Remolie verversen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
vanwoerden
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
Locatie: Dronten

Remolie verversen



Bericht door vanwoerden »

Ik ben in het bezit van een Fiat Ducato 2.8 id.TD ( Hymer B644 ) van 2001 en wil mijn rem olie verversen.
Wat is de beste volgorde, eerst links achten en dan rechts achter en dan rechts voor en dan links voor ontluchten of moet dat een andere volgorde zijn?
Graag hoor ik van de techneuten hoe of wat.

Met groet Dirk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: rem olie verversen



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
vanwoerden
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 20:37
Locatie: Dronten

Re: rem olie verversen



Bericht door vanwoerden »

Het gaat mij dus om de volgorde van ontluchten, of maakt dat niets uit?

Gr Dirk
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: rem olie verversen



Bericht door @3 »

vanwoerden schreef:... wil mijn rem olie verversen.
Wat is de beste volgorde, eerst links achten en dan rechts achter en dan rechts voor en dan links voor ontluchten of moet dat een andere volgorde zijn?
Men noemt het remvloeistof.
De volgorde maakt niet uit maar je kunt het beste met de langste leiding beginnen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: rem olie verversen



Bericht door gjvonk »

Lijkt mij logisch om bij de cilinder te starten die het verst van de hoofdremcilinder vandaan is. Kun je dat alleen? Ik heb ooit eens een klusser aan mijn auto moeten helpen: ik bediende het rempedaal en hij was met steeksleutel en flesje met een slangetje wat op de ontluchtingsnippel past de remcilinders aan het ontluchten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: rem olie verversen



Bericht door bertt »

Dirk,

Ik ben ook een doehetzelver, waar mogelijk. Maar net ff gekeken. € 55 inclusief de olie voor het vervangen bij een zaak die het "meesterlijk" kan. Dan ga ik er niet voor aan de gang.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: rem olie verversen



Bericht door gjvonk »

Dat lijkt mij ook niet zo duur en scheelt je zelf veel geknoei...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: rem olie verversen



Bericht door 't Busje »

Bovendien moet je ook aan je eigen veiligheid en die van anderen denken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: rem olie verversen



Bericht door Hans Geertse »

Zelf zuig ik voordat ik het systeem doorpomp met een grote injectie spuit.
het remvloeistof reservoir leeg. Spuit ooit gekregen van een kennis uit de verpleging.
Dan hoef je de oude vloeistof van het reservoir in elk geval niet meer door het systeem te
pompen en kun je het verversings proces direct met schone vloeistof beginnen.

Maak altijd gebruik van een zogenaamd one man bleeding system. Kunststof pot met slangetje en terugslag klepje
aan het eind van de slang wat in de pot uitmond. Kun je alles alleen doen. Inzuigen van lucht is uitgesloten.
Bij moeilijke gevallen gebruik ik een vacuum pomp en zuig de vloeistof door het systeem.

Recentelijk ben ik overgegaan op DOT 5.1 omdat de eigenschappen hiervan nets iets beter zijn.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Inderdaad eerst de achterwielen en dan de voorwielen.

Hans Geertse
jackv
Berichten: 218
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 22:15
Locatie: Den Bosch

Re: rem olie verversen



Bericht door jackv »

En voor de mensen die het klusje alleen willen klaren kunnen het volgende gebruiken, https://www.gereedschapland.nl/product/ ... eed-gunson.
Wel goed kijken of het op je remvloeistof reservoir past, op onze ducato past het.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Remolie verversen



Bericht door de Jonckheer »

Doorpompen door het rempedaal is geen goed idee en kan je je hoofdremcilinder kosten. Ontluchten doe je door ofwel: druk (easybleed) of door een vacuüm pompje. Als eerste is het het beste om het reservoir er compleet af te halen en van binnen te reinigen met remmenreiniger. Flink wat remmenreiniger er in, gaatjes dichthouden en flink schudden. Herhalen tot ie brandschoon is. Laat het reservoir liggen tot de reiniger verdampt is en druk hem dan weer in het rubber van het cilinder. Vullen met schone vloeistof en ontluchten. Ik zou alle nippels er helemaal uit draaien, de schroefdraad met kopervet insmeren en dan er weer in. Op die manier is vast rotten niet mogelijk.

Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: rem olie verversen



Bericht door @3 »

€ 55 inclusief de remvloeistof voor het vervangen bij een zaak die het "meesterlijk" kan. Dan ga ik er niet voor aan de gang.
Een hele juiste conclusie!
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Remolie verversen



Bericht door isoplus »

Er zijn natuurlijk mensen die graag zelf het onderhoud aan hun voertuigen uitvoeren.
Dat hoeft niet eens uit overweging van kosten te zijn maar gewoon omdat ze het kunnen en leuk vinden.
Met de nadruk op kunnen! Soms vrees je voor het resultaat omdat uit de vraagstelling dan blijkt dat vooral kennis ontbreekt.
Kennis is door lezen of vragen te verkrijgen en daar is dit forum een perfect middel voor, er komt altijd wel een oplossing.

Als iemand aan de gasinstallatie of aan de remmen gaat sleutelen zonder basiskennis voel het altijd wat ongemakkelijk om te antwoorden bij vragen van die persoon.
Je weet immers nooit of de ander het goed begrijpt en ook zo uitvoert als bedoeld werd.

Enfin ook in garages worden fouten gemaakt, dus doe het gerust zelf maar ga pas met remmen aan de gang als je goed weet hoe dat moet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Remolie verversen



Bericht door gjvonk »

Wat betreft het zelf uitvoeren van onderhoud: het is altijd goed om de afweging te maken 'wat kan ik echt zelf', 'wat kan ik zelf met deskundige begeleiding die me aanwijzingen geeft' en: hier is specifieke vakkennis nodig. Niet om je bang te maken, maar de garage had in mei j.l. de grootste moeite om een ontluchtingsnippel los te krijgen, als dat niet zou zijn gelukt, zou het me een complete set nieuwe remklauwen voor hebben gekost.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Plaats reactie