Extra geluidje voor de richtingaanwijzers

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pkoole
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 17:32
Locatie: Almere

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door pkoole »

@3 schreef:
Marinus schreef:Twee zoemers gebruiken. Eentje op elke draad naar de richtingwijzers.
Eén zoemer gebruiken en die aansluiten tussen de twee draden van links en van rechts.
Dit lukt niet omdat de zoemer alleen werkt als de plus en min goed.aangesloten zitten
Piet Koole, Hymer B644 1998 model 99 op Fiat Ducato
pkoole
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 17:32
Locatie: Almere

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door pkoole »

merallas schreef:In onze camper vergeet je de richtingaanwijzer ook gemakkelijk. Ben vaak gewaarschuwd door een medeweggebruiker. Heb daarom ook een extra pieper ingebouwd via een vertragings-schakeling zodat die pas afgaat na ca 20 seconden. Via 2 diodes haal ik het signaal weg bij de achterknipperlichten. Ben nog op zoek naar een "ik rij" signaal om hem stil te houden als je bij een stoplicht staat. Moet wel ergens zijn, want volgens mij werkt de handrem pieper ook alleen als je rijdt.
Geavanceerd hoor. Wat voor een component heb je gebruikt voor de 20 sec vertraging
Piet Koole, Hymer B644 1998 model 99 op Fiat Ducato
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door merallas »

Gebruik een timer (bouwpaket) van Conrads.
https://www.conrad.nl/nl/conrad-compone ... 15975.html

En een paar relais en diodes, zoals in bijgevoegd schema.

Afbeelding


Overigens zou ik nu een arduino gebruiken, scheelt een paar componenten en je kunt de waarschuwingssignaal wat
geleidelijker op laten komen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsjonge wat een hoop woorden voor dit kleine probleem.

Al meer dan 40 jaar heb ik de ervaring met dit, en een lichtverklikker, meest voorkomende ergernis van een autobezitter.

Om even een eerste foute veronderstelling weg te nemen het volgende.
Een (automotive) zoemertje heeft geen plus en min. Dit komt wel voor in zogenaamde super luxe zoemers en dan zal je er inderdaad rekening mee moeten houden. In dat geval kan hij dan altijd nog aan de L aansluiting op het clignoteurrelais.
Het is dan ook gewoon mogelijk, zelfs gebruikelijk in onze kringen gewoon een ~zoemer aan te sluiten tussen de beide richtingaanwijzers. Bij de elektronicazaak kost hij zo rond de 2,50 bij de automaterialenzaak 5,- in blisterverpakking.

De algemene, en zeker mijn, ervaring is dat de zoemer gaat irriteren. Daarom heb ik mijn voorstel gedaan om gewoon een relais te nemen en die daar aan een stukje dashboard te maken zodat je een goed klankbord hebt.
Je krijgt dan een klikgeluid. De relais van FIAT zijn luidruchtig genoeg om hier voor te zorgen.
Heb je een gewone camper, geen buscamper, dan is er wellicht zelfs een ongebruikt relais aanwezig in de zekeringkast. (b.v. relais van de achteruitverwarming).
Haal die er uit en sluit punt 85 aan op links en punt 86 aan op rechts. Zoek een goed stukje klankbord en zet hem daar tegenaan.
En, mocht je nu een fatsoenlijke zoemer willen die netjes zoemt en ook niet te hard, ga dan even naar een motorzaak en haal er daar eentje.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op di 21 nov 2017, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Marco Polo »

Kan dat dan ook niet met het originele relais (zei de gek)
Verplaatsen naar een plek waar hij meer klankbord heeft?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Hoofdnoorman »

Jazeker.
Als hij van zichzelf genoeg lawaai maakt zou dat ook mogelijk zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door macfocus »

Ben ik blond of...?
Zo ongeveer elke auto van na 1965 heeft een lampje in het dashboard dat knipert als de richtingaanwijzer aanstaat?

Tenzij de TS een beperking heeft (heb ik niet gelezen), moet een knipperend lampje in je cockpit je toch wel aan het denken zetten lijkt me?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Grumble »

Zijn dat niet twee lampjes? Voor elke richting één?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Dafluc »

Ja, maar die doen het niet tegelijk als je richting aangeeft. Dat doe je naar links óf rechts. Eén lampje dus. Pfff.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Grumble »

jahaa... maar dan heb je dus twee zoemertjes nodig... als je de aansluiting van die lampjes wil gebruiken
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Dafluc »

:shock: :idea: :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Kroppie »

je kan die zoemer ook op de knipperautomaat en massa aansluiten, daar zit er maar 1 van in de auto dus ook maar 1 zoemer nodig.
in het geval van een 280/290 is die automaat ook nog eens makkelijk bereikbaar(handschoen kastje)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pkoole
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 17:32
Locatie: Almere

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door pkoole »

macfocus schreef:Ben ik blond of...?
Zo ongeveer elke auto van na 1965 heeft een lampje in het dashboard dat knipert als de richtingaanwijzer aanstaat?

Tenzij de TS een beperking heeft (heb ik niet gelezen), moet een knipperend lampje in je cockpit je toch wel aan het denken zetten lijkt me?
Hiervoor het dashboard eruit gehaald. Het knipperlichtje zit alleen vreemd bedraad. Zie een vorig antwoord.
Piet Koole, Hymer B644 1998 model 99 op Fiat Ducato
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Hoofdnoorman »

Grumble schreef:jahaa... maar dan heb je dus twee zoemertjes nodig... als je de aansluiting van die lampjes wil gebruiken
Neen Grumble, dat is niet noodzakelijk.
Lees mijn posting iets hierboven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie