Extra geluidje voor de richtingaanwijzers

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pkoole
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 17:32
Locatie: Almere

Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door pkoole »

Soms gaat m’n richtingaanwijzer niet terug naar af. Ik hoor dan vaak het relaisgeluid ook niet. Nu wil ik een zoemer (zoals die gebruikt wordt bij het laten branden van de verlichting) op het relais van de clingolateur zetten. Maar de stroom gaat bij het ralais niet helemaal van de stuurdraad af. Deze blijft in deuitstand op 5 volt staan waardoor de zoemer geluid blijft maken.
Er zit een nieuw relais type 103131 PA66-GF30 in.
Piet Koole, Hymer B644 1998 model 99 op Fiat Ducato
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door AadenAnke »

Volgens mijn bescheiden mening kan je beter een goed opvallende controle lamp plaatsen ipv een pieper oid. Maar misschien nog verstandiger is uitvinden waarom de schakelaar niet meer in de rechtuit stand komt en dan dit oplossen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Marinus »

Twee zoemers gebruiken.
Eentje op elke draad naar de richtingwijzers.
pkoole
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 17:32
Locatie: Almere

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door pkoole »

Daar zal het wel op neer komen. Dashboard uit elkaar gehaald. Het knipperlichtlampje wordt ook aangestuurd door twee stroomdraadjes en aangezien de zoemer een echte plus en min aansluiting nodig heeft, zit er niets anders op.
Piet Koole, Hymer B644 1998 model 99 op Fiat Ducato
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Cee Pee »

Dat niet terug komen van de schakelaar komt ook vaak voor bij inhalen als de stuurslag gewoonweg niet genoeg is om de schakelaar weer uit te zetten.
Maar zoals net ook al gemeld twee piepertjes, ze kosten bijna niets dus dat zal de bottelnek niet zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
pkoole
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 17:32
Locatie: Almere

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door pkoole »

Nu alles uit elkaar ligt, kan je op de stuurkolom het mechanisme zien dat voor de knipperlichtterugslag zorgt. Zo te zien werkt dit goed, alleen zit er maar 1 aanslag op, dus werkt dit alleen bij een grote uitslag van meer dan een halve draai.
Piet Koole, Hymer B644 1998 model 99 op Fiat Ducato
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Premiumliner »

De vorige auto van mijn partner had een extra lampje op het dashboard boven hetstuur zitten. De vorige eigenaar had Parkinson en hoorde de richtingaanwijzers ook niet goed. Het lampje bleek voor hem de perfecte oplossing en knipperde mee als de richtingaanwijzers aanstonden. Bovendien eenvoudig te installeren en minder hinderlijk als zo'n zoemer!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door mMario »

Ik heb een zoemer met twee diodes toegepast en ook nog een extra led lampje toegepast . Dit nadat ik bijna een aanrijding had omdat de RAW aan bleef staan, zonder dat ik dat merkte.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door kampo »

Misschien een luider relais zoeken ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Kroppie »

kun je blijven zoeken want die heb je niet in verschillende geluidsterktes, EN passend in een ducato.
zoemer is het simpelst, en het goedkoopst 5,95 euro en 2x 0,50 voor 2 diodes of 2 zoemers.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Hoofdnoorman »

Gewoon een oud relais ( bv die aluminium van fiat) op een deel van je dashboard plakken. Aan de achterkant natuurlijk. Alleen de draadjes van de spoel gebruiken. 1 aan de draad naar links en 1 aan de draad naar rechts.
Krijg je een keurig klikgeluid en de sterkte is afhankelijk van de klankruimte waar je hem plaatst.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door Hoofdnoorman »

pkoole schreef:Nu alles uit elkaar ligt, kan je op de stuurkolom het mechanisme zien dat voor de knipperlichtterugslag zorgt. Zo te zien werkt dit goed, alleen zit er maar 1 aanslag op, dus werkt dit alleen bij een grote uitslag van meer dan een halve draai.
Ik weet niet of de kolomschakelaar erg veranderd is door de jaren heen. Zo niet, moet het/de nokje(s) wat aan de draaischijf zit aan de zijde van de kantelende pennen komen. Dus, als het stuurwiel er af is, zou je de meeneemring even een halve slag kunnen verdraaien voordat je het stuurwiel weer monteert.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door merallas »

In onze camper vergeet je de richtingaanwijzer ook gemakkelijk. Ben vaak gewaarschuwd door een medeweggebruiker. Heb daarom ook een extra pieper ingebouwd via een vertragings-schakeling zodat die pas afgaat na ca 20 seconden. Via 2 diodes haal ik het signaal weg bij de achterknipperlichten. Ben nog op zoek naar een "ik rij" signaal om hem stil te houden als je bij een stoplicht staat. Moet wel ergens zijn, want volgens mij werkt de handrem pieper ook alleen als je rijdt.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Extra geluidje voor de richtingaanwijzers



Bericht door @3 »

Marinus schreef:Twee zoemers gebruiken. Eentje op elke draad naar de richtingwijzers.
Eén zoemer gebruiken en die aansluiten tussen de twee draden van links en van rechts.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie