door Peter LMC »

Slim gedaan.
Ziet er prima uit. :thumbup:
Maar zit deze nu niet tussen de slang van de motor naar de verwarmingsradiateur :?:
Zit hier een kraan in de slang of stroomt de verwarming continu door.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: motorverwarmer



Bericht door Rotec 590 »

Peter LMC schreef:Slim gedaan.
Maar zit deze nu niet tussen de slang van de motor naar de verwarmingsradiateur :?:
Zit hier een kraan in de slang of stroomt de verwarming continu door.
Nee van de verwarmingsradiateur naar de motor. degene jij bedoeld zit er achter.
geen kraan, stroomt continu.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Plaats reactie